Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Låter mycket märkligt... Brunnsmanschetten kläms ju ner mellan brunnen och klämringen så hur kan den släppa... Det hade jag aldrig köpt som förklaring.
10 svar · 3,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Dra några streck med en svart tuschpenna på skruvarna så är det klart :cool:
11 svar · 2,5k läst
·
B
bjornbjornbjorn: [citat] Tack, ja, det verkar vara ett sådant problem. Det löste sig med ny O-ring. Allt gott, Björn
9 svar · 4,9k läst
·
Husbåt hejohå
Husbåt hejohå: Hej! Jag vill sätta in en toalett i källaren med stammen som går i ena hörnet. Kan jag ha en vägghängd toalett eller är jag tvungen att bila upp golvet och sätta dit en golvanslutning? Hur gör jag bäst? /joakim
0 svar · 1,1k läst
·
Z
zana kader: Tusen tack för svar
7 svar · 1,6k läst
·
M
myrstack: Med så blanka klinkers och mörk fog tvätta inte mer nu utan att vänta tills fogen är hård och så går du på med trassel. Det sista kommer släppa som ett tunt damm då
3 svar · 2,2k läst
·
M
masten15: [citat] ja jag tror han räknade med Materialet ingick i priset eller så kollar jag det med. Men då kör jag på detta då det verkar som ett okej pris. Tack för hjälpen Med vänlig hälsning,
4 svar · 1,3k läst
D
Derbyboy: Funderar på att sätta huntonitskivor i badrummet. Tänkte sätta skivan innan jag sätter plywood 15mm och gips 13 mm på så vis kan jag med skivorna dölja skruvarna i ytterkant och slipper därmed taklist. tänker jag rätt?
0 svar · 603 läst
M
Malottens: När vårt hus genomförde stambyte förra året installerades toalett och handfat i ett litet förråd I vår lägenhet. Man lade även klinkers på golvet, men i övrigt ingenting. Väggar och tak ser bedrövliga ut och det går rör lite hur som helst. Vi vill behålla det som är gjort och ”bara” fixa väggar och tak. Vi har tänkt oss att måla (inte kakla). Vi fick en offert från ett
0 svar · 2,5k läst
·
L
Lars34: Hej på er! Håller på att bygga nytt badrum i ett timmerhus från 60-talet och har lite funderingar kring hur jag ska göra med innertaket. Innertaket kommer bestå av råspont och kommer reglas ner för att ha spottar. Ovanför badrummet är det ett sovrum. Alt. 1 Plasta taket och måla råsponten med vanlig färg. Alt. 2 Inte plasta taket och måla med våtrumsfärg Alt. 3 Plasta taket och
0 svar · 1,3k läst
B
Bilboo: [citat] Nä, skruv. Och öppet S-lås för att säkerställa att det passar anslutningen. (nu i efterhand hade dolt anslutning funkat) Är inget våtutrymme (dusch) Är bara toa & handfat
23 svar · 5,6k läst
·
R
Revoman: Som rubriken låter. Var drar man ut el och avlopp om man inte ska ha golvbrunn alldeles under tvättmaskin? Ska ha som på bilden. 300l vv beredare och tvättmaskin bredvid. Avloppet kommer komma ut nånstans på väggen. [bild]
0 svar · 599 läst
·
F
falkn: Då är det bara att köra.
3 svar · 1,2k läst
Olle Sundgren
Olle Sundgren: Tack för info. Finns mycket att lära sig i detta ämne.
11 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Ska och ska... Gamla hus är ofta byggda utan ångspärr, men det betyder inte att det inte behövs i dag med dagens bad- och duschvanor.
4 svar · 3,1k läst
·
O
olof63: Den diskussionen kommer men jag väntar på en fogrens/rengöring också - de lyckades med att få in slipdamm i antracitgråa golvfogen också (snickaren som gjorde hål i taket utan att täcka klinkergolvet)... Inte byggarens bästa dag...
7 svar · 1,7k läst
T
The Tucker: [citat] Ja men dörren är mittemot. dvs lika långt till båda ställena.
2 svar · 1,8k läst
H
Hassle 2: Jag har i nuläget ett extra badrum med dusch där jag av olika anledningar inte litar på Tätskiktet till 100%. En totalrenovering är inte aktuell. Tänker att en ”halvlångsiktig” lösning skulle kunna vara en duschkabin. Men går det att lösa då ena väggen skulle behöva vara lite lägre, samt tvåväggar snedskuren? Det går ju köpa endast duschkar, går det lösa att köp
0 svar · 2,3k läst
G
Gårdsboende: Skulle göra som den över skrivit, silicon, snart dags att göra om iallafall gissar jag?
18 svar · 3,6k läst
T
tank77: Som sagt, man kan ju se brunnsmanschetten under duken och dessutom känna kanten där den slutar. Brunnsmanschetten är 40x40 cm stor. Detta kan du förstås bara kolla om inte klinker redan är lagd. Annars får du ju lita på hantverkaren, varför skulle han ljuga om detta då han själv skulle förlora på det i slutändan. Edit: Ser nu att klinkern redan är lagd med tanke på dina andra
3 svar · 860 läst
·
J
J-O: Enligt SP så håller 2 st 5.0*60mm Träskruv för 266 kilo vertikalt och 169 kilo horisontellt innan osb+ gips ger upp. Så inte en chans att du behöver expanderplugg, skulle troligen bara försämra hållfastheten.
10 svar · 6,9k läst
kulle
kulle: Ska det bli bra finns det nog inget annat att göra än att kratsa ur fogarna riktigt o foga om.
7 svar · 4,5k läst
·
M
martinradbo: [citat] Självklart en bra variant. Dock mycket jobb med flyt, och allt är nymålat så vill helst undvika detta. Lutar åt att lägga fibergips ovanpå de spårade skivorna enligt LK:s rekommendation, okladdigt, går fort, och bygger bara 13 mm extra vilket de som jag hjälper tycker är ok.
2 svar · 1,4k läst
Z
zep: [citat] Ja precis, tänkte såga ur lite ur översta blocken i hörnorna och ta genomföringarna över vattennivån och sen sätta skivor I hörnen där jag tar ner slangarna bakom till rätt djup och monterar munstycken så det ska förhoppningsvis se ut som riktiga genomföringar fast det är ”över kanten” lösning
7 svar · 1,9k läst
S
Scali: Hej och ber om ursäkt om detta postats förr, ny på forumet och har sökt omkring men inte hittat just det jag varit ute efter. Toaletten läcker, alltså ur ingående vattenrör. Har köpt en flowmaster och tänkte byta och få problemet ur världen, och har kommit en bit med beskrivningar jag hittar här. Själva "röret" får jag dock inte loss! Sitter ingen kontramutter i underkant och
0 svar · 1,1k läst
·
R
Rimam: [citat] Hej, jag har samma tanke, Vill inte ha en onödig skarv då den kommer att sitta bakom toalett (väldigt liten badrum, ca 70 cm där toa stolen är inklämd ) och svårt att komma åt utan att montera bort toalettstolen ifall att den börjar läcka. Min pex är utav märket LK vilka jag tror är ok att böja mha värme, jag har en vanlig golvtoalett så den översta delen av pex röret
5 svar · 4,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Skulle aldrig använda nåt helt okänt märke från Byggmax, supporten lär ju va noll om man behöver det.
2 svar · 1,5k läst
A
akerenyi: Stort tack för allas svar! Det verkar att vi inte behöver ha så bråttom med totalrenoveringen. Vi hade funderat på att måla över mosaikerna (de är också ganska fula, inte bara opraktiska) eller tom att lägga en tunn lager mikrocement över dem. Tror ni att detta kan vara genomförbart som "ytsiktsrenovering"?
5 svar · 3,6k läst
·
D
doubleH: Det är inte kakelplattorna som håller tätt utan tätskiktet bakom plattorna. Så att byta en kakelplatta hjälper inte för att täta en läcka. Om underliggande tätskikt inte håller tätt så är det nog tyvärr dags att riva upp och göra om från grunden.
4 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.