Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du har helt rätt och därför jag förespråkar att man bör försöka åtgärda det och jag anser att de inte använt rätt skärmall för då blir det inte så här.
Det du skriver är exakt anledningen till att man ska använda skärmall avsedd för den brunn man har och då hamnar ingenting av brunnsmanschetten under klämringen utan enbart bakom.
Detta är extra viktigt när de använt Purus brunn som i detta fallet då deras klämring måste komma ner i sitt "säte" för att fylla sin funktion precis som du nämner också.

Med de som är skruvbara typ Jafo, Blucher etc. så är det också noga men där blir det ändå tätare än hos en Purus om det är felgjort.
Som sagt Math29, Paul har stenkoll! Lyd hans råd är mitt lekmannatips!
 
  • Gilla
  • Älska
F.Taleman och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för svar :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Math29 Math29 skrev:
Byggfirman har sagt att de kan byta klinkerplattan,
Har varit ute och kört en del idag och såg nu att jag missat lite när jag svarat dig...

Vilken platta vill de byta ???
Syftar du på nivåskillnaden vid brunnen så är det ju brunnssilen som sjunkit och ligger för lågt så då är det ju den som borde höjas istället tänker jag.

Math29 Math29 skrev:
Det är även flärpar av tätskikt som tittar fram under klämringen.
Detta är som sagt inte godkänt alls...

När man monterar tätskikt så är det både brunnsmanschett och folien som INTE får gå ner under klämringen utan ska sluta bakom vilket jag hävdar att det gör om man använder rätt skärmall...
Flärparna är alltså folien och det kladdig silikonliknande är butylgummi som brunnsmanschetten är tillverkad av.

Math29 Math29 skrev:
men det är mjukt och ”luddigt” på de vita ställena på bilderna
Detta är helt ok... ovanför klämringen bör tätskiktet vara synligt så man kan se att det finns.
Det står t.ex enligt följande i BBV...

Citat:
Brunnsgallret ska vara helt bruksundergjutet.
Bruket får dessutom inte appliceras så att brunnsmanschett och klämring döljs.
 
  • Gilla
Naworon
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har varit ute och kört en del idag och såg nu att jag missat lite när jag svarat dig...

Vilken platta vill de byta ???
Syftar du på nivåskillnaden vid brunnen så är det ju brunnssilen som sjunkit och ligger för lågt så då är det ju den som borde höjas istället tänker jag.

Ja, menade själva ramen (nytt lingo för mig allt detta :))



Detta är som sagt inte godkänt alls...

När man monterar tätskikt så är det både brunnsmanschett och folien som INTE får gå ner under klämringen utan ska sluta bakom vilket jag hävdar att det gör om man använder rätt skärmall...
Flärparna är alltså folien och det kladdig silikonliknande är butylgummi som brunnsmanschetten är tillverkad av.

Ja, jag trodde att det var lim, men det svarta är tjockt och gummiliknande. Kunde krafsa bort de större strängarna med det svarta resterna på själva plasten i botten sitter som berg. Hur stor glipa får det vara mellan klämringen och plasten i botten?

Detta är helt ok... ovanför klämringen bör tätskiktet vara synligt så man kan se att det finns.
Det står t.ex enligt följande i BBV...

Citat:
Brunnsgallret ska vara helt bruksundergjutet.
Bruket får dessutom inte appliceras så att brunnsmanschett och klämring döljs.
Ja, jag pratade med tätskiktsleverantören och han sa att det inte borde vara någon fara men att jag ska vara försiktig när jag rengör. Däremot så ska tätskiktet egentligen ligga på samma nivå som brunnen enligt regelverket (om jag förstod honom rätt). Nu är det en dryg cm ovanför.
 
:):):)
Math29 Math29 skrev:
Ja, jag pratade med tätskiktsleverantören och han sa att det inte borde vara någon fara men att jag ska vara försiktig när jag rengör. Däremot så ska tätskiktet egentligen ligga på samma nivå som brunnen enligt regelverket (om jag förstod honom rätt). Nu är det en dryg cm ovanför.
Oj, blev lite konstig citering (mina svar hamnade emellan... :)
 
Paul-Staffanstorp
Math29 Math29 skrev:
Ja, jag pratade med tätskiktsleverantören och han sa att det inte borde vara någon fara men att jag ska vara försiktig när jag rengör. Däremot så ska tätskiktet egentligen ligga på samma nivå som brunnen enligt regelverket (om jag förstod honom rätt). Nu är det en dryg cm ovanför.
Jag tycker den ser ut att ligga rätt för det är inte vattenlåset som man räknar från utan från brunnsflänsen och den kan du ju inte ens se i nuläget...

Så här ska det se ut.

Illustration av korrekt anslutning av tätskikt mot golvbrunn med klämring enligt byggstandarder.
 
(y)(y)
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tycker den ser ut att ligga rätt för det är inte vattenlåset som man räknar från utan från brunnsflänsen och den kan du ju inte ens se i nuläget...

Så här ska det se ut.

[bild]
Vad du är snäll som engagerar dig! Och bra bild (y)
Kollade mina bilder och brunnsflänsen låg i nivå med det gamla golvet. När golvvärmen sen lades på så flytspacklades golvet igen så att det nya golvet ligger ca 1 cm ovanför brunnsflänsen. Vet inte om ny manschett lades därefter innan tätskiktet eller om det bara är tätskiktet som vikts ner över den nya flytspackelkanten. Lägger in bilder för att illustrera. Den första bilden är innan nytt flytspackel, och den andra är efter tätskiktet
 
  • Brunnsfläns i betonggolv före flytspackling, med synlig blå skyddstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunnsfläns på betonggolv innan flytspackling och tätskikt, med märkning för höjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
No problemas :)


Math29 Math29 skrev:
När golvvärmen sen lades på så flytspacklades golvet igen så att det nya golvet ligger ca 1 cm ovanför brunnsflänsen.
Jag tror inte det gör det vet du...
Anledningen till att de släppt golvvärmen så långt från brunnen är med största sannolikhet för att de skulle kunna skrapa/slipa ner fallet till brunnsflänsens nivå nämligen.

Tittar du på avståndet från klämringens ovankant till brunnsflänsens ovankant så är det nämligen väldigt likvärdigt hur det ser ut på den bilden med tätskikt.

Math29 Math29 skrev:
Vet inte om ny manschett lades därefter innan tätskiktet eller om det bara är tätskiktet som vikts ner
Där bör ju vara både manschett och folie eftersom båda sakerna stack fram under klämringen på någon av dina bilder, vilket vi ju kom fram till att de inte får lov att göra egentligen. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
No problemas :)




Jag tror inte det gör det vet du...
Anledningen till att de släppt golvvärmen så långt från brunnen är med största sannolikhet för att de skulle kunna skrapa/slipa ner fallet till brunnsflänsens nivå nämligen.

Tittar du på avståndet från klämringens ovankant till brunnsflänsens ovankant så är det nämligen väldigt likvärdigt hur det ser ut på den bilden med tätskikt.



Där bör ju vara både manschett och folie eftersom båda sakerna stack fram under klämringen på någon av dina bilder, vilket vi ju kom fram till att de inte får lov att göra egentligen. ;)
Haha, fattar :D Tänkte om det kunde vara rester från första omgången med manschetten, men det var nog dubbla manschett-lager -vissa delar kunde jag ju skrapa bort (typ som svarta klibbiga rullar), medan det var väsentligt mer svårskrapat på andra ställen (där sitter det som berg trots mina ihärdiga rengöringsförsök med diverse medel). Jag har glipor i underkanten av klämringen på vissa ställen nu (där det var tjockare lager klet) - tjocklek som ett kreditkort ungefär. Vet inte vilken toleransgrad som finns där?
 
Paul-Staffanstorp
Math29 Math29 skrev:
Vet inte vilken toleransgrad som finns där?
Egentligen ingen alls eftersom inte tätskiktet får lov att finnas under klämringen som sagt.
Klämringen hamnar då inte ända nere i sitt "säte" och fyller sin funktion.
 
  • Gilla
Math29
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Egentligen ingen alls eftersom inte tätskiktet får lov att finnas under klämringen som sagt.
Klämringen hamnar då inte ända nere i sitt "säte" och fyller sin funktion.
Toppen - stort tack igen :)(y)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.