Hej!
Hur stora klinker/kakel hade ni valt i lilla badrummet, i den stora badrummet, klädvården samt i hallen? Tänker utifrån kvm och måtterna av väggerna, hur stora anser ni behövs?
Lilla badrum = ca 1.8×1.8m
Stora badrum= ca 2.2x2.9m
Klädvård= ca 1,9x2,9m
Fin Entren= 1.80x2.9m
Vi tänker att vi skulle kunna läggna ner någon extra slant i stora badrummet och i hallen tex större klinkers. I lilla badrummet och i klädvården vill vi gärna spara någon slant alltså mindre måtten.
Hur stora klinker/kakel hade ni valt i lilla badrummet, i den stora badrummet, klädvården samt i hallen? Tänker utifrån kvm och måtterna av väggerna, hur stora anser ni behövs?
Lilla badrum = ca 1.8×1.8m
Stora badrum= ca 2.2x2.9m
Klädvård= ca 1,9x2,9m
Fin Entren= 1.80x2.9m
Vi tänker att vi skulle kunna läggna ner någon extra slant i stora badrummet och i hallen tex större klinkers. I lilla badrummet och i klädvården vill vi gärna spara någon slant alltså mindre måtten.
Vid fallen tänkte vi ha 5x5, de mindre måtten iaf. Vi vill att badrummen ska se större ut samt att det ska passa in utifrån väggmåtten och kvm.J Jarlsgård skrev:
5x5 är inte stort! Men då hade jag sagt 60x60 i entré, stora badrummet och tvättstugan (alternativt 30x60) och sedan 30x30 i det lilla badrummet.
Tar man för stora plattor i ett för litet rum så kommer det bara de fjompigt ut, vilket i sin tur kan leda till att det ser mindre ut. Och tar man för små plattor så blir det bara plottrigt.
Jag hade kört på 10x10 eller 15x15 i duscharna eller ännu hellre kuvertskärning (dvs samma storlek på all klinkers)
Tar man för stora plattor i ett för litet rum så kommer det bara de fjompigt ut, vilket i sin tur kan leda till att det ser mindre ut. Och tar man för små plattor så blir det bara plottrigt.
Jag hade kört på 10x10 eller 15x15 i duscharna eller ännu hellre kuvertskärning (dvs samma storlek på all klinkers)
Tusen tack för dina tankar och förslag. Vi ska ha detta i åtanke. Du har hjälp oss att få en klarare bild.J Jarlsgård skrev:5x5 är inte stort! Men då hade jag sagt 60x60 i entré, stora badrummet och tvättstugan (alternativt 30x60) och sedan 30x30 i det lilla badrummet.
Mitt bästa tips är att rita upp badrummet i något program, det gör jag för att få en faktisk bild på tanken som finns i huvudet eller på en 2D ritning.
Det går att göra på både konradssons och höganäshusets hemsida
är i grunden samma program men valen varierar mellan dem 
Det går att göra på både konradssons och höganäshusets hemsida
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det som jag tänker på när det gäller ganska små rum är inte så mycket den totala golvytan utan golvytan man faktiskt kommer att se. Att ha så stora klinker att man bara ser en enda längsgående skarv gör den skarven väldigt synlig, är det flera skarvar så blir de en del av mönstret som man inte reagerar på.
Plattläggare verkar föredra 10x10 eller 15x15 i duschen, medan de tycker att 5x5 blir alltför tidsödande.
Plattläggare verkar föredra 10x10 eller 15x15 i duschen, medan de tycker att 5x5 blir alltför tidsödande.
Tack, måste verkligen göra 2D. Är det några andra tankar och tips du föreslår att tänka på inför nya huset, kan vara allt möjligt?J Jarlsgård skrev:
Tack, då skippar vi 5x5. Vi vill nämligen det ska se bra ut i våra ögon samt i andras.BirgitS skrev:
Det som jag tänker på när det gäller ganska små rum är inte så mycket den totala golvytan utan golvytan man faktiskt kommer att se. Att ha så stora klinker att man bara ser en enda längsgående skarv gör den skarven väldigt synlig, är det flera skarvar så blir de en del av mönstret som man inte reagerar på.
Nej, 5x5cm sitter på nät och går snabbt att lägga samt att det blir bäst resultat med tanke på fall och jag vill ha bra fall i mina duschfall så det är ingen risk att vatten smiter utanför duschdörrar.BirgitS skrev:
10x10 går bra det med fast det tar längre tid att lägga då dom ligger löst. 15x15cm är lite för stora men det går inte alltid att undvika fogsprång med dessa. 20x20 lägger jag bara typ i tvättstugor där det inte krävs så mycket fall runt brunnen (7mm(m).
Ibland blir man ju tvungen att kuvertskära 60x60cm, vilket är värdelöst då vissa plattor inte vill samarbeta när man skär dom på diagonalen i kakelskäraren eller med vattensåg, dessutom tar det längre tid att lägga fall på det viset än allt annat jag har tagit upp som exempel.
Klicka här för att svara