På de flesta byggmarknader och intebetbutiker finns det blandare och andra produkter från Hansgrohe, på vissa butker finns det även produkter från firman Grohe.

Har just insett att det är 2 helt olika sortiment.
Grohe förefaller vara lite mer exklusiv än Hansgrohe?

Är det ena en billig kopia, eller är båda välkända seiösa företag?
 
Redigerat:
P
Det är två olika företag.
 
Någon med erfarenhet bra/dålig om deras blandare?
 
Tydligen är det en släktfejd som ligger bakom (brödrar?). Så, den ene hoppade av och startade konkurrerande verksamhet. Båda nichar sig mot kvalitetsmarknaden där man värdesätter lång pålitlig livslängd. Har själv hela huset fullt av Hansgrohe, men tror att Grohe också skulle funkat om jag tyckt om deras design. Har aldrig haft problem, ångrar mig inte.

(Köpte en gång en snygg blandare från IKEA. Förutom att den var svår att sätta in blev den "sladdrig" i greppet efter 6 månader. Kunde nog bytt in den, men jag skulle ju inte fått ersättning för arbetstiden att pula bort den gamla o in med den nya. => köpa billigt e att köpa dyrt)

Notera: Har även respekt för de stora svenska tillverkarna
 
Vi har en Grohe Zedra med utdragbar slang. Vi har haft den sen april och den funkar utmärkt.
 
Det verkar vara svårt att hålla sams då man jobbar med VVS-produktion.
FMM och Mora lär även de varit samma familj från början.
 
J Johan&Ana skrev:
Vi har en Grohe Zedra med utdragbar slang. Vi har haft den sen april och den funkar utmärkt.
Om ni fortfarande är med i forumet:
Är ni nöjda med blandaren såhär 12 år senare...:)?
Funderar på en sådan men ingen aning om kvaliteten på dessa så ett omdöme skulle uppskattas.
 
Hansgrohe gör kanongrejer. Man hittar ofta deras blandare i rummen på finare hotell. Har flera samarbeten med kända arkitekter och designers.
 
Paul-Staffanstorp
Hans Grohe har större sortiment anpassat efter svenska krav som jag tolkat min rörläggare.

Har själv en hel del av dessa och är jättenöjd.
 
Har en blandare och en duschblandare, det står Hansa i skrivstil, alltid trott det var Grohe.
I köket en kran med 2 fattningar, märkt med ett "S" med pilar i ändarna.
Använt dessa i 28 år och kvaliten är fantastisk.

Märket är jag inte säker på, men kan skriva under på att "Den som köper billigt köper dyrt".
 
B Byggnadsmarodören skrev:
Om ni fortfarande är med i forumet:
Är ni nöjda med blandaren såhär 12 år senare...:)?
Funderar på en sådan men ingen aning om kvaliteten på dessa så ett omdöme skulle uppskattas.
Hej
Har precis byt hela köket. Men blandaren fungerade lika bra nu som när den var ny
 
J Johan&Ana skrev:
Hej
Har precis byt hela köket. Men blandaren fungerade lika bra nu som när den var ny
Låter som god kvalitet i min värld. Tack för att ni tog er tid att svara..:)!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.