Hej Duktiga ! Tätskick bakom Cistern. Vad använder ni ? Våtrumsmatta eller Kilto tättskick ? Mattläggare ska lägga matta på golvet innan. Så undrar om vi tar en bit matta o lägga bakom eller använda kilto DUK. Vv o titta i GVK instruktion också att de har nämnt om en färdig tättskickskonstruktion. Vad är detta ? Tackar.
Då behöver du inget tätskikt bakom, endast ett uppvik på 5-10 cm på golvmattan.
Låt mattläggaren lägga mattan, sätt väv på väggarna som går ner 2-3 cm över golvmattans uppvik och sedan lite färg på det.
Sedan kan du montera toan.....
Låt mattläggaren lägga mattan, sätt väv på väggarna som går ner 2-3 cm över golvmattans uppvik och sedan lite färg på det.
Sedan kan du montera toan.....
Den är en vägghängd toa. Cistern är inbyggd i en låda och på den låda toastolen ska hängas. Men vad ska hända om det läcker inne i den lådan där cistern ska byggas in ? Du pratar om utsidan. Vänligen kolla på min bifogat bild. Tackar..T tank77 skrev:
Jo, jag förstår detA Ahm.s skrev:
Jag håller med dig att vatten ska rinna ut på pöastmatta på golvet. Men enligt GVK bilden väggen bakom cistern måste vara tättskick också annars vatten trängar in.T tank77 skrev:
Det är bara i ett utrymme med krav på tätskikt, vilket en WC inte är.
Det viktiga är att det finns ett skvallerhål längst ner mot golvet så att utläckande vatten upptäcks, precis som tank77 skriver.
På utsidan av lådan finns inga krav alls, varken i en WC eller i ett våtutrymme.
Den färdiga konstruktionen är en låda som ansluts mot befintligt tätskikt och kan användas när man fäller in fixturen i en vägg.
Om du vill ha någon form av extra säkerhet kan du alltid dra upp våtrumsmattan på väggen där fixturen ska sitta, det skadar ju inte.
Det viktiga är att det finns ett skvallerhål längst ner mot golvet så att utläckande vatten upptäcks, precis som tank77 skriver.
På utsidan av lådan finns inga krav alls, varken i en WC eller i ett våtutrymme.
Den färdiga konstruktionen är en låda som ansluts mot befintligt tätskikt och kan användas när man fäller in fixturen i en vägg.
Om du vill ha någon form av extra säkerhet kan du alltid dra upp våtrumsmattan på väggen där fixturen ska sitta, det skadar ju inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara instämma...
Är det bara en vanlig toalett och inget badrum så finns det inget krav att ha tätskikt bakom fixturen men dock hade jag själv ändå valt att gå upp med mattan där innan fixturen monterades för då finns ingen risk att skada bakomvarande vägg ifall det skulle börja spruta i inbyggnaden.
Är det bara en vanlig toalett och inget badrum så finns det inget krav att ha tätskikt bakom fixturen men dock hade jag själv ändå valt att gå upp med mattan där innan fixturen monterades för då finns ingen risk att skada bakomvarande vägg ifall det skulle börja spruta i inbyggnaden.
Klicka här för att svara