Jag slet ut plastmattan ur badrummet i källaren och tänkte lägga klinker istället. Måste jag byta ut denna golvbrunn? Platmattan på väggarna sitter kvar och ska målas. Jag antar att jag behöver lägga tätskikt på golvet vid duschen + 1 meter. Hur gör jag med avloppet/brunnen? Nån som har erfarenhet och kunskap?

• Golvbrunn i ett badrum med borttagen plastmatta, behov av renovering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är det en gammal Jafo? (Inte helt på pricken i detaljerna.)

Beige Jafo-golvbrunn tillverkad mellan 1973-1991, klassisk design, ej detaljrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vetefasen. Det verkar vara en klämring på min som mattan klämdes fast med. Kändes oerhört drygt att behöva bila upp och sätta dit en ny brunn.

Claes Sörmland
naanting naanting skrev:
Vetefasen. Det verkar vara en klämring på min som mattan klämdes fast med. Kändes oerhört drygt att behöva bila upp och sätta dit en ny brunn.
Klämring har funnits länge för mattor och även för den gamla JAFO-brunnen på bilden ovan. Du verkar dessutom ha en förhöjningsring ovanpå din brunn.

BirgitS
Är det inte olika golvbrunnar beroende på om det är en manschett eller en våtrumsmatta som ska klämmas fast?

Min plan var att klämma fast en manschett. Hoppades att nån här skulle ha erfarenhet om det går att göra så eller inte.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte olika golvbrunnar beroende på om det är en manschett eller en våtrumsmatta som ska klämmas fast?
För vissa fabrikat är det nog så (eller var så) men det är inte sällan klämringen som skiljer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Källare med betonggolv ??
Jag personligen skulle då fullständigt strunta i vilken årsmodell brunnen har om den ser frisk ut.
River man upp ett träbjälklag är det en helt annan sak.

• Gilla
naanting och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen som tvingar dig att byta, det är helt och hållet upp till dig själv.

Så det borde bara vara att placera manschetten rätt och klinkra på således.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.