Dags att kakla igen, men vad säger nya reglerna? Har ett badrum med Lip folie som skall kaklas. Förr var det vanligt att skruva en list på väggen, en platta upp, och kakla från den. När kaklet satt sig tog man bort listen, förseglade skruvhålen med silikon, och satte nedersta raden.
Är den metoden fortfarande ok? Om inte, hur får man en rak underkant när golvet har fall?
mvh//Larsa (som inte gjort badrum på länge)
Är den metoden fortfarande ok? Om inte, hur får man en rak underkant när golvet har fall?
mvh//Larsa (som inte gjort badrum på länge)
Tex ett vattenpass eller nåt annat rakt som du pallar upp i lämplig höjd. Fallet kan du ta ut genom att kapa den raden längst ner mot golv.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Själv använde jag rätstegen ihop med några travar böcker. Tog två-tre försök att hitta lämpliga litterära verk som både gav rätt höjd och kompensation för fallet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Varför inte väga in var ovankanten på nedersta plattan ska hamna.
Rita en linje runt hela badrummet.
Skär till alla plattorna till nedersta skiftet. (Inte så noga då golvet plattor täcker en hel del)
Blanda fix.
Sätt hela nedersta skiftet och kila upp med med småkilar att följa den vågräta linjen.
Sen är det ju bara att stapla upp resten ovanpå detta vägg för vägg.
Rita en linje runt hela badrummet.
Skär till alla plattorna till nedersta skiftet. (Inte så noga då golvet plattor täcker en hel del)
Blanda fix.
Sätt hela nedersta skiftet och kila upp med med småkilar att följa den vågräta linjen.
Sen är det ju bara att stapla upp resten ovanpå detta vägg för vägg.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du gör som du vill... det var bara ett tips om ett ännu enklare sätt som jag själv alltid använder mig av vid storformatsplattor...Larsa skrev:
Annars börjar man ju ofta mitt på väggen och jobbar sig neråt när plattorna hänger i fixet.
Klicka här för att svara