Hej!
Med jämna mellanrum uppstår en vidrig avloppslukt i badrummet på bottenvåningen i huset, som jag inte kan förstå var den kommer ifrån. Jag har sniffat som en blodhund vid alla avlopp, men de verkar inte komma därifrån. Starkast är den i luften i duschkabinen och mitt i rummet, men lägger jag näsan mot golvbrunnarna, handfatet eller toan luktar det inget.Hela huset är nyrenoverat så när jag har rensat avloppen har det inte varit något stopp eller annat äckel, plasten är fortfarande helt vit och ren.

Nån som har någon aning om varifrån det kan komma? Kan det vara fukt i väggarna eller nåt? Huset ska vara fackmannamässigt renoverat, det var en seriös byggfirma som gjorde allt i alla fall.

Tack på förhand

Lukta runt toaletten, inte helt ovanligt att man kasar ned tätningen när stolen monteras om man inte smörjer lite och tar det försiktigt.
Är det så så beroende på högtryck, lågtryck och fläktar som drar så kan lukten komma upp runt om toan ( handfatet)

• Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
Det går att söka lukt med spårgas. Var bor du?

K
Har du ikeas vattenlås?

J
Jag sätter också en slant på @Argastesnickaren förslag. Råkat ut för precis denna intermittenta doft. Limmade om tronen Hemma, men bytte aldrig Gummitätningen utan smorde den bara. När jag lossat allt igen så visar en inspektion att gummitätningen både torr och deformerad. En ny och lite smörja på den så var doften borta.

• Gilla
Jämtlandsfjälla
  • Laddar…
azzn azzn skrev:
Det går att söka lukt med spårgas. Var bor du?
Tack! Visste inte att det fanns ens innan.

Har du luftning med vakumventil i badrummet och för dålig tilluft till badrummet (från övriga huset) när dörren är stängd? I så fall kan det vara att badrumsfläkten lyckas öppna vakumventilen och börjar suga luft därifrån när undertrycket blir för stort

J Jo-han skrev:
Jag sätter också en slant på @Argastesnickaren förslag. Råkat ut för precis denna intermittenta doft. Limmade om tronen Hemma, men bytte aldrig Gummitätningen utan smorde den bara. När jag lossat allt igen så visar en inspektion att gummitätningen både torr och deformerad. En ny och lite smörja på den så var doften borta.
Tror också på detta som felkälla. Håller på med nytt badrum nu. Inbyggnadscistern förvisso, men upplevde också att det inte tätar riktigt 100 mot manschetten (110-90). La silikon runt hela direkt då det inte blir åtkomligt sen.

• Gilla
Jämtlandsfjälla
  • Laddar…
... Kan även vara så att frånluft och luftningen av avloppet sitter för nära varandra så det vid vissa väderlekar blir baksug i ventilationen...som då drar ner skitlukten..

K Kortling skrev:
Har du ikeas vattenlås?
Hur vet jag om jag har det? Jag tog upp vattenlåset i duschen, men jag ser ingen Ikea-logga i alla fall.

C Christoffer L skrev:
... Kan även vara så att frånluft och luftningen av avloppet sitter för nära varandra så det vid vissa väderlekar blir baksug i ventilationen...som då drar ner skitlukten..
Ok. Vad är för nära? Och hur vet man var frånluft och luftningen sitter?

K Kortling skrev:
Har du ikeas vattenlås?
Intesant jag har ikea och känt att luktar dåligt

K
Hamit84 Hamit84 skrev:
Intesant jag har ikea och känt att luktar dåligt
Vi har ett av dessa i badrummet. De ska vara självrensande men det samlas skit i dom och sedan sprids lukten genom breddaloppet.
Vi har tvättmaskin kopplat till detta och det verkar samla upp allt damm och smuts som pumpas ut från denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.