7 054 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Krav på tillgängligt badrum utöver mått
Med tilläget "om det låter sig göras på ett rimligt sätt" typ. Det är inget absolut krav. Det är inte ens säkert att jag måste göra det. Bygglovshandläggaren flaggade för att det kan bli aktuellt, men han såg också att det inte fanns något enkelt sätt att lösa det, så man vet ju inte.useless skrev:
Men jag vill förbereda mig för alla eventualiteter.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men du skriver att du inte vill bygga ett ”stort” tillgängligt badrum. I standarden du nämner (som kostar mycket pengar, men utdrag av relevanta delar finns hör på forumet, använd sökfunktionen). Innehåller exempel på lösningar. Minimum måttet är 190 x 180 cm, om jag minns rätt. Alltså inte så stort.
Men jag har ingen yta där jag kan placera ett sådant badrum på något bra sätt. Det rum som kommer finnas tillgängligt (temporärt) är ett sovrum på kanske 10 kvm. Det drar ju snabbt iväg om man skall fixa tätskikt på hela golvet och så. Just nu lutar jag åt att bygga ett "rum i rummet" med lite mindre mått. Kanske 1,80 x 2,30 för att kunna utnyttja en våtrumsmatta på 2,00 x 2,50... Sedan typ våtrumsfärg på väggarna i duschen.H hempularen skrev:Men du skriver att du inte vill bygga ett ”stort” tillgängligt badrum. I standarden du nämner (som kostar mycket pengar, men utdrag av relevanta delar finns hör på forumet, använd sökfunktionen). Innehåller exempel på lösningar. Minimum måttet är 190 x 180 cm, om jag minns rätt. Alltså inte så stort.
Sedan kanske man kan tejpa upp byggplast på resten av väggarna, undrar om det kan räknas som "vattenavvisande".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Till och med ändå mindre, 190 x 170 cm, men det gäller att dörren är på rätt ställe för att det ska gå.H hempularen skrev:Men du skriver att du inte vill bygga ett ”stort” tillgängligt badrum. I standarden du nämner (som kostar mycket pengar, men utdrag av relevanta delar finns hör på forumet, använd sökfunktionen). Innehåller exempel på lösningar. Minimum måttet är 190 x 180 cm, om jag minns rätt. Alltså inte så stort.
Det är en tilltalande idéJonatan79 skrev:
Det är inte tillräckligt stort. Ungefär så här ser det ut, med en vändcirkel inritad.
Klicka här för att svara