Badrum
janwide: Jag gissar på smuts o kalk. Går det inte att få bort så kan du ta ett snack med någon i styrelsen och se vad de tycker. Kanske har fler samma problem?
Alti: Jag har just tagit isär och avkalkat termostatfiltret i en i duschblandare Gustavsberg Nautic, 20 år gammal. Inga problem med men när jag skulle återmontera termostaten i huset gick jag på pumpen. Den lösa fjädern mellan pump och termostat måste passas in i huset före termostaten men det finns inget som håller fast den. Den ramlar hela tiden bort när jag skjuter in termostaten. Jag
Ankan_77: [citat] Tack för tipset! Dom var verkligen serviceminded! Mailade på kvällen och morgonen efter ringde de upp Bytte överstycke och det fixade biffen!
Derbyboy: Jag tog bort det gamla spånet och hittade golvreglar som va 2” 8”, alltså inte 2” 7” som jag trodde först. jag fällde in kortlingar för att golvspånet skulle få stöd på samtliga sidor. Skruvlimmade därefter fukttrög golvspån. dessutom visade det sig att spännvidden bara var 1,8-1,9m.
BirgitS: Jag vet inte utan kommer ihåg att ett proffs på det skrev så i forumet.
Bokani: [citat] Jag har redan tagit bort det gamla, frågan är vilken sorts silikon?
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är åtminstone det jag fått lära mig, att det ska ligga direkt i botten...
gryden: Jag har anlitat hjälp för att byta avloppsstammar under mitt hus (betonggolv) och de är snart klara, de ska bara gjuta igen det hela. Jag tycker dock att det ser ut som att de har återfyllt med väldigt mycket grus och gammal betong, det kommer inte kunna bli något tjockare lager av ny betong över de nya rören. Vilken tjocklek är bruklig, om det nu finns någon sådan standard? Golvet ska
Bosse Malmö: [citat] Har också rakt mot vägg Rensa första gången idag, brunn Mont. mars 2020 Tror absolut inte på o plocka bort hårsil Risken är stopp längre ner då Vilket säkert blir ganska besvärligt
Gepper: Hej, Jag bor i ett hus som blev färdigbyggt i år och har två badrum med klinkers på golv och vägg. Jag har märkt att det ena badrummet har en stark cementlukt när man duschar i det. Trodde först att det skulle försvinna med tiden då det är nytt men vi har nu bott här mer än ett halvår och lukten har inte minskat. När det är torrt så känner man inte av lukten. Är det normalt att
P_Lil: Jag har letat mig dum efter en badrumsfläkt som passar där det är trångt. Finns det ens någon? Alla är så stora utvändigt. Tänkte annars sätta in en kanalfläkt men det skulle nog bli fulare med kabeldragningen då.
hscn: Skulle gissa att avloppsröret utsatts för ”tuff rengöring. Ser ut som förkromningen på kopparröret skadats genom oförsiktig hantering t.e.x vid böjning. Om det blanka lagret är skadat ärgar kopparen särskilt om det är fuktigt som i ett badrum.. Ingen dyr operation att byta ut rören om man störs men har absolut ingen funktionell betydelse
Demmpa: [citat] Redigera ditt inlägg så man ser vad det är du skriver.
HenricLindholm: Skulle också tro på för mkt vatten när fogen blandades. Har samma problem med min fog som fortfarande ”rinner” 9 år efter fogning.
Mats-S: [citat] Om man har den minsta yrkesstolheten som snickare stänger man givetvis hål mot vinden som uppkommit när man dragit om ventialationsrör. Tidsåtgång typ max 20 minuter för bägge rören ... men din snickare saknade nog både yrkeskunskap samt stolthet för sitt yrke. Tyvärr tror jag inte att det är värt mödan att driva ett ärende mot ARN, mycket arbete för den summan ... men
fredand44: En liten film snutt, ev hör man skillnaden. Mvh Fredrik
Husnewb: Tjena, har googlat lite på detta men skulle vilja ha lite klassiska killgissningar och experutlåtanden på detta också Vi funderar på att köpa ett radhus, byggt 2017. I besiktningsprotokollet står det att det finns en "förhöjd fuktindikering" precis under blandaren i en av duscharna. Jag har pratat med besiktningsmannen och han sa att det mycket väl kan vara rören som går där och enda
Namnet: [citat] Det är till varmt+kallt tappvatten. Är inspekterbart med inspektionskamera genom luckan. PEX rören är ju dragna rör-i-rör, och jag är väldigt tveksam till att det yttre skvallerröret får sluta på detta sättet inne i väggen ... ?
Wizardo: [citat] Okej, tack :) Hittade längden, den ska vara 1500mm som den vi har(Hadde badrummet e rivet :P) just nu
Silver78: [citat] Här snurrar den säkert 350 ggr om året.
Chrissofsweden: [citat] Jag tänkte skriva 60-70 tal också :crysmile: Min morfar har bland annat tjatat hål i huvudet på oss att det finns vatten förberett. Men att skarva på gamla rör i någon vägg är nog inget man vill göra. Idag drar man skarvfritt med slang (PAL/PEX) från en fördelare som sitter på ett säkert ställe. Men det kanske går? :)
Alex101: Tack för tipset. Vi har 3 liknande brunnar i huset och alla är lika. De har dessutom genomgått 2 besiktningar utan att man anmärkte på dom
Stefan N: Har du inte folie som tätskikt så skulle jag säga att det inte går att delrenovera.
Tony D-B: Hej, Du har säkert redan hittat svar på detta. Men nej, de produkterna är ej kompatibla. Tapwell tillverkar endast spolplattor för Geberits fixturer. Ha det bra. M.v.h. Tony
Alba_94: [citat] [citat] Tack! Verkligen bra att veta. Nej precis, jag kollade på leverantörens hemsida vilka steg de föreslog och där nämndes bara ett lager. Vi fick tillbaka offerten nu och det blev omkring 100 000 kr (50/50 material och arbete) mer med våra tillval. Men själva microcementen, arbete och material, var inte utspecad. Men vi kör!
inxs74: Fick anmärkning på brunnen så den kommer bytas oavsett vi vill eller inte. Det är en elslinga som värmer och ska inte vara i närheten av brunnen.
Henningelvis: Det är rätt vanligt med mindre vattenskador runt golvbrunnar i badrum byggda tidigt 90-tal innan den nya standarden för golvbrunn infördes. Jag rekommenderar att byta tätskikt (alltså matta på väggar och golv) och golvbrunn och sedan sätta tillbaka inredningen om ni tycker att den är ok. Man måste inte lyxkakla och byta all inredning till överdesignat. Man ska ändå bara skita och
Alfredo: [citat] Jag är rätt övertygad om att det inte är någon bra idé, tyvärr. Normala "klickgolv" är helt enkelt inte konstruerade för att överleva i denna miljö.
Anonymiserad 282191: Ja,förstår inte varför det ska vara så svårt,och varför lägger man plattor innan det är rätt fall? läser alldeles för många trådar om detta,och i nyproduktion,illa!