2 181 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Lista på material till Tätskikt
Ska renovera ett badrum på 1.4 x 2.3 meter. Talat med en kakelsättare som kommer göra flytspackling inkl tätskikt åt mig, kan få bra pris via en kontakt så kommer köpa tätskikt själv. Har nedan en lista på det saker som jag kommer behöva. Behöver er hjälp om jag glömt något eller behöver komplettera. Jobbet är från Primning av underlagt till komplett tätskikt, inkl golvbrunn. Träbjälklag.
Finns toalett, handfat, tvättmaskin och kommer vara totalt 6 vattenrör som går ut genom tätskikt. Kommer senare kakla upp till ca 2 meter för att avlsuta med list och sen måla ovanför. Så räknar på ett tätskit på ca 2,2 meters höjd.
Bostik Primer 1 liter
Bostik Flytspackel 75kg
Purusplatta
Golvbrunn purus
Klämring
Puruskniv
Bostik Brunnsmanchett
Bostik tätskiktsfolie 30m
Bostik membran 14,5kg
Bostik Tätskiksband innerhörn 4st
Bostik Lim tätskikt foilseal grab 290ml 3 st
Tätskiktsremsa 25m
Brunnsmanchett
Rörmanchett 10-40mm 6st
Rörmachett avlopp toa
Rörmanchett avlopp handhandfat
Rörmanchett avlopp tvättmaskin
Vad tror ni?
Finns toalett, handfat, tvättmaskin och kommer vara totalt 6 vattenrör som går ut genom tätskikt. Kommer senare kakla upp till ca 2 meter för att avlsuta med list och sen måla ovanför. Så räknar på ett tätskit på ca 2,2 meters höjd.
Bostik Primer 1 liter
Bostik Flytspackel 75kg
Purusplatta
Golvbrunn purus
Klämring
Puruskniv
Bostik Brunnsmanchett
Bostik tätskiktsfolie 30m
Bostik membran 14,5kg
Bostik Tätskiksband innerhörn 4st
Bostik Lim tätskikt foilseal grab 290ml 3 st
Tätskiktsremsa 25m
Brunnsmanchett
Rörmanchett 10-40mm 6st
Rörmachett avlopp toa
Rörmanchett avlopp handhandfat
Rörmanchett avlopp tvättmaskin
Vad tror ni?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hhmm,,,,
Ja, flytspacklet reagerade jag med på direkt... rent för lite... räkna ca. 1,7kg/m2/mm...
Sen ger jag inget för Purus utan rekommenderar starkt Jafos brunn med skruvbar klämring...
Längesen jag jobbade med Bostik men vet att de har 2-Komp lim till sin folie så membranet känns ju onödigt...
Likaså tror jag inte man behöver foilseal när man kör med 2-K...
Remsa är ju onödigt för man kan köra med överlapp istället.
Brunnsmanschett uppsatt två ggr...
Sen kan jag undra om din kakelsättare är behörig att arbeta med Bostiks fuktskydd för i så fall är det märkligt om inte han kan ordna det billigare till dig som yrkesman...
Ja, flytspacklet reagerade jag med på direkt... rent för lite... räkna ca. 1,7kg/m2/mm...
Sen ger jag inget för Purus utan rekommenderar starkt Jafos brunn med skruvbar klämring...
Längesen jag jobbade med Bostik men vet att de har 2-Komp lim till sin folie så membranet känns ju onödigt...
Sen kan jag undra om din kakelsättare är behörig att arbeta med Bostiks fuktskydd för i så fall är det märkligt om inte han kan ordna det billigare till dig som yrkesman...
Paul-Staffanstorp skrev:
Hhmm,,,,
Sen kan jag undra om din kakelsättare är behörig att arbeta med Bostiks fuktskydd för i så fall är det märkligt om inte han kan ordna det billigare till dig som yrkesman...![]()
Han kör bara bostik och jobbar bara med bostiks lösning membran(som är lim) och folie. Bostik ha även membran som fungerar som Tätskikt men det var inte aktuellt.
Av historiska renoveringar jag genomfört så har produkterna på fakturorna aldrig varit billigare än om jag hade införskaffat dem själv. Kickback är ju trevligt dessutom. Vilket jag förstår. Men jag kan vara fel på saken. Samt att kostanden för hantverkaren att åka och handla allt bör ju äta upp ev rabatt.
Tack för dina tips, ska kolla på den andra golvbrunnen! Tänkte på remsan i sista skarven men behövs ju inte så mkt. Foilseal lim behövs väl i överlappen?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En av fördelarna när den som kan produkterna och ska arbeta med dem sköter inköpen är att man får hem det som behövs och inte riskerar sakna något när arbetet ska utföras...G goosen skrev:
Leta enkronor kan i slutänden straffa sig också.
Absolut förstår vad du menar och håller med dig. Har dock en begränsad budget i detta fallet och det är lite sport att försöka få ner kostnaden. Även kul att vara lite mer involverad i inköp så kanske man lär sig nått på vägen. Som att det behövs mer än 3 säckar flytspackel... tack för svar!Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara