23 356 läst ·
52 svar
23k läst
52 svar
Skador på kakelplattor efter badrumsrenovering
Skulle du ta dit en besiktningsman så skulle han påpeka de skadade plattorna som fel.S Sjodin skrev:Tack! Finns det någon rimlig tumregel på hur man bör resonera/räkna kring prisavdrag? I det här fallet har man inte lust att betala många kronor. Antagligen alldeles för lågt för att de i sin tur skulle tycka det känns rimligt.
Ang silikonet som gulnar, visst är det relativt enkelt att byta ut framöver? Eller är det något särskilt man måste tänka på ang det.
Sen återstår det att du och entreprenören kommer fram till något som känns rimligt.
Antingen att de byter plattorna, vilket vid rollerbaserat tätskikt är omöjligt då tätskiktet följer med. Har man använt foliebaserat tätskikt så är det möjligt, dock åligger risk att det går sönder ändå och då får man lappa och laga enligt tätskiktsleverantörens anvisningar som ofta brukar innebära ett överlapp på 5cm runt hela partiet. Och då du har 15x15 plattor (??) så kan de betyda att man får byta plattor runt om som inte är skadade för att få till en korrekt lagning. Och det kan ta sin tid
Ta in två offerter över bytet av plattorna från två andra företag, så kan du visa entreprenören vad det skulle kosta att byta plattorna om de själva inte vill göra det.
Sedan tycker jag att om du inte skriftligt har bestämt vit fogfärg och endast muntligt, så borde ett avdrag lika högt som kostanden för kaklet vara tillräckligt, då entreprenören ändå mött dig på att byta fogfärg, vilket inte heller är ett så lätt arbete, där de förmodligen förlorat tid och pengar.
Byta silicon är ganska lätt, dock när vi får sådana förfrågningar så kan vi inte lämna någon garanti på arbetet, då man måste skära bort det. Och allt arbete som har med en kniv och göra 10mm från tätskiktet känns sådär.
Ifall jag vore du skulle jag gå med på kakel på kakel. Det funkar funktionsmässigt och eftersom badrummet är nygjort så lär det inte vara någon fara att bakomliggande kakel lossnar. Surt absolut, men det blir den absolut bästa lösningen. Har dom erbjudit det så ta chansen och tänk inte mer på det.
Hur gör du med inkommande vatten då när kopplingar hamnar visserligen utanför tätskiktet men mellan kakel och kakel?D Daniel N1982 skrev:
Det tog sin tid och ärendet är avslutat för ett bra tag sedan. Ville bara lägga in en kommentar om att det blev ett nytt lager utanpå. Slutresultat blev bra och jag är nu mycket nöjd. Men det var några vändor till innan dess då firman sedan slarvade väldigt mycket med montering av duschhörna och toalett. Främst silikon/limning som var slarvigt utfört. Men det åtgärdades och blev bra till slut.
Under tiden började firman även stressa på med betalning då datumet sen hade passerat, utan att det var helt åtgärdat.
Om någon har problem och hittar in till den här tråden så kan jag bara tillägga att ett extra lager utanpå det befintliga fungerar fint och är helt klart ett bra alternativ och åtgärd. Håll även inne betalning och stå på er, även om det är lite svårt ibland.
Tack allihopa för bra rådgivning och stöd. Var en stressig och jobbig tid och det gjorde verkligen skillnad för mitt välmående med alla goda råd och förslag.
Under tiden började firman även stressa på med betalning då datumet sen hade passerat, utan att det var helt åtgärdat.
Om någon har problem och hittar in till den här tråden så kan jag bara tillägga att ett extra lager utanpå det befintliga fungerar fint och är helt klart ett bra alternativ och åtgärd. Håll även inne betalning och stå på er, även om det är lite svårt ibland.
Tack allihopa för bra rådgivning och stöd. Var en stressig och jobbig tid och det gjorde verkligen skillnad för mitt välmående med alla goda råd och förslag.
S Sjodin skrev:Det tog sin tid och ärendet är avslutat för ett bra tag sedan. Ville bara lägga in en kommentar om att det blev ett nytt lager utanpå. Slutresultat blev bra och jag är nu mycket nöjd. Men det var några vändor till innan dess då firman sedan slarvade väldigt mycket med montering av duschhörna och toalett. Främst silikon/limning som var slarvigt utfört. Men det åtgärdades och blev bra till slut.
Fick du någon kompensation eller du svalde ?
Nej, har fått några extrasaker utförda utan extrakostnad. Som jag förstått det så har jag väl egentligen inte rätt till någon direkt kompensation, förutom att de har rätt att försöka åtgärda felet/felen innan man vidtar ytterligare åtgärder.Forlowt skrev:
[
Skönt att du är nöjd iaf
Tja har det klabbar fram och tillbaka så tycker jag väl det är på sin plats med en viss rabatt. Men det är ju upp till var och en att bedöma vid varje tillfälle antar jag.S Sjodin skrev:
Skönt att du är nöjd iaf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden