5 057 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Elgolvvärme, kabel i betongen eller nät ovanpå?
Sida 1 av 2
Hej alla händiga!
Vi ska börja renovera vårt lilla och gamla badrum imorgon. Vårt hus har bara eluppvärmning så det är endast elgolvvärme som är en möjlighet. plattsättaren vill gärna att vi lägger en elkabel som
stöps in i betongen på ”rionätet”, medans rörmokaren och elektrikern verkar tycka det är bättre att lägga ett el-nät direkt under kakelplattorna. El nätet skulle då vara bättre då det drar mindre el eftersom det ligger närmare golvytan. Kabeln skulle vara bättre då man inte behöver flytspackla på betongen.
Är det någon som har erfarenhet av det här som kan ge lite tips på vilken metod vi bör välja? (Det är elektrikern som ska lägga in värmen)
Vi ska börja renovera vårt lilla och gamla badrum imorgon. Vårt hus har bara eluppvärmning så det är endast elgolvvärme som är en möjlighet. plattsättaren vill gärna att vi lägger en elkabel som
stöps in i betongen på ”rionätet”, medans rörmokaren och elektrikern verkar tycka det är bättre att lägga ett el-nät direkt under kakelplattorna. El nätet skulle då vara bättre då det drar mindre el eftersom det ligger närmare golvytan. Kabeln skulle vara bättre då man inte behöver flytspackla på betongen.
Är det någon som har erfarenhet av det här som kan ge lite tips på vilken metod vi bör välja? (Det är elektrikern som ska lägga in värmen)
Var lite svårt att förstå ditt inläggT tummenmittihanden61 skrev:Hej alla händiga!
Men nu verkar du ju ha betongbjälklag och då behöver du ju inget armeringsnät utan man limmar då elkabeln direkt på betongplattan och sedan flytspackel på detta för att bygga ett fall på golvet.
Plattsättaren vill ju att vi sätter golvvärmekablarna på armeringsnätet (som han kallar rionät), alltså hamnar kablarna inne i betongen. Finns det några fördelar med att lägga elvärmen på det här sättet istället för att rulla ut ett elvärmenät ovanpå betongen?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jisses....
Du får ett kanoninlägg med korrekt info av tank77 och jag kan bara backa upp honom i detta !!!
Dessutom tillägger "GoForIt" det jag tänkte också... golvvärmen ska ligga under tätskiktet !!!
Jag har under alla mina år ALDRIG hört någon i branschen nämna ordet rionät så jag fick med googla detta.
Däremot så renoverade min gamle grannes far sitt badrum för ett par år sedan och då hans fru är polska så hade de anlitat polska vänner att göra badrummet och när grannen började undra om allt stod rätt till där så tog han bilder och frågade mig om det verkligen kunde stämma att man la in elektriska kablar ovanpå tätskiktet...

Idag har de ett kallt badrum där de fått dra säkringen till golvvärmen som inte går att använda. (De vågar inte)
Samma s.k hantverkare du har på besök kanske
Du får ett kanoninlägg med korrekt info av tank77 och jag kan bara backa upp honom i detta !!!
Dessutom tillägger "GoForIt" det jag tänkte också... golvvärmen ska ligga under tätskiktet !!!
Jag har under alla mina år ALDRIG hört någon i branschen nämna ordet rionät så jag fick med googla detta.
Däremot så renoverade min gamle grannes far sitt badrum för ett par år sedan och då hans fru är polska så hade de anlitat polska vänner att göra badrummet och när grannen började undra om allt stod rätt till där så tog han bilder och frågade mig om det verkligen kunde stämma att man la in elektriska kablar ovanpå tätskiktet...
Idag har de ett kallt badrum där de fått dra säkringen till golvvärmen som inte går att använda. (De vågar inte)
Samma s.k hantverkare du har på besök kanske
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar med "stöps in", men du kanske menar gjuts in så det är en dialektgrej ?T tummenmittihanden61 skrev:
Samtidigt antar jag att du menar "i flytspacklet" för betonggolvet finns väl redan ??
Elektrikern om någon borde väl begripa att man inte lägger elektriska slingor på "våtsidan" av tätskiktet... om han nu är elektriker vill säga ???T tummenmittihanden61 skrev:
Flytspackla på betongen behöver man ju ALLTID för att skapa ett fall... och såklart för att spackla in elslingorna som SKA ligga under tätskiktet.T tummenmittihanden61 skrev:
Jag tror problemet är att du inte riktigt själv har koll på vad saker heter och hur saker ska göras och då är det tyvärr inte lätt för oss att försöka råda och förklara. Personligen har jag svårt och förstå vad du menar.T tummenmittihanden61 skrev:
Har du ett betonggolv idag... då ska det primas och elslingorna ska limmas PÅ betongen UTAN armeringsnät !!
(Jag förstår inte hur du menar att kablarna hamnar inne i betongen) ???
Sen flytspacklar man in elslingan och skapar ett fall på golvet med hjälp av detta.
Efter detta tätskiktar man ordentligt.
Sen sätter man plattor på detta.
ALLT annat är rent hittepå !!
PS: Elslinga på nät är för riktiga hemmafixare och rekommenderas absolut inte användas i badrum. De kan man på sin höjd lägga ut i en liten hall kanske där man sen sätter plattor med fix direkt på elnätet. (Skulle dock aldrig använt skiten själv)
Nej, jag har ingen aning om hur man lägger golvvärme och är inte särskilt händig. Det är verkligen värdefullt att få lite tips från er som vet så jag kan diskutera med hantverkarna.
det är den här elkabeln som är på tal, som tydligen gjuts in i betongen i badrumsgolvet. (Vi ska ändå gjuta betong då avloppsbrunnen ska flyttas) https://www.greenline.dk/elartikler/el-gulvvarme/deviflex-gulvvarmekabel-22m
det är den här elkabeln som är på tal, som tydligen gjuts in i betongen i badrumsgolvet. (Vi ska ändå gjuta betong då avloppsbrunnen ska flyttas) https://www.greenline.dk/elartikler/el-gulvvarme/deviflex-gulvvarmekabel-22m
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men då ska ni ju bara reparerara golvet där nytt avlopp lagts och inte med betong då det torkar för långsamt.T tummenmittihanden61 skrev:Nej, jag har ingen aning om hur man lägger golvvärme och är inte särskilt händig. Det är verkligen värdefullt att få lite tips från er som vet så jag kan diskutera med hantverkarna.
det är den här elkabeln som är på tal, som tydligen gjuts in i betongen i badrumsgolvet. (Vi ska ändå gjuta betong då avloppsbrunnen ska flyttas) [länk]
Finns speciella bruk för våtrum att använda till detta.
Du ska väl inte bara ha ensliga där ni ska gjuta igen avloppet utan den läggs sen ovanpå detta och flytspacklas in över hela golvet.
Ok då ska jag föreslå att de använder något mer snabbtorkande.
Jag ber dem även att lägga golvvärmen ovanpå betongen istället, med en sån här: https://www.greenline.dk/elartikler/el-gulvvarme/devi-gulvvarmemaatte-300w-2m2
Jag ber dem även att lägga golvvärmen ovanpå betongen istället, med en sån här: https://www.greenline.dk/elartikler/el-gulvvarme/devi-gulvvarmemaatte-300w-2m2
Förhoppningsvis kan kakelmannen få det jämnt! tack för all hjälp!
Det är inga större problem med mattan, det man brukar få göra är att limma den mot underlaget (betonggolvet) med smältlim då klistret som ska hålla mattan på plats inte är världen bästa. Golvvärmen ska inte läggas av golvläggaren/kakelmannen utan av en elektriker för det är auktorisationskrävande elarbete.Golvvärme kräver även att det finns en jordfelsbrytare i installationen. När elektrikern gjort HELA jobbet fyller han i ett papper som sedan skickas in till tillverkaren av värmekabeln och du får 25 års totalgaranti. Dvs skulle mattan sluta fungera bekostar tillverkaren byte av mattan INKL allt kringarbete.
Ps
Det är mycket viktigt att allt blir gjort i rätt ordning och att alla kontroller under "resans gång" blir utförda.
Det har skett ett antal dödsolyckor pga fel utförd golvvärme.
Ps
Det är mycket viktigt att allt blir gjort i rätt ordning och att alla kontroller under "resans gång" blir utförda.
Det har skett ett antal dödsolyckor pga fel utförd golvvärme.