Badrum
SwiftD: [bild] Provade att lägga ut klinkern. [bild] Lutar åt rätt hål nu iaf.. [bild] Fallet är 43mm på en meter.
pirx: Yes, jag missade visst skriva det, men jag körde i 2 timmar i fredags med ättika och bikarbonat om vartannat, men ingen skillnad. Och det känns verkligen inte som kalk, utan snarare som en plastyta som har ruggats med 60-sandpapper eller nåt. Well, så jag målade igår. 1. nästa gång ska jag ha mask. badrummet är bara själv-ventilerande (inga fönster). trots att jag öppnade ventiler,
Jocu: Ja det kan det va, bakom fixet så är det en gråaktig färg, dvs inte vanlig gips! Känns väldigt tunt för tätskikt men kan säkert vara det!
BirgitS: Kolla på en U-dusch där båda duschdörrarna kan sitta på samma vägg.
Boan: Bolag som anlitas för stambyten har dessa tillägg som bonus, det är där de tjänar pengar. Bara betala och vara glad. Eftersom det är monopol på just det ingreppet när det görs. Det ni skulle gjort är att varit med och förhandlat om tilläggspriset när upphandlingen av stamrenoveringen gjordes...
prototypen: Är det ett sladdanslutet drivdon så går det sätta i motsatt hörn och då räcker IP21. Strömbrytaren vid dörren är inte bättre än IP21. Protte
NoiseMaker: Okej, såhär typ ett år senare kommer en bild på slutresultatet. Jag tog helt enkelt och minskade dimensionen på öppningen så gick det någorlunda bra att få dit en ventil sen. Taklistningen består för övrigt av inte mindre än 19 olika delar. Det var lite pyssligt, men resultatet blev bra. [bild]
Bo.Siltberg: Ett doslock kan inte sättas på dessa dosor då det finns ett allmänt krav på minst IPX1 i badrum, och infällda dosa med lock håller bara IPX0. Även man hittar doslock som ger tätning så sitter de väldigt illa till där nere vid golvet. Du kan ju undersöka vidden av denna skada genom att försöka lista ut vad dosorna används till. Det underlättar val av ny placering, eller om de kan
CarlC89: Nej precis, inget behöver vara fel med det. Men köper man ett hus som ser ut så ska man åtminstone budgetera för ev totalrenovering av badrum inom närmsta tiden och inte hänga upp sig på placering av brunn
Jörgen Ö: Uppe o nere bör det sitta ett lock, som vätter rakt fram sas, peta bort dom med en kniv el dyl,så sitter det skruvar innanför.
Skystalker: Det eskalerade snabbt :) Jag är lite inne på att köra UPONOR FLUVIA T EL PUSH-12 CH-X då den är relativt liten och kan byggas in i väggen relativt enkelt. Tar så bort befintliga elementet i väggen och ersätter den med handdukstork samt golvvärme... Då får bergsvärmen värma på vinterhalvåret och elpatronen köra sitt på sommarhalvåret. har dock inte detaljerna klara för hur
haul_i_vaeggen: [citat] Då lärde man sig något nytt. Stort tack! Då ser vi till att täta med silikon och sluta oroa oss. :)
tank77: [citat] Ja, eller så delar man plattorna med en vanlig vinkelslip med kapskiva för klinker och sedan lite polerpads på det så får man snygga kanter. Kakelbröderna är experter på kuvertskärningar, kolla deras Instagram som tar plattsättning till nya höjder. https://www.instagram.com/tile.brother/?hl=sv
jarolix: [citat] Tack! Kul du kan nyttja vårat projekt i din planering, det är precis vad vi gjorde med vårat Här hjälps man åt och delar erfarenheter! Upp med dina planer och framgångar sen, jag vill se! /Jarolix
Sennevik: Allt hänger på hur händig du är och hur villig man är att lära sig nya grejor, sen skall tiden finnas. Jag har renoverat ett 5m2 badrum för 6 år sedan, läste på och körde, hade bara hjälp med vvs och el. Dokumenterade varje delsteg med foto och lät det ta lite tid. Har haft hantverkare på besök som sett resultatet och inte trott jag gjort det själv. Kör nu på med ett större
jkm75: Jag står inför en komplett badrumsrenovering där både golv och väggar kommer byggas om. Stommen är av trä och badrummet ska bli hel-kaklat. Vid duschen ska vi bygga en 65cm djup "nisch-vägg" som avskärmning mot tvättmaskin. Se bilderna nedan där jag skissat in väggen. Även denna vägg ska bli hel-kaklad. Eftersom jag vill ha så stort duschutrymme som möjligt så undrar jag nu hur
Jörgen Ö: Jag monterade in Swedbergs 800 spegel, den är dessutom dimbar, kan jag rek! Man är inte alltid på humör för full styrka på ljuset ;) Så oavsett märke på spegel, så bör den vara dimbar….
Andreas Carlsson: Distanser i plast och klippte till, som de blå på denna bild https://bolist.se/produkt/pallningsbricka-justering-distex-5mm-500st/?article=7350056710778&gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-Ufykj0iXKy3Csl88LDiNjZwRpQehQQp7B8O53FdiEsOIapKAwzj9hEaAgK8EALw_wcB
hempularen: Jag antar att du har en blandare som sticker ut från väggen. Med två anslutningar som går in i väggen? I så fall sitter blandaren på ett blandarfäste. Det finns dels som en platta på väggen som det kommer ut två rör ur, och med två separata fästen ,ett för vardera röret. Men fästet skall sitta kvar, det är komplicerat och ibland omöjligt att byta (utan att riva väggen). Om det
Anna_H: Finns klorinrengöring i skumform som funkar hyfsat. Gammal tandborste eller liten flaskborste. man kan skruva av hela bottenventilen så kommer man åt underifrån också.
putte82: Hej! Har en betongplatta utan isolering under. Därför vill jag i lägga lite cellplast över och funderar på hur uppbyggnaden på detta kan se ut för att det ska bli bra. Om jag bara lägger armering och sedan flytspackel, hur tjockt behöver det vara? Alternativt ett eller två lager golvgips under. Skall bli klinkergolv i badrummet.
TobbeTrollkarl: Kommer med en sen återkoppling. Köpte ett nytt vattenlås av samma modell. När jag skulle montera det så körde jag en sista gång (säkert kört 4 gånger innan) med en rensvajer och varmt vatten. Satte därefter i det nya vattenlåset och allt fungerade fint. Dock håller jag med om att det inte borde varit vattenlåset som var problemet så jag bytte tillbaka till det gamla och det
Stefan1972: Har aldrig provat det själv så man får nog testa sig fram. Tror inte det handlar om minuter dock. Tänkte mest så inte mattan börjar påverkas om man låter det vara över natten eller nåt.........