Byggahus.se

Skador på kakelplattor efter badrumsrenovering

1. S
    Medlem Nivå 2
    Har hamnat i en väldigt besvärlig situation ang min badrumsrenovering.
    Det hela började med att man satt fel färg på fogen. Vi kom överens om att de skulle skrapa ur den gråa och in med vit som jag hade beställt. Sen började det värsta. När jobbet var gjort och jag gjorde en snabbare titt i mörkret så såg jag att det var svarta skrapmärken överallt. Något jag givetvis påpekade och arbetsledaren hörde av sig och sa att det gick att få bort. Jag såg i efterhand att man sedan bara tagit bort några få, och lämnat var en massa rester. Jag kom överens om att jag köper sån kakelsudd och löser den biten själv då jag inte vill ha "hantverkarna" springandes där mer än nödvändigt. Redan gjort en skada på en vägg osv.

Nu till det värsta. När jag varit på Bauhaus och köpt min sudd, kommer hem och börjar granska så ser jag att kakelplattorna har tagit skada. Med hjälp av min partner börjar vi räkna alla plattor och uppskattar antalet till ca 250st, för att sedan efter granskning inse att minst 110 plattor har blivit skadad. Med skadad menar jag där en flisa/bit har lossnat från kakelplattan, eller väldigt grov repa i emaljen som med råge känns med naglarna. Tyvärr har jag en tendens till att vara för snäll, aningen konflikträdd och vill inte vara petig/jobbig. Men om någon mer sakkunnig ser på bilderna så är det väl ändå fullständigt oacceptabelt att man ska behöva dras med såna skador på i stort sett varannan kakelplatta? Troligtvis fler, jag har bara inte kunnat räkna dom.

Den vita fogen har även områden där den mer ser ut att vara ljusgrå. Men jag vet inte vad det beror på. Om det är fel på blandning, dåligt tvättat så det är ingrott smuts eller annat. Men mitt största problem är plattorna.

Och sist men inte minst, är det bara att riva ut och börja om i det här fallet?

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 7
    Auch, ja det är nog enklast att riva ner allt o börja om om 1/2 av plattorna är skadade...
    Hoppas du inte betalat firman!? Håll i pengarna!

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 2
    Tack! Ja skaplig huvudvärk detta. Det fina i kråksången är väl trots allt att jag inte betalat in ett öre ännu. Så jag kommer hålla hårt i dom.

4. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Antar att det är skador efter att de skrapat ur fogarna?Alltså att det är en följd av att de har åtgärdat fogarna?

Har ni plattor kvar så ni är helt 100 på att det inte plattorna som är lite taskig kvalitet och har skadorna från början? Tänker mest så ni har full koll på läget innan ni ställer krav på firman. De lär väl tröttna till slut annars om man kommer med en ny grej hela tiden och till slut får riva ner och göra om jobbet. Inte för att ni inte har rätt att få ett korrekt resultat men det enklaste är ju om de frivilligt går med på att åtgärda än att ni behöver försöka tvinga dem.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Tack! Bra tips. Och helt rätt angående processen. Det är skadat efter att de skrapat ur fogarna. Med tanke på alla svarta skrapmärken på framsidan på emaljen så känns det allmänt vårdslöst hanterat. Jag har bara kollat några av de lösa extraplattorna. Men har en oöppnad kartong som jag kan öppna och kika i. Vill dock minnas att läst att en plattsättare ändå har skyldighet att inte sätta upp vad som uppenbart är något som behöver reklameras. Men jag är såklart inte säker på det, och därav tacksam för all input!

Tack Tomtom79!

6. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Säkerligen så. Dock, skulle det vara så att kunden köpt kakel och att hälften av plattorna har lite naggade kanter kan det ju faktiskt vara så plattorna ska se ut. Folk köper ju jeans som man medvetet slitit sönder och samman, möbler som man skrapat av hälften av färgen och hamrat med kedjor på osv för att det ska se lite "vintage" ut så varför inte kakel :)

Men men, har man kollat så man vet så finns inte den ursäkten kvar för hantverkaren!

7. S
    Medlem Nivå 2
    Sant! :) Jo absolut! Det är lika bra att kolla igenom ordentligt. Inga utrymmen för undanflykter osv, bra att kunna bemöta direkt. Usch, vad man önskar att detta aldrig hänt. Men men, nu är det som det är :)

• Laddar…
  8. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Du har helt rätt. Gör om och gör rätt. Ingen idé att förhandla i detta läge. Sätt av kostnaden på ett nyöppnat bankkonto och informera företaget om detta. Vi betalar när jobbet är omgjort. (håll koll på att de lägger på ett nytt tätskikt.)

9. J
    Husägare · Nivå 10
    Vore kul att höra vad en plattsättare har att säga om detta. Jag kan inte uttala mig i sak, förstår att detta känns supertråkigt för er. Däremot är det nog inte rimligt att förvänta sig att plattorna ska bytas samt nytt tätskikt. Det innebär ju att även gipsskivor behöver rivas, all inredning ska tas ner och sen återmonteras. I bästa fall kan ni få ekonomisk kompensation om företaget går med på det. Annars blir det en juridisk process och det borde vara svårt att bevisa att skadorna inte fanns innan. Någon annan har nog bättre koll än mig på detta.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 2
    Hänger inte med riktigt. Du menar att skadorna redan skulle vara på plattorna när dom satte up dom?

11. Buskfyggaren
    Medlem Nivå 5
    Känns ju som att det mest rimliga här är att försöka komma överens om en prisnedsättning? Att riva ut och göra om badrummet pga. detta tror jag ej dom kommer gå med på.

Förstår att det är jävligt drygt med sådana här grejer när man betalar stora pengar för ett nytt badrum, men skadorna (vad man ser på bilderna i alla fall) verkar vara så små att man aldrig skulle notera dom om man gick in badrummet utan att veta om att dom var där.

12. S
    Medlem Nivå 2
    Förstår hur du tänker men känner ändå att det är lite väl med över 100 plattor. Sen ställer jag mig frågan hur det kan bli vid en ev försäljning.
    Personligen betalar jag inte gärna mer än 20-30 procent iaf.

• Laddar…
  13. J
    Husägare · Nivå 10
    Förlåt missuppfattade. Trodde det var tal om ett fogbyte. Nej, detta får de göra om, betala inte en krona!

14. S
    Medlem · Nivå 7
    Som sagt, är det 100 plattor som är naggade hade jag aldrig i helvete betalat mer än 10-15%. Det är ju sämre än ett tio år gammalt badrum! Självklart ska det bytas! Om de lyckas byta utan att skada tätskiktet är ju upp till firman.
    Första steget måste vara att höra vad firman säger och erbjuder för lösning, nästa steg höra med besiktningsman och bkr.

• Laddar…
  15. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    Oooh shit ! Det där va verkligen inte snyggt.

Vi satt i en sist där dom satt upp trasiga plattor på några ställen efter en del klabb så ska dom byta ut dom.

Hur du ska göra är kanske inte så svårt.. reklamera skiten!