Byggahus.se

Knarrar runt nyrenoverad golvbrunn

1. Elundmark
    Hobbysnickare Nivå 1
    Bor i ett gammalt sekelskifteshus och renoverade badrummet i vinter, bytt trossbotten, ny purusplatta och avlopp, lagt golvspånskivor etc etc och lejde hantverkare till flytspackling och mattläggning..

Upptäckte igår kväll att det knarrar lite runt golvbrunnen på ena sidan, blir ju spontant lite orolig över detta då jag tror att det inte varit så.. (kan ha fel)

Det är första riktigt stora renoveringen jag gjort själv och haft hjälp av svågern, som är rörmokare, med rörläggning och golvbrunnsinstallation..

Min fråga är: behöver jag va orolig??
    Logga in för att se filmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0788.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200430-060201.png

2. S
    Bannad · Nivå 8
    Det där lät inte bra. Jag har aldrig varit med om fenomenet tidigare.

Dock har jag ingen aning om vad som orsakat problemet. Förmodligen ligger inte golvbrunnen/purusplattan helt rakt. Eller så är bjälklaget under plattan inte tillräcklig.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 9
    Det där låter som att flytspacklet har krackelerat!

4. Elundmark
    Hobbysnickare Nivå 1
    Är lite rädd för det också, snackade med en hantverkare nyss som trodde att den inte är tät i klänningen runt

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Skumt jag bara hör lite ljud precis i början precis som det blåser men sen är hela filmen knäpptyst än om jag har volymen på max...

Inte alls omöjligt att klämringen inte håller tätt och det har krupit upp vatten där under mattan och löst upp spacklet.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 9
    Om dom flytspacklat tunt runt/på brunnsplattan så är risken stor att det släppt där.
    Tror inte att det är ev vattenuppträngning som orsakar detta, utan det är mer en bomkaka av spacklet.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Men hur är brunnen monterad? Finns det stöd under purusplattan?

Det är väl precis sådär det kan bli om man monterar brunnen bara i spånskivan, utan stöd i golvkonstruktionen?

8. Elundmark
    Hobbysnickare Nivå 1
    Ja jag är lite lur på det också, klämringen och mattan ligger ju där dom ska ju inte läka tycker jag

9. Elundmark
    Hobbysnickare Nivå 1
  10. J
    Medlem · Nivå 9
    Tror fortfarande på bomkaka, inget annat.
    Ska till mycket lång tid av vatten/fukt för att spacklet ska krackelera av den orsaken, om alls!
    Detta badrum är ju nygjort!

• Laddar…
  11. V
    Medlem · Nivå 3
    Den reglingen och de dimensionerna är inte tillräckliga för att vara godkänt underlag, känns som att det är det som spökar.

• Laddar…
  12. Elundmark
    Hobbysnickare Nivå 1
    Jag hoppas du har rätt!

13. Elundmark
    Hobbysnickare Nivå 1
    Ja man skulle ju inte förvånas om det är ens egen dumskalle som orsakat detta

14. J
    Medlem · Nivå 9
    Det märker du om golvet sviktar när du sas gungar på golvet vid brunnen.

15. J
    Medlem · Nivå 9