Dags att kakla igen, men vad säger nya reglerna? Har ett badrum med Lip folie som skall kaklas. Förr var det vanligt att skruva en list på väggen, en platta upp, och kakla från den. När kaklet satt sig tog man bort listen, förseglade skruvhålen med silikon, och satte nedersta raden.

Är den metoden fortfarande ok? Om inte, hur får man en rak underkant när golvet har fall?

mvh//Larsa (som inte gjort badrum på länge)

• Gilla
K0ppen
  • Laddar…
Nej, använd sättstöd.

Tex ett vattenpass eller nåt annat rakt som du pallar upp i lämplig höjd. Fallet kan du ta ut genom att kapa den raden längst ner mot golv.

Ok, så inga skruv? Får palla upp en bräda

Metallisk justerbar golvklämma för att fixera och nivellera vid bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack men blir nog ett hemmabygge. Ett par fötter och tvingar lär funka...

Larsa Larsa skrev:
Tack men blir nog ett hemmabygge. Ett par fötter och tvingar lär funka...
Gjorde så, nått billigt hyllplan sågad i rätt längd och ett par regelbitar. Funkade klockrent.

• En vägg med kakelplattor som hålls på plats med orangea plastkors och distanser under installation.
    Skapa konto
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Själv använde jag rätstegen ihop med några travar böcker. Tog två-tre försök att hitta lämpliga litterära verk som både gav rätt höjd och kompensation för fallet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag satte snabbtvingar i nederkant på näst nedersta raden för att enkelt kunna justera dem efter lasern, gick alldeles utmärkt ;) Kakelplattor justeras med snabbtvingar vid en grön vägg med en synlig laserlinje och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Varför inte väga in var ovankanten på nedersta plattan ska hamna.
Rita en linje runt hela badrummet.
Skär till alla plattorna till nedersta skiftet. (Inte så noga då golvet plattor täcker en hel del)
Blanda fix.
Sätt hela nedersta skiftet och kila upp med med småkilar att följa den vågräta linjen.
Sen är det ju bara att stapla upp resten ovanpå detta vägg för vägg.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Jo det funkar säkert, men har kört med rätbräda ett antal gånger innan och tycker det är ett smidigt sätt. Stabilt och enkelt.

Paul-Staffanstorp
Larsa Larsa skrev:
Jo det funkar säkert, men har kört med rätbräda ett antal gånger innan och tycker det är ett smidigt sätt. Stabilt och enkelt.
Du gör som du vill... det var bara ett tips om ett ännu enklare sätt som jag själv alltid använder mig av vid storformatsplattor...
Annars börjar man ju ofta mitt på väggen och jobbar sig neråt när plattorna hänger i fixet.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.