Vi har bott ett år i en brf-lägenhet där badrummet renoverades 2016, och nu börjar vi märka att fogarna längs ena väggen i badrummet inte känns helt okej. Det var väldigt dålig belysning där inne också när vi flyttade in, så det har nog inte blivit så noggrant städat här.

När man trycker på fogen mellan vägg och golv, så kommer det ut vatten. Det finns alltså fukt under denna fog? Ganska permanent, spelar inte roll om man precis har duschat eller inte. Det kan kännas okej såpass nära duschen som 20-30cm utanför duschväggen, men det är också en punkt under handfatet, en meter ifrån. Här borde det inte alls bli speciellt blött så varför ska det sippra ut fukt och bli en uppkomst av mögel här?

Jag har kontaktat firman som gjorde renoveringen 2016 och de menar på att det verkar fullt normalt, men ska komma ut nästa vecka och kika på det. Jag tycker inte det känns normalt att ha så specifikt utsatta platser där mögel gror (jag har ändå rengjort någon gång och det kommer snabbt tillbaka), för ingenstans annars i badrummet och inte ens inne i duschen har vi mögel... Vad tycker ni, är det här helt enligt reglerna för hur ett nyrenoverat badrum ska vara? Vill veta vad jag kan säga till snubben när han kommer förbi, jag har inte direkt haft problem med nyrenoverade badrum innan.

Hörnet av ett badrum med vita väggkakel och gråa golvplattor, mögel synligt längs fog mellan vägg och golv nära duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fog och tecken på fuktskada i hörnet där badrumsgolvet möter väggen, med synlig missfärgning och mögel.
Skapa konto
Fukt och misstänkt mögel vid fog mellan badrumsgolv och vägg under handdukstork.
Skapa konto

Att det är blött bakom plattor och fogar är i princip ok då de inte är täta och det är tätskiktet som utgör barriären. Däremot så bör det inte kunna stå vatten där, det ska leta sig till golvbrunnen (under plattorna) om allt är riktigt gjort. Du kan ha ett lokalt bakfall där vatten ansamlas.

Man kan fråga sig varför det uppträder mycket vatten just där. Min gissning är att de inte kammat fixen vertikalt som man ska. Då kan vatten rinna i sidled längs fixets rillor och hamna utanför duschen precis som du har (vattnet kan hamna mycket längre bort än så)

Om något av ovan är förklaringen är det ingen stor fara om tätskiktet är korrekt utfört. Det är svårt både att inspektera och att åtgärda utan stora ingrepp så jag vet inte om och hur man bör gå vidare.

Förmodligen rinner det längs fixet enligt tidigare inlägg. Inget att oroa sig över. Dock tyder det ju på att täckningen på plattorna är dålig.

Okej, alltså helt normalt att det uppstår mögel så "koncentrerat"? Förra lägenheten vi bodde i hade ett kaklat badrum från 1990 och vi hade igen uppkomst av mögel där alls, så tycker det här känns lite skumt bara, men då får jag väl lita på att det får räknas som "okej". Tack för input!

Det ser ut som en silikonfog där vägg möter golvet? Det kan stoppa upp vattnet att torka ut. Skrapa bort silikonet försiktigt och sätt dit kakelgolv ist, den andas.

Nja, helt normalt med dessa vill jag inte påstå att det är, skulle nog försöka undersöka närmare.
Problemet är att det är svårt att säkerhetställa var det kommer ifrån.
En orsak kan absolut vara att dom kammat fixet 45gr eller vågrätt, alternativt att det är bakfall under klinkern.
Vattnet kan även ta sig via fogen i golv/vägg om det är bakfall
Att det är ett tecken på dålig täckning av fix på plattorna vet jag inte om kan utläsa.
Som ovan nämnts att ta bort silikonen är bra, det ska inte vara silikon mellan golv o vägg, utan bara hårdfog.
Men som sagt, vidare undersökning skulle iaf jag rek!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.