Ska lägga en T2 värmeslinga inför flytspackling (elektriker ska kontrollera arbetet).
Kabeln är 16 m och ska limmas med medföljande 12 mm limstavar. Räcker det med att köpa Biltemas billiga (129 kr) 70w för 12 mm, eller behöver man köpa någon värsting till limpistol?
Läst manualen för limmet och där står inget direkt specat vad gäller limpistolen. Står att limmet har appliceringstemp. på 200-220 grader.
På Biltemas limpistol står att den blir minst 150 grader, men mest som en varning för att den blir varm...
Ska troligtvis aldrig mer limma ngt liknande igen, så inte sugen på att lägga en massa pengar, om jag inte måste...
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/limpistoler/limpistol-gg25gg70-2000022926
Kabeln är 16 m och ska limmas med medföljande 12 mm limstavar. Räcker det med att köpa Biltemas billiga (129 kr) 70w för 12 mm, eller behöver man köpa någon värsting till limpistol?
Läst manualen för limmet och där står inget direkt specat vad gäller limpistolen. Står att limmet har appliceringstemp. på 200-220 grader.
På Biltemas limpistol står att den blir minst 150 grader, men mest som en varning för att den blir varm...
Ska troligtvis aldrig mer limma ngt liknande igen, så inte sugen på att lägga en massa pengar, om jag inte måste...
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/limpistoler/limpistol-gg25gg70-2000022926
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Du lägger ett putsnät på underlaget först, finns på byggvaruhusen. Limmar det med limpistolen så det inte buktar uppåt, därefter kan du limma V-kabeln mot nätet ( varje ruta är 10 mm ) lätt att lägga rakt och räkna ut avståndet. Under toastolen och 5 cm utanför den samt 5 cm utanför golvbrunnen. När man limmar så drar man bara en tunn strimma mot nätet och trycker dit kabeln, i kurvorna så blir det lite mer att limma. För mycket lim kallnar långsamt. Det går åt mer lim än du tror. Jag hellimmar kabeln för den får inte flyta upp vid spacklingenM Metroid skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ska ju primas oavsett och jag förstår inte annars hur du kan limma nät men inte kabel på din dammiga yta... heheJ jonaserik skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag hade ändå häftat armeringsnät och sen stripat fast kabeln för de e sjukt mycket enklare och man slipper riskera att kabeln släpper och flyter upp när man spacklat för den paniken som uppstår då är inte roligM Metroid skrev:
Jag har lagt några 100 kablar. Limning med limpistol mot primad betong, flytspackel eller golvspån blir bäst och går snabbast. Det är min bestämda uppfattning. Att stripa mot nät är det värsta jag vet. Uppenbarligen tycker vi olika.