Hej,

Undrar vilka regler/rekommendationer som finns på dörrbredd in till badrum?
 
Hej!

Mig veterligen finns det inga normer kring detta. Vad som kan vara en poäng är att sätta en dör som medger att du senare kan lyfta in ett badkar, duschkabin el. så att du slipper riva karmar etc (se tråden fantastikt billiga badkar). Själv har jag satt 80cm dörrar i båda badrummen.
 
80 cm (modulmått, dvs ca 70 cm verklig bredd) verkar rimligt. Har dock för mig att det finns regler med tanke på handikappvänlighet, dvs rullstolar. Nån som vet?
 
Skall det inte vara 90 cm i minst ett av badrummen, av denna anledning? Eller är det någonting jag fått för mig bara? :)
 
Det är det jag är rädd för, 90 cm alltså. Får nämligen bara plats för 80 cm.

Är det nån som vet om det skall vara minst 80 cm eller 90 cm?
 
Nybygge kräver handikappvänlighet till (åtminstone) ett bad/duschutrymme inkl toa i bottenplan.

Bereder också mig problem i nybygget - utrymmet (det enda i bottenplan) blir alls inte så läckert som jag hade tänkt mig (över huvud taget inte läckert utan bara funktionellt :().
 
Yonna, vet du om det är 80 eller 90 cm som gäller?
 
Jag har för mej att det är 90.Men bara när man bygger ett nytt hus. Inte renovera..
 
Precis, Jessica. Det gäller inte bara dörren - även toan måste placeras med visst mått mellan vägg och toa.
 
Snor denna tråd lite =)

Skall bygga om mitt lilla (och enda) badrum och flytta dörröppningen.

Min fråga nu är:
Kan jag sätta in 80-dörr, för att få större utrymme där inne och i hallen utanför?

Är det en dum idé?
Kommer det kännas "trångt" att gå in?
Kännas omodernt?
 
  • Ritning av ett litet badrum med planerad flytt av en 90x90 dörröppning för mer utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
rockin_john rockin_john skrev:
Kommer det kännas "trångt" att gå in?
Hur breda är dina andra dörrar?
Om alla andra dörrar är modul 9 kan det ju kännas underligt om en dörr är smalare.

Sen är det väl bra att tänka på om du vill kunna använda badrummet om du råkar ut för en trafikolycka och behöver använda en rullstol i en månad.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Du har såklart rätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.