Hej! Har ett badrum från ca 90-talet i en bostadsrätt. Höll på att rengöra idag och upptäckte följande på flera ställen:
Ser ut som att det lossnat lite fog mellan kaklet (kanske behövs zooma in lite för att se bättre). Det ser ut så här främst vid duschområdet. Fogen är tunnare mellan kaklet jämfört med resten av badrummet.
Är det något att oroa sig över, behövs det fogas om?
Ps. Någon som vet vad det röda runt kaklet är för något?
Ser ut som att det lossnat lite fog mellan kaklet (kanske behövs zooma in lite för att se bättre). Det ser ut så här främst vid duschområdet. Fogen är tunnare mellan kaklet jämfört med resten av badrummet.
Är det något att oroa sig över, behövs det fogas om?
Ps. Någon som vet vad det röda runt kaklet är för något?
Behöver och behöver. Fogarna är mest estetiska. Det är såpass gammalt att det snart är dags att göra om ändå? Skulle inte lägga någon tid på att foga om. Det röda/orangea är säkert gamla hud/tvålrester som grott in.
Väggen är nog inte stum nog med dagens mått vilket har fått fogen att släppa från plattan något. Stora problemet med detta är att det samlad smuts och bakterier/mögel. Det blr inte påverka tätheten.
Vill du kan man kratsa ur fogen och foga om. Hur stor yta är det? För några tusen bör du få duschområdet gjort av ett proffs.
Sen kan man som sagt fundera över om det är värt insatsen på ett badrum som närmar sig 20-årsåldern. Men beroende på hur du använder det kanske det funkar 20 år till.
Vill du kan man kratsa ur fogen och foga om. Hur stor yta är det? För några tusen bör du få duschområdet gjort av ett proffs.
Sen kan man som sagt fundera över om det är värt insatsen på ett badrum som närmar sig 20-årsåldern. Men beroende på hur du använder det kanske det funkar 20 år till.
@Valkyr Tror det blir lite för dyrt med total-renovering just nu. Vi tänkte försöka fräscha upp det på utsidan istället.
@b8q Ja, har även hittat det på vissa ställen utanför duschområdet, så det låter rimligt.
@Tosse Okay, tack för svaret! Badrummet är ganska litet, ca 2.2 m2. Är det tidskrävande/dyrt att foga om själv? Badrummet är i relativt okay skick annars, jag är ingte sakkunnig, men känns som att det skulle kunna hålla i några år till.
@b8q Ja, har även hittat det på vissa ställen utanför duschområdet, så det låter rimligt.
@Tosse Okay, tack för svaret! Badrummet är ganska litet, ca 2.2 m2. Är det tidskrävande/dyrt att foga om själv? Badrummet är i relativt okay skick annars, jag är ingte sakkunnig, men känns som att det skulle kunna hålla i några år till.
@thomas33 Tack för tipset! Ska kolla in det.
Upptäckte det här hålet i silikonet nyss, i duschhörnet:

Det är ett hål rakt igenom silikonet och inuti ser det inte ut som att det finns någon fog alls, ser ut som att det går direkt till tätskiktet! Jag har sprayat cillit bang och vatten där hela dan, i tron om att det var mögel, men upptäckte att det svarta var ett hål istället.
Min första tanke är att ta bort silikonet och lägga nytt, men kommer det hjälpa om det inte finns någon fog bakom? Vet någon vad jag ska göra?
Upptäckte det här hålet i silikonet nyss, i duschhörnet:

Det är ett hål rakt igenom silikonet och inuti ser det inte ut som att det finns någon fog alls, ser ut som att det går direkt till tätskiktet! Jag har sprayat cillit bang och vatten där hela dan, i tron om att det var mögel, men upptäckte att det svarta var ett hål istället.
Min första tanke är att ta bort silikonet och lägga nytt, men kommer det hjälpa om det inte finns någon fog bakom? Vet någon vad jag ska göra?
Fogen är inte en del av tätskiktet. Skär bort silikonet och lägg en ny. Det finns en bra instruktionsfilmer här någonstans om du söker.
B b8q skrev:
Tack för svaren! Okay, jag antog att samma typ av fog som finns mellan kaklet skulle finnas i hörnen också, och att man sedan lägger mjukfog/silikon utöver det i hörnen också. Så det är inget att oroa sig över att det kan ha kommit igenom vatten där? Ska kolla om jag kan hitta instruktionsfilmen, men överlag, måste jag låta det stå och torka nu i några dagar innan jag lägger på nytt silikon?SysterNett skrev:
Vill du ha frid så ta bort silikonet och vänta till nästa dag. Om tätskiktet gör sitt jobb ska allt vatten rinna ner i brunnen under kaklet.M Mg123 skrev:Tack för svaren! Okay, jag antog att samma typ av fog som finns mellan kaklet skulle finnas i hörnen också, och att man sedan lägger mjukfog/silikon utöver det i hörnen också. Så det är inget att oroa sig över att det kan ha kommit igenom vatten där? Ska kolla om jag kan hitta instruktionsfilmen, men överlag, måste jag låta det stå och torka nu i några dagar innan jag lägger på nytt silikon?
Här kommer länken till inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/perfekt-siliconfog-varje-gang-handledning.285556/page-2
Dyrt, nej. Tidskrävande, inte så farligt. Det man måste vara noga med är att inte gå för djupt när man kratsar ur fogen så att man skadar tätskiktet. Finns verktyg för det. Fogningen är sen samma arbete som fogningen vid plattsättning.M Mg123 skrev:
Varken fog eller kakel/klinker är nödvändigt ur vattentäthetssynpunkt. Du hade kunnat duscha i badrummet helt utan kakel och fogar. Är dock trevligare med ett ytskikt att stå på, dessutom skyddar det tätskiktet mot tappade knivar och tegelstenar...M Mg123 skrev:Tack för svaren! Okay, jag antog att samma typ av fog som finns mellan kaklet skulle finnas i hörnen också, och att man sedan lägger mjukfog/silikon utöver det i hörnen också. Så det är inget att oroa sig över att det kan ha kommit igenom vatten där? Ska kolla om jag kan hitta instruktionsfilmen, men överlag, måste jag låta det stå och torka nu i några dagar innan jag lägger på nytt silikon?
Behöver inte stå och torka upp, men du kanske vill torka av ytorna med T-sprit eller liknande för att vara säker på att mjukfogen fäster, kan vara mycket tvålrester osv kvar.
@SysterNett @Tosse @Valkyr Tack för förtydligandet, har fått en mycket tydligare bild av situationen nu. Får väl bedöma själv om det är värt att foga om eller inte. Har åtminstone påbörjat att fixa silikonet än så länge.
Hur gör man förresten med borrhål när man ska foga om? De synliga borrhål som finns nu är inte fyllda med silikon, bara pluggar, med skruv i. Planen var att fylla dessa med silikon enligt nuvarande standard. Har dock för mig att det stod i något inlägg att man hellre ska spackla hålen vid omfogning/färgning av fog, hellre än fylla med silikon. Stämmer detta?
Hur gör man förresten med borrhål när man ska foga om? De synliga borrhål som finns nu är inte fyllda med silikon, bara pluggar, med skruv i. Planen var att fylla dessa med silikon enligt nuvarande standard. Har dock för mig att det stod i något inlägg att man hellre ska spackla hålen vid omfogning/färgning av fog, hellre än fylla med silikon. Stämmer detta?
