Jag vill öka vattentrycket i mitt hus. Vi har egen brunn, kopplad till en Well-Rite hydrofor i badrummet. Exakt modell okänd pga klisterdekalen är bortsliten, men kan nog ta reda på om det behövs.

Blå Well-Rite hydrofor i badrum med justeringshjul och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trycket ligger på 2,3 bar när vattnet är inkopplat, enligt den tillhörande mätaren. På sidan av den 'externa enheten' (ursäkta lekmannalingon) finns ett hjul som ser ut som att det skulle kunna användas för att ändra trycket. Nu har jag kanske dålig google-lycka idag, men jag har inte hittat en manual för hur man ska göra för att ändra trycket. Jag hittade en instruktionsvideo till en hydrofor av ett annat fabrikat, där de sa att man skulle tömma tanken på vatten, och mäta lufttrycket direkt i tanken med en separat mätare - men vet inte om det är tillämpbart på min hydrofor.
Kan det vara så enkelt som att man skruvar lite på hjulet, kollar vad resulterande trycket blivit, och skruvar lite till? Eller behöver man gå igenom hela processen med att tömma tanken, öppna den och dessutom köpa en extra tryckmätare?
Bifogar bilder på den externa enheten (den första bilden visar hjulet man ska snurra på)

Hydrofor i badrum med justeringshjul och sliten dekal, kopplad till brunnen.
Skapa konto
Hydrofor med justerbart tryckhjul, rostiga röranslutningar och märkning 1,5-3 BAR.
Skapa konto
Manometer på en hydrofor visar ett vattentryck på 2,3 bar i ett badrum.
Skapa konto

Mvh
Hannes

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.