Hej, nu behöver jag er kompetens här på forumet :)
Vi bor i en kåk från 50-talet. Varje gång man duschar o vrider på tempen så det blir sådär riktigt varmt som vi gillar, efter ca en halv minut så blir vattnet mycket svalare igen trots att man inte skruvat nåt på den. Vad sjutton kan det bero på?
Var ut o kollade på värmepannan och hittade dessa inställningar, kan det ha med det att göra? Betyder ”vv-höjning” varmvatten?
Väldigt tacksam för svar, när jag har migrän saknar jag att kunna duscha huvudet riktigt varmt! :oops:

• Display på en värmepanna med inställningsmeny inkluderande 'vv-höjning', använd för felsökning av varmvattenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpscirkulationspump med energimärkning och inställningar, troligtvis kopplat till varmvattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
'VV höjning' är förmodligen den schemalagda höjningen för att döda bakterier.
Har det funkat tidigare så har det med största sannolikhet inte med några inställningar att göra.
Vad är det för modell på pannan? Är vattnet varmt i den? Kolla om rören blir varma så märker du vart värmen tar slut. Jag gissar att det är blandningsventilen vid pannan eller blandaren i duschen som krånglar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har varit med om detta en gång!
Vid nyinstallation av min vvb så skiftades in och utgående rör från vv-beredaren. Så när vvb var "fulladdad" kom varmvatten i några sekunder, sen blev det kallt. Detta berodde givetvis på att varmt vatten ska tas från toppen av beredaren och kallt vatten tillförs i botten. Rörkrökaren kom och skiftade om rören, allt ok! Kan hända den bäste..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.