Hej. Jag skall byta silikonfog i badrummet pga mögel. Behöver man byta hela fogen eller kan man byta bara ett par decimeter?

• Mögel på silikonfog i hörnet mellan vita väggkakel och beige golvkakel i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl först prova att tvätta bort det med klorin som får verka en halvtimma.

• Gilla
fredrik.phuket
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du kan väl först prova att tvätta bort det med klorin som får verka en halvtimma.
Tack för snabbt svar. Har testat det men det hjälper desvärre inte utan fogen måste bytas ut.

BirgitS
Det är ju svårt att veta att det nya silikonet har samma färg som det gamla och ha en randig fog är väl inte så snyggt.

• Gilla
fredrik.phuket
  • Laddar…
Fogen är bara estetisk så om du nöjer dig med viss färg/nyansskillnader så byt på de ställen du har missfärgningar.
Personligen hade jag bytt hela för att få samma nyans

• Gilla
fredrik.phuket
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Fogen är bara estetisk så om du nöjer dig med viss färg/nyansskillnader så byt på de ställen du har missfärgningar.
Personligen hade jag bytt hela för att få samma nyans

Suveränt. Tack för svar.

Fredrik

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju svårt att veta att det nya silikonet har samma färg som det gamla och ha en randig fog är väl inte så snyggt.
Du får ju aldrig samma nyans som fogen, men man kan kanske nöja sig med en viss färgskillnad för det finns några färger att välja mellan på webben och i bättre och välsorterade butiker

BirgitS
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Du får ju aldrig samma nyans som fogen, men man kan kanske nöja sig med en viss färgskillnad för det finns några färger att välja mellan på webben och i bättre och välsorterade butiker
Nu gällde det väl att Fredrik funderade på att endast byta ut en del av silikonfogen och då riskerade att få en siikonfog som varierade i färg. Det gällde inte en färgskillnad mellan silikonfog och den vanliga fogmassan.

Det går fort att byta silikonfog så ta hela.
Skrubba kakelfogarna när du ändå är igång så blir det bra.

BirgitS
Det är kanske läge att fråga Fredrik hur resultatet blev då i maj.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.