Hej,
Jag har en fråga gällande installation av golvbrunn. Har tyvärr haft en mängd olika problem med byggfirman som min förening anlitat och badrummet har redan rivits ut en gång efter plattsättning då diverse fel uppdagades (trumman var felbyggd, fel fix under mina granitplattor, inspektionsluckor saknades bl a). Nu är det omgjort med ny golvvärme (ovanpå den gamla, nytt tätskikt, plattor etc men jag känner mig lätt oroad då det estetiska lämnar en hel del att önska. Mina frågor rör dels själva golvbrunnen, samt även nivåskillnader mellan klinker och klinkerram. Skulle vara så tacksam om någon av er kunniga har möjlighet att kika på bilderna för att ge mig input. Stort tack på förhand!
 
  • Närbild av en felinstallerad golvbrunn med synlig PVC-rörböj och nivåskillnader vid klinkern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med synliga fel och nivåskillnader mellan klinker och klinkerram i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn omgiven av svarta och vita kakelplattor med synlig nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagt schackrutigt klinkergolv i badrum med synlig golvbrunn och vattenpass, ojämn kant mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvbrunn i badrum med synlig golvvärme och ojämna ytor, samtliga före plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närplan av en öppen golvbrunn med synliga rördelar och ett avloppsrör intill en klinkerram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkerramen borde väl ligga några millimeter högre - jäms med klinkern.
Lite kladd inne i golvbrunnen, som borde torkats bort.
Sedan borde väl silen vara en med urtag som kan ligga på plats
 
Stort tack för svar
Min fundering var om det såg ok ut inuti. Tänker att det är så många lager i och med att ny golvvärme lades ovanpå den gamla utan att avloppet flyttades/höjdes (däremot lades nytt tätskikt ovanpå, men det sluttar ner till klämningen).
 
Ja, då ligger den ju naturligtvis lite lägre än normalt, såvida det inte sattes en förhöjningsring..
 
  • Gilla
Math29
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag ser inga direkta fel här mer än att silen skulle vara med urtag.
Hellre att silen ligger något under plattorna än riskera ligga över och bilda en "stoppkant" för vattnet.
Att få den exakt i nivå med alla plattor runt om är inte alltid helt enkelt beroende av fallet.

Syns ingen förhöjningsring i brunnen.

Undrar mer om de tog bort det gamla tätskiktet innan de la ny golvvärme och nytt tätskikt samt plattor ?

Känns som det saknas bilder och info för att kunna fastställa om saker är rätt gjorda.
Lite svårt att veta vilka bilder som är från "när" i projektet.
 
  • Gilla
Bagarn1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Mm, den tidigare lagda graniten togs bort och även tätskiktet. Sen så lades värmeslinga ovanpå och någon form av täckningsmassa som gjorde att golvet höjdes (tror att de sa med 1,5 cm. Efter det nytt tätskikt och kakel/klinker. Klinkerplattorna är vridna innanför frisen vilket gör att jag i ena änden av ramen har en triangel av bara fog och i andra änden ett kapat hörn. Övriga problem med plattsättningen är kanten runt klinkerramen som är skev och ligger 5 mm över själva klinkerramen (enligt BKR ska plattorna ligga i linje eller max 2 mm över). Gällande golvbrunnen så ser jag ingen förhöjningsring utan det ser ut som att tätskiktet är nedvikt runt kanten. Är bara orolig att det inte ska vara korrekt eftersom det är andra gången arbetet utförs och jag blir nedtryckt av byggfirman när jag lyfter frågor.
 
Lägger in en närbild på golvbrunnen
 
  • AD6EE697-BF26-423D-8D68-F70043A32DA0.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen golvbrunn med synlig avloppsrör och en mynt på kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Math29 Math29 skrev:
någon form av täckningsmassa som gjorde att golvet höjdes (tror att de sa med 1,5 cm.
Förmodligen då ett lager flytspackel till men det märkliga är att det inte ser ut så vid brunnen där tätskiktet går ner i brunnen.
Men det är klart, är bilden längre upp där man ser elslingan , en bild på den nya slingan så förstår jag att de klarat nivån till brunnen eftersom de knappt behövt lägga något flytspackel in till brunnen då där inte är några elslingor där.

Math29 Math29 skrev:
vilket gör att jag i ena änden av ramen har en triangel av bara fog och i andra änden ett kapat hörn.
Inget man ser på bilderna men jag förstår inte varför de inte fyllt med plattor ut till frisen.

Math29 Math29 skrev:
kanten runt klinkerramen som är skev och ligger 5 mm över själva klinkerramen
Ja, nu ser jag att den har sjunkit rejält och det är klart inte snyggt, men har inget med funktionen att göra iaf.
 
Stort tack igen!
Ja, jag tror att tätskiktet är det vita som jag har ringat in i rött. Gällande det kapade hörnet så säger de att det beror på sneda väggar, men jag tror inte det (och insidan på frisen borde väl vara rät?). I andra delen av så ligger de bra (alltså inga kapade eller utfyllda delar - därav att jag tror att det är själva schakrutorna vridits).
 
  • Närbild på ett golvbrunnshörn med misstänkt tätskikt markerat med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kakel med ett mätverktyg som visar proportioner; ett område är markerat med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kakelvägg med misstänkt tätskikt markerat i rött och ojämnt kapade hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krafsade lite på det vita nu och det är definitivt tätskikt. Är det säkert att ha det så?
 
Paul-Staffanstorp
Math29 Math29 skrev:
Krafsade lite på det vita nu och det är definitivt tätskikt. Är det säkert att ha det så?
Man brukar ju dra fix över det men jag undrar mer vad det som ligger längs klämringens insida är ???
Några cm vänster om din röda cirkel.

Math29 Math29 skrev:
Gällande det kapade hörnet så säger de att det beror på sneda väggar, men jag tror inte det (och insidan på frisen borde väl vara rät?).
Ja, personligen så kan jag med tycka att är väggarna sneda så är det något man rätar upp med hjälp av frisen sen.
Sättningen innanför frisen måste ju vara symmetrisk så man slutar med exakt hela/halva plattor där det övergår till frisen.
 
  • Gilla
Math29
  • Laddar…
Det ljusgröna? Kollade precis och det var ”smuts” (tror en bit tätskikt från taket (gick att plocka bort))
 
Paul-Staffanstorp
Math29 Math29 skrev:
Det ljusgröna? Kollade precis och det var ”smuts” (tror en bit tätskikt från taket (gick att plocka bort))
Nej.... det gråa som ser ut att hålla samma nyans som klämringen men följer den på insidan...
Ser ju ut som silikon typ.
Verkar ju börja strax vänster nederkant på din röda cirkeln och mer och mer längs med klämringen och sen ut ur bild.
 
Paul-Staffanstorp
Närbild på smutsig packning runt en tvättmaskins lucka med markerat läckageområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, ok! Menar du detta? Det är grå silikon under/bredvid klämringen.
 
  • Hand håller skruvmejsel vid grå silikon och klämring i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.