5 112 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Golvbrunnsinstallation
Som sagt Math29, Paul har stenkoll! Lyd hans råd är mitt lekmannatips!Paul-Staffanstorp skrev:
Du har helt rätt och därför jag förespråkar att man bör försöka åtgärda det och jag anser att de inte använt rätt skärmall för då blir det inte så här.
Det du skriver är exakt anledningen till att man ska använda skärmall avsedd för den brunn man har och då hamnar ingenting av brunnsmanschetten under klämringen utan enbart bakom.
Detta är extra viktigt när de använt Purus brunn som i detta fallet då deras klämring måste komma ner i sitt "säte" för att fylla sin funktion precis som du nämner också.
Med de som är skruvbara typ Jafo, Blucher etc. så är det också noga men där blir det ändå tätare än hos en Purus om det är felgjort.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har varit ute och kört en del idag och såg nu att jag missat lite när jag svarat dig...Math29 skrev:
Vilken platta vill de byta ???
Syftar du på nivåskillnaden vid brunnen så är det ju brunnssilen som sjunkit och ligger för lågt så då är det ju den som borde höjas istället tänker jag.
Detta är som sagt inte godkänt alls...Math29 skrev:
När man monterar tätskikt så är det både brunnsmanschett och folien som INTE får gå ner under klämringen utan ska sluta bakom vilket jag hävdar att det gör om man använder rätt skärmall...
Flärparna är alltså folien och det kladdig silikonliknande är butylgummi som brunnsmanschetten är tillverkad av.
Detta är helt ok... ovanför klämringen bör tätskiktet vara synligt så man kan se att det finns.Math29 skrev:
Det står t.ex enligt följande i BBV...
Citat:
Brunnsgallret ska vara helt bruksundergjutet.
Bruket får dessutom inte appliceras så att brunnsmanschett och klämring döljs.
Ja, jag pratade med tätskiktsleverantören och han sa att det inte borde vara någon fara men att jag ska vara försiktig när jag rengör. Däremot så ska tätskiktet egentligen ligga på samma nivå som brunnen enligt regelverket (om jag förstod honom rätt). Nu är det en dryg cm ovanför.Paul-Staffanstorp skrev:
Har varit ute och kört en del idag och såg nu att jag missat lite när jag svarat dig...
Vilken platta vill de byta ???
Syftar du på nivåskillnaden vid brunnen så är det ju brunnssilen som sjunkit och ligger för lågt så då är det ju den som borde höjas istället tänker jag.
Ja, menade själva ramen (nytt lingo för mig allt detta)
Detta är som sagt inte godkänt alls...
När man monterar tätskikt så är det både brunnsmanschett och folien som INTE får gå ner under klämringen utan ska sluta bakom vilket jag hävdar att det gör om man använder rätt skärmall...
Flärparna är alltså folien och det kladdig silikonliknande är butylgummi som brunnsmanschetten är tillverkad av.
Ja, jag trodde att det var lim, men det svarta är tjockt och gummiliknande. Kunde krafsa bort de större strängarna med det svarta resterna på själva plasten i botten sitter som berg. Hur stor glipa får det vara mellan klämringen och plasten i botten?
Detta är helt ok... ovanför klämringen bör tätskiktet vara synligt så man kan se att det finns.
Det står t.ex enligt följande i BBV...
Citat:
Brunnsgallret ska vara helt bruksundergjutet.
Bruket får dessutom inte appliceras så att brunnsmanschett och klämring döljs.
Oj, blev lite konstig citering (mina svar hamnade emellan...Math29 skrev:
Vad du är snäll som engagerar dig! Och bra bildPaul-Staffanstorp skrev:
Kollade mina bilder och brunnsflänsen låg i nivå med det gamla golvet. När golvvärmen sen lades på så flytspacklades golvet igen så att det nya golvet ligger ca 1 cm ovanför brunnsflänsen. Vet inte om ny manschett lades därefter innan tätskiktet eller om det bara är tätskiktet som vikts ner över den nya flytspackelkanten. Lägger in bilder för att illustrera. Den första bilden är innan nytt flytspackel, och den andra är efter tätskiktet
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
No problemas 
Anledningen till att de släppt golvvärmen så långt från brunnen är med största sannolikhet för att de skulle kunna skrapa/slipa ner fallet till brunnsflänsens nivå nämligen.
Tittar du på avståndet från klämringens ovankant till brunnsflänsens ovankant så är det nämligen väldigt likvärdigt hur det ser ut på den bilden med tätskikt.

Jag tror inte det gör det vet du...Math29 skrev:
Anledningen till att de släppt golvvärmen så långt från brunnen är med största sannolikhet för att de skulle kunna skrapa/slipa ner fallet till brunnsflänsens nivå nämligen.
Tittar du på avståndet från klämringens ovankant till brunnsflänsens ovankant så är det nämligen väldigt likvärdigt hur det ser ut på den bilden med tätskikt.
Där bör ju vara både manschett och folie eftersom båda sakerna stack fram under klämringen på någon av dina bilder, vilket vi ju kom fram till att de inte får lov att göra egentligen.Math29 skrev:
Haha, fattarPaul-Staffanstorp skrev:
No problemas
Jag tror inte det gör det vet du...
Anledningen till att de släppt golvvärmen så långt från brunnen är med största sannolikhet för att de skulle kunna skrapa/slipa ner fallet till brunnsflänsens nivå nämligen.
Tittar du på avståndet från klämringens ovankant till brunnsflänsens ovankant så är det nämligen väldigt likvärdigt hur det ser ut på den bilden med tätskikt.
Där bör ju vara både manschett och folie eftersom båda sakerna stack fram under klämringen på någon av dina bilder, vilket vi ju kom fram till att de inte får lov att göra egentligen.![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


