Du ska i alla fall foga med silikon så att tätskiktet blir tätt (så gott du kan...). Sen kan du göra vad du vill. Jag hade sett till att silikonet gick max upp till halva plattan och sen fogat över, men jag är långt ifrån proffs!
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Är nu klar med att ta bort silikonet som fanns på den sista bilden jag la upp, och tänkte rengöra med t-sprit innan jag följer denna guide för att sätta nytt silikon:
https://www.byggahus.se/forum/threads/perfekt-siliconfog-varje-gang-handledning.285556/

Har dock en fråga jag hoppas någon kan svara på innan jag fortsätter. Ska man spruta in silikonet så mycket som möjligt och fylla hela vägen till tätskiktet? Jag har läst på ett håll att man ska fylla hela vägen, men på ett annat håll att man inte ska göra det, eftersom det förhindrar fukt/vatten från att rinna neråt. Vilket stämmer?
 
Gör inte så mkt vetenskap av det. Du behöver så bred fog att du täcker springan i hörnet. In till tätskiktet behöver du inte. Men skulle det bli så någonstans är det inte hela världen.
 
Som Tosse säger, täck springan. Undvik att fylla helt. Är du inte nöjd med resultatet är det bara att börja om. Riktigt kul att "silicona"!!
 
T Tosse skrev:
Gör inte så mkt vetenskap av det. Du behöver så bred fog att du täcker springan i hörnet. In till tätskiktet behöver du inte. Men skulle det bli så någonstans är det inte hela världen.
SysterNett SysterNett skrev:
Som Tosse säger, täck springan. Undvik att fylla helt. Är du inte nöjd med resultatet är det bara att börja om. Riktigt kul att "silicona"!!
Nu hann jag köra på innan jag såg era inlägg :) Bestämde mig dock för att fylla på helt till slut. Är det bättre att göra om det?
 
M Mg123 skrev:
Nu hann jag köra på innan jag såg era inlägg :) Bestämde mig dock för att fylla på helt till slut. Är det bättre att göra om det?
Det är viktigt att vattnet kan rinna på tätskiktet som ligger bakom kaklet, Det är ditt badrum och ditt ansvar. Känner du dig trygg att vattnet kan ta sig mot brunnen så låt det vara. Annars gör om.
 
Vilken fog är det? Väggvinkel eller golvvinkel?
 
SysterNett SysterNett skrev:
Det är viktigt att vattnet kan rinna på tätskiktet som ligger bakom kaklet, Det är ditt badrum och ditt ansvar. Känner du dig trygg att vattnet kan ta sig mot brunnen så låt det vara. Annars gör om.
Känns tryggare att göra om och göra ordentligt i sånna fall. Bra övning!

T Tosse skrev:
Vilken fog är det? Väggvinkel eller golvvinkel?
Det är väggvinkel, inom duschområdet.
 
Vad pratar ni för dumheter, en mjukfog i väggvinkel SKALL vara ända in mot tätskiktet!
Däremot ska det inte vara mjukfog i vinkel vägg/golv!
 
I väggvinkeln lär det inte göra någon praktisk skillnad om den går in mot tätskiktet eller ej.

Gör inte om.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Min syster har markerat kakelfogen på sitt kökskakel med fogfärg. Blev mycket bättre än innan.

[bild]
Nu är det förvisso tre år sedan någon skrev här men jag är på jakt efter en fogpenna som ger precis samma resultat. En grå alltså. Någon som har något bra tips på var jag kan hitta? Jag har googlat men hittar bara vita.
 
BirgitS
emmythornelof emmythornelof skrev:
Nu är det förvisso tre år sedan någon skrev här men jag är på jakt efter en fogpenna som ger precis samma resultat. En grå alltså. Någon som har något bra tips på var jag kan hitta? Jag har googlat men hittar bara vita.
Välkommen till forumet!

Det står i alla fall att dessa fogpennor ska vara grå:
https://www.bauhaus.se/putsreparationspenna-edding-8200026-1-gra
https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/fornodenheter/lim-fog/fogmassa/pattex-fogpenna-7ml-gra-pattex
https://bolist.se/produkt/fogpenna-pattex-t-kakelskarvar-gra-7ml/
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.