Funderar på att installera den här typen av uttag inne i ett badrumsskåp som ska sitta ovanför tvättstället:
På uttänkt plats, ovanför tvättstället, finns ett elrör som kan kapas. Går det/får man ansluta ovanstående typ av uttag till ett elrör? Behövs det en särskild dosa mellan röret och denna typ av vägguttag i så fall? Att såga ett hål i ett skåp lär inte vara något problem (har inte köpt skåp ännu men blir förmodligen ett som har spånskiva där bak). Vet att det finns skåp med inbyggda eluttag men då har man mindre flexibilitet när det gäller uttagets placering.
Jag vet att ett eluttag inte får placeras för nära duschen (f.n. badkar med duschblandare) men exakt hur mäter man egentligen avståndet, om badkaret står bredvid ett schakt och elröret sitter ovanför handfatet (kan tänka mig flera sätt att mäta, t.ex. fågelvägen från badkarets blandare till uttänkt uttag)?
Jordfelsbrytare finns för lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På uttänkt plats, ovanför tvättstället, finns ett elrör som kan kapas. Går det/får man ansluta ovanstående typ av uttag till ett elrör? Behövs det en särskild dosa mellan röret och denna typ av vägguttag i så fall? Att såga ett hål i ett skåp lär inte vara något problem (har inte köpt skåp ännu men blir förmodligen ett som har spånskiva där bak). Vet att det finns skåp med inbyggda eluttag men då har man mindre flexibilitet när det gäller uttagets placering.
Jag vet att ett eluttag inte får placeras för nära duschen (f.n. badkar med duschblandare) men exakt hur mäter man egentligen avståndet, om badkaret står bredvid ett schakt och elröret sitter ovanför handfatet (kan tänka mig flera sätt att mäta, t.ex. fågelvägen från badkarets blandare till uttänkt uttag)?
Logga in
Skapa konto
Jordfelsbrytare finns för lägenheten.
Har väldigt specifika frågor som jag inte lyckats hitta svar på. Det står inget om hur man kan ansluta ett utanpåliggande uttag till ett elrör (som ursprungligen var avsett till skåpsbelysning). Vet inte hur uttaget i exemplet ser ut på baksidan och var man placerar det kapade elröret på rätt sätt, om det inte finns förperforerade hål för denna typ av elrör. Om det finns en specifik typ av utanpåliggande uttag som är avsedd just till elrör, och som skulle kunna monteras inne i ett skåp, så undrar jag vad den typen kallas.T tergo skrev:
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Har du kollat Hafas monteringsanvisning?
https://www.hafa.se/sortiment-badru...ehor-badrumsmobler/eluttag-for-skap-och-hylla
Dock står det inte så mycket om själva elanslutningen eftersom det kräver behörighet.
Personligen skulle jag föredra att köpa en hörnbox från någon välkänd tillverkare än en okänd från Hafa.
Enligt tidigare trådar så sätter du en kopplingsbox över elröret och drar sen en lämplig kabel till hörnboxen. Du kan väl inte böja elröret hur som helst.
https://www.hafa.se/sortiment-badru...ehor-badrumsmobler/eluttag-for-skap-och-hylla
Dock står det inte så mycket om själva elanslutningen eftersom det kräver behörighet.
Personligen skulle jag föredra att köpa en hörnbox från någon välkänd tillverkare än en okänd från Hafa.
Enligt tidigare trådar så sätter du en kopplingsbox över elröret och drar sen en lämplig kabel till hörnboxen. Du kan väl inte böja elröret hur som helst.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
När det gäller elröret, och om vi antar att det kommer vanliga enkeltrådar (FK) i röret, så får de inte gå "fria" någonstans. Men om du kan sätta skåpet så de kan gå direkt in i uttaget så är det (nästan) OK. Skall man vara petig så skall röret gå in i uttaget, men så gör ingen. Men trådarna får inte gå lösa, klämda mot väggen eller liknande, och framförallt inte åtkomliga.
När det gälle placeringen så får du mäta 120cm till blandaren, då kan du mäta "runt" hörnet vi ser på bilden. Men det gäller även minst 60 cm till badkarskant.
Och det är ett absolut krav att uttaget är skyddat av en jordfelsbrytare.
När det gälle placeringen så får du mäta 120cm till blandaren, då kan du mäta "runt" hörnet vi ser på bilden. Men det gäller även minst 60 cm till badkarskant.
Och det är ett absolut krav att uttaget är skyddat av en jordfelsbrytare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Här ser du röret: https://www.byggahus.se/forum/threa...-ut-genom-vaegg-i-badrum.368061/#post-3605698H hempularen skrev:
Klicka här för att svara