Hej,
Jag har en fråga gällande installation av golvbrunn. Har tyvärr haft en mängd olika problem med byggfirman som min förening anlitat och badrummet har redan rivits ut en gång efter plattsättning då diverse fel uppdagades (trumman var felbyggd, fel fix under mina granitplattor, inspektionsluckor saknades bl a). Nu är det omgjort med ny golvvärme (ovanpå den gamla, nytt tätskikt, plattor etc men jag känner mig lätt oroad då det estetiska lämnar en hel del att önska. Mina frågor rör dels själva golvbrunnen, samt även nivåskillnader mellan klinker och klinkerram. Skulle vara så tacksam om någon av er kunniga har möjlighet att kika på bilderna för att ge mig input. Stort tack på förhand!
Jag har en fråga gällande installation av golvbrunn. Har tyvärr haft en mängd olika problem med byggfirman som min förening anlitat och badrummet har redan rivits ut en gång efter plattsättning då diverse fel uppdagades (trumman var felbyggd, fel fix under mina granitplattor, inspektionsluckor saknades bl a). Nu är det omgjort med ny golvvärme (ovanpå den gamla, nytt tätskikt, plattor etc men jag känner mig lätt oroad då det estetiska lämnar en hel del att önska. Mina frågor rör dels själva golvbrunnen, samt även nivåskillnader mellan klinker och klinkerram. Skulle vara så tacksam om någon av er kunniga har möjlighet att kika på bilderna för att ge mig input. Stort tack på förhand!
Stort tack för svar
Min fundering var om det såg ok ut inuti. Tänker att det är så många lager i och med att ny golvvärme lades ovanpå den gamla utan att avloppet flyttades/höjdes (däremot lades nytt tätskikt ovanpå, men det sluttar ner till klämningen).
Min fundering var om det såg ok ut inuti. Tänker att det är så många lager i och med att ny golvvärme lades ovanpå den gamla utan att avloppet flyttades/höjdes (däremot lades nytt tätskikt ovanpå, men det sluttar ner till klämningen).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag ser inga direkta fel här mer än att silen skulle vara med urtag.
Hellre att silen ligger något under plattorna än riskera ligga över och bilda en "stoppkant" för vattnet.
Att få den exakt i nivå med alla plattor runt om är inte alltid helt enkelt beroende av fallet.
Syns ingen förhöjningsring i brunnen.
Undrar mer om de tog bort det gamla tätskiktet innan de la ny golvvärme och nytt tätskikt samt plattor ?
Känns som det saknas bilder och info för att kunna fastställa om saker är rätt gjorda.
Lite svårt att veta vilka bilder som är från "när" i projektet.
Hellre att silen ligger något under plattorna än riskera ligga över och bilda en "stoppkant" för vattnet.
Att få den exakt i nivå med alla plattor runt om är inte alltid helt enkelt beroende av fallet.
Syns ingen förhöjningsring i brunnen.
Undrar mer om de tog bort det gamla tätskiktet innan de la ny golvvärme och nytt tätskikt samt plattor ?
Känns som det saknas bilder och info för att kunna fastställa om saker är rätt gjorda.
Lite svårt att veta vilka bilder som är från "när" i projektet.
Tack för svar!
Mm, den tidigare lagda graniten togs bort och även tätskiktet. Sen så lades värmeslinga ovanpå och någon form av täckningsmassa som gjorde att golvet höjdes (tror att de sa med 1,5 cm. Efter det nytt tätskikt och kakel/klinker. Klinkerplattorna är vridna innanför frisen vilket gör att jag i ena änden av ramen har en triangel av bara fog och i andra änden ett kapat hörn. Övriga problem med plattsättningen är kanten runt klinkerramen som är skev och ligger 5 mm över själva klinkerramen (enligt BKR ska plattorna ligga i linje eller max 2 mm över). Gällande golvbrunnen så ser jag ingen förhöjningsring utan det ser ut som att tätskiktet är nedvikt runt kanten. Är bara orolig att det inte ska vara korrekt eftersom det är andra gången arbetet utförs och jag blir nedtryckt av byggfirman när jag lyfter frågor.
Mm, den tidigare lagda graniten togs bort och även tätskiktet. Sen så lades värmeslinga ovanpå och någon form av täckningsmassa som gjorde att golvet höjdes (tror att de sa med 1,5 cm. Efter det nytt tätskikt och kakel/klinker. Klinkerplattorna är vridna innanför frisen vilket gör att jag i ena änden av ramen har en triangel av bara fog och i andra änden ett kapat hörn. Övriga problem med plattsättningen är kanten runt klinkerramen som är skev och ligger 5 mm över själva klinkerramen (enligt BKR ska plattorna ligga i linje eller max 2 mm över). Gällande golvbrunnen så ser jag ingen förhöjningsring utan det ser ut som att tätskiktet är nedvikt runt kanten. Är bara orolig att det inte ska vara korrekt eftersom det är andra gången arbetet utförs och jag blir nedtryckt av byggfirman när jag lyfter frågor.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förmodligen då ett lager flytspackel till men det märkliga är att det inte ser ut så vid brunnen där tätskiktet går ner i brunnen.Math29 skrev:
Men det är klart, är bilden längre upp där man ser elslingan , en bild på den nya slingan så förstår jag att de klarat nivån till brunnen eftersom de knappt behövt lägga något flytspackel in till brunnen då där inte är några elslingor där.
Inget man ser på bilderna men jag förstår inte varför de inte fyllt med plattor ut till frisen.Math29 skrev:
Ja, nu ser jag att den har sjunkit rejält och det är klart inte snyggt, men har inget med funktionen att göra iaf.Math29 skrev:
Stort tack igen!
Ja, jag tror att tätskiktet är det vita som jag har ringat in i rött. Gällande det kapade hörnet så säger de att det beror på sneda väggar, men jag tror inte det (och insidan på frisen borde väl vara rät?). I andra delen av så ligger de bra (alltså inga kapade eller utfyllda delar - därav att jag tror att det är själva schakrutorna vridits).
Ja, jag tror att tätskiktet är det vita som jag har ringat in i rött. Gällande det kapade hörnet så säger de att det beror på sneda väggar, men jag tror inte det (och insidan på frisen borde väl vara rät?). I andra delen av så ligger de bra (alltså inga kapade eller utfyllda delar - därav att jag tror att det är själva schakrutorna vridits).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man brukar ju dra fix över det men jag undrar mer vad det som ligger längs klämringens insida är ???Math29 skrev:
Några cm vänster om din röda cirkel.
Ja, personligen så kan jag med tycka att är väggarna sneda så är det något man rätar upp med hjälp av frisen sen.Math29 skrev:
Sättningen innanför frisen måste ju vara symmetrisk så man slutar med exakt hela/halva plattor där det övergår till frisen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nej.... det gråa som ser ut att hålla samma nyans som klämringen men följer den på insidan...Math29 skrev:
Ser ju ut som silikon typ.
Verkar ju börja strax vänster nederkant på din röda cirkeln och mer och mer längs med klämringen och sen ut ur bild.












