1 781 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kakel eller våtrumsmatta
Hej!
Vi håller på att ta in offerter för ett badrums bygge. Hittills har vi fått en offert och väntar på den andra. Båda säger att matta är ca 10-15000kr billigare än kakel. Och vi hade innan trott att kakel skulle bli för dyrt.
Så nu har vi börjat fundera på att kakla istället för matta. Men hur ä det att kakla i älde trä hus från 1980? Har hört att de kan röra på sig och kaklet kan spricka
Är det bättre att ta matta just pga den anledningen eller bör man chansa och köra kakel? Enligt offerten skulle de sätta dubbelgips på de väggar som är idag för att det ska bli stumt
Vi håller på att ta in offerter för ett badrums bygge. Hittills har vi fått en offert och väntar på den andra. Båda säger att matta är ca 10-15000kr billigare än kakel. Och vi hade innan trott att kakel skulle bli för dyrt.
Så nu har vi börjat fundera på att kakla istället för matta. Men hur ä det att kakla i älde trä hus från 1980? Har hört att de kan röra på sig och kaklet kan spricka
Är det bättre att ta matta just pga den anledningen eller bör man chansa och köra kakel? Enligt offerten skulle de sätta dubbelgips på de väggar som är idag för att det ska bli stumt
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Lär nog inte vara nån fara om inte huset är nåt fuskbygge då............Kör ni allting så skulle jag ju rekommendera träskivor i botten och sen gips. Det gör saken hundra ggr bättre och det går att fästa saker i väggen sen också.
Jag har kakel och klinker i badrum i mitt trähus från -43. Det fungerar utmärkt. I mitt fall är det flytspackel (med golvvärme och armeringsnät) på fukttrögt golvspån som underlag för golvet, och väggarna är 15mm plywood+våtrumsgips (enkelt), med plåtvinklar i alla hörn (mellan plywood och gips) för att det ska bli stumt och bra.
1980 skulle jag klassa som nytt...finns betydligt äldre hus där man renoverar och sätter kakel och klinkers. Görs ett bra underarbete skulle jag inte vara så orolig.
Man kan alltid byta ut plattan som spricker med...även fast det inte är så kul.
Man kan alltid byta ut plattan som spricker med...även fast det inte är så kul.
Klicka här för att svara