3 070 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fogsprång & hög kant vid golvbrunn!?
VAD gäller och HUR "får jag rätt" (OM jag nu har det?)
Nylagt badrumsgolv klinker 10x10 cm, har googlat och läst på många sidor och tolkar det som att det EJ ska vara några fogsprång alls av det större slaget och endast några fogsprång på upp till 0,7 mm ska var "godkänt" på golv med 10x10 cm plattor.
Mitt golv har dock mer eller mindre höjdskillnader i kanten mellan de flesta plattor (en del kan vara ok men många är "störande") och det finns flera plattor som har ca 2 mm "fogsprång" på ena sidan samt enstaka plattor har ett hörn eller del av sida som sticker upp ännu mer, har läst att fogsprång på max 2mm "ska bli godkänt" OM det är större plattor men att för 10x10 gäller MAX 0,7 mm, stämmer det!? (I så fall ska ju 2 mm inte alls bli godkänt på mitt golv!?)
Kant vid golvbrun:
VAD gäller för klinkerkanten vid golvbrunn, är det samma att där får det också bara vara 0,7 mm höjdskillnad mellan slukrist och ytan på klinkers eller är det andra mått som gäller?
Vid min golvbrunn som är placerad mitt i duschen varvid jag behöver kunna stå på kanterna av den så är det en hård klinkerkant på ca 5 mm höjdskillnad på ena sidan av slukristen och ca 3 mm höjdskillnad på de andra tre sidorna -måste jag finna mig i detta/är detta verkligen "godkänt" utförande? (Vill inte stå bredbent och inte heller upptryckt mot väggen utan anser att jag bör kunna stå bekvämt mitt under takduschen och därmed ha ena eller båda fötterna på kanten mellan golvbrunn och klinker.) Det är fog runt kanten vilket jag läst ska vara rätt men det är ändå en skarp kant på 3-5 mm höjdskillnad vilket jag anser måste vara fel men hittar ingen information om regler för detta etc.
FRÅGA:
VAD gäller och HUR kan jag gå vidare för att få det åtgärdat på ett riktigt och bra sätt, vad har jag för rättigheter och VART kan jag vända mig?
SKA tex fogsprång på 2 mm vara godkänt på 10x10 cm plattor eller SKA dessa avvikelser åtgärdas och HUR får jag plattsättaren att göra det? (Har ej betalat än då jag ej är nöjd men har inte råd att driva ett ärende på högre instans om jag inte vet säkert att jag får rätt/"vinner" ärendet och tolkar det som att de flesta hantverkare kommer undan med jobb som är värre utförda än mitt golv men jag kanske har fel.)
Givetvis har detta påtalats för den som utfört jobbet men låt säga att han "inte bryr sig" så någon vänlig kommunikation den vägen lär inte lösa problemet, vet jag att jag HAR rätt att kräva bättre resultat så försöker jag givetvis en gång till och kan då "trycka på lite mer" med vetskap om att jag har rätt och kan "vinna" en tvist/ärende OM vederbörande inte åtgärdar "självmant", otrevligt vill jag inte att det ska bli för då blir ingenting bra.
Tacksam för svar, gärna med förslag på HUR jag går vidare och VART jag kan vända mig samt gärna med hänvisning till vart jag hittar "regler" som styr detta (sådant jag kan påvisa).
Nylagt badrumsgolv klinker 10x10 cm, har googlat och läst på många sidor och tolkar det som att det EJ ska vara några fogsprång alls av det större slaget och endast några fogsprång på upp till 0,7 mm ska var "godkänt" på golv med 10x10 cm plattor.
Mitt golv har dock mer eller mindre höjdskillnader i kanten mellan de flesta plattor (en del kan vara ok men många är "störande") och det finns flera plattor som har ca 2 mm "fogsprång" på ena sidan samt enstaka plattor har ett hörn eller del av sida som sticker upp ännu mer, har läst att fogsprång på max 2mm "ska bli godkänt" OM det är större plattor men att för 10x10 gäller MAX 0,7 mm, stämmer det!? (I så fall ska ju 2 mm inte alls bli godkänt på mitt golv!?)
Kant vid golvbrun:
VAD gäller för klinkerkanten vid golvbrunn, är det samma att där får det också bara vara 0,7 mm höjdskillnad mellan slukrist och ytan på klinkers eller är det andra mått som gäller?
Vid min golvbrunn som är placerad mitt i duschen varvid jag behöver kunna stå på kanterna av den så är det en hård klinkerkant på ca 5 mm höjdskillnad på ena sidan av slukristen och ca 3 mm höjdskillnad på de andra tre sidorna -måste jag finna mig i detta/är detta verkligen "godkänt" utförande? (Vill inte stå bredbent och inte heller upptryckt mot väggen utan anser att jag bör kunna stå bekvämt mitt under takduschen och därmed ha ena eller båda fötterna på kanten mellan golvbrunn och klinker.) Det är fog runt kanten vilket jag läst ska vara rätt men det är ändå en skarp kant på 3-5 mm höjdskillnad vilket jag anser måste vara fel men hittar ingen information om regler för detta etc.
FRÅGA:
VAD gäller och HUR kan jag gå vidare för att få det åtgärdat på ett riktigt och bra sätt, vad har jag för rättigheter och VART kan jag vända mig?
SKA tex fogsprång på 2 mm vara godkänt på 10x10 cm plattor eller SKA dessa avvikelser åtgärdas och HUR får jag plattsättaren att göra det? (Har ej betalat än då jag ej är nöjd men har inte råd att driva ett ärende på högre instans om jag inte vet säkert att jag får rätt/"vinner" ärendet och tolkar det som att de flesta hantverkare kommer undan med jobb som är värre utförda än mitt golv men jag kanske har fel.)
Givetvis har detta påtalats för den som utfört jobbet men låt säga att han "inte bryr sig" så någon vänlig kommunikation den vägen lär inte lösa problemet, vet jag att jag HAR rätt att kräva bättre resultat så försöker jag givetvis en gång till och kan då "trycka på lite mer" med vetskap om att jag har rätt och kan "vinna" en tvist/ärende OM vederbörande inte åtgärdar "självmant", otrevligt vill jag inte att det ska bli för då blir ingenting bra.
Tacksam för svar, gärna med förslag på HUR jag går vidare och VART jag kan vända mig samt gärna med hänvisning till vart jag hittar "regler" som styr detta (sådant jag kan påvisa).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju inte ok men hur du går vidare om det inte går att föra en dialog med hantverkaren vet jag inte...
Borde vara svårare att lägga plattorna så dåligt än att göra ett bra jobb... HHmmm
2mm får man ju knappt ens på storformatplattor.
Borde vara svårare att lägga plattorna så dåligt än att göra ett bra jobb... HHmmm
2mm får man ju knappt ens på storformatplattor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
En plattsättare ska ju uppfylla de branschregler som gäller och detta är ju det som gäller: https://www.gvk.se/branschregler/keramik
Vilken branschorganisation, BKR eller GVK, är plattsättaren ansluten till?
Organisationerna har ju möjligt att sätta press på hantverkaren.
Har plattsättaren någon chef som det går att prata med i stället eller är det ett enmansföretag?
Kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument (Konsumentverket) kan kanske hjälpa dig att komma vidare genom att peka på lagparagrafer och liknande.
Det kan vara dumt att hålla inne hela beloppet utan man bör helst begränsa sig till det belopp som behövs för att göra om golvet.
Vilken branschorganisation, BKR eller GVK, är plattsättaren ansluten till?
Organisationerna har ju möjligt att sätta press på hantverkaren.
Har plattsättaren någon chef som det går att prata med i stället eller är det ett enmansföretag?
Kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument (Konsumentverket) kan kanske hjälpa dig att komma vidare genom att peka på lagparagrafer och liknande.
Det kan vara dumt att hålla inne hela beloppet utan man bör helst begränsa sig till det belopp som behövs för att göra om golvet.
Klicka här för att svara