Hej, jag har ett hus från 30-talet. Jag skall bygga om ett badrum i källaren och har slutat med att väggar och allt strök med.

Har brutit upp golvet och det visade sig vara plankgolv på golvåsar på bärlinor som ligger direkt på 50mm gjuten platta. Fyllt med jord runt allt. Torrt som snus. Jag rev bort allt ner till plattan och spikade igen mot resten av utrymmet så att jorden där stannar. Blev en kavitet för badrummet med ca 50cm djup.

Nu tänkte jag isolera mot plattan, sedan gjuta en egen platta till badrummet på det som jag vill ställa väggarna på så att badrummet, om något rör sig, så är det en enda enhet. Men jag vill ha linjäravlopp, och det skall ju skruvas i den vägg som jag skall bygga på plattan. Så lite moment 22.

Frågan är, skall jag gjuta två gånger och lämna en ruta runt avloppet, så som man ser i instruktionsfilmerna på unidrain.

Eller skall jag gjuta med linjära fallet direkt och bygga väggarna på fallet sedan med?

Vad skulle ni göra?

Ingen som gjort något liknande?

Bästa svaret

Jag har nyligen gjort en likande manöver, kan rekomendera att göra klart väggpartiet bakom avloppet innan det monteras och undergjuts. Enklare att få allt i rätt vinklar och på rätt plats.
Jag gjorde en urspårning i den stora golvgjutningen för att enklare kunna arbeta med linjära fallet ett en andra omgång. I stort mycket pga att jag inte är så erfaren och vill ha lite tid på mig. Det går nog att gjuta båda i ett svep om man bara håller på med betonggolv.

Jag är i samma läge som du, behöver lite mer tid på mig.

Våga vägra ha fall åt fel håll i badrummet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.