10 748 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Felaktig golvbrunnsmontering/Purusplatta i träbjälklag
Om någon nu menar att tak/kupa läckt här...
så, för om nu tätskiktet hade hållit tätt så skulle ju inte något under detta blivit blött, eller menade de att fukten gick sidledes in från väggen? HA!
Skämtsamma killar eller tjejer....
Gav de "rh" garanti att plattorna skulle sitta kvar också?
så, för om nu tätskiktet hade hållit tätt så skulle ju inte något under detta blivit blött, eller menade de att fukten gick sidledes in från väggen? HA!
Skämtsamma killar eller tjejer....
Gav de "rh" garanti att plattorna skulle sitta kvar också?
Ja, det är givet (för alla med normal funtad förmåga att förstå saker, entreprenören undantagen här, uppenbarligen) att kortlingar och infästningar ska ha samma dimension, minst, som resten av bjälklaget.E El-Löken66 skrev:
Inte kunnat mäta vad de använt, men ser ut som glespanel 28x70, och på nåt ställe 45x45. Sanslöst.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Är väl tillverkarens anvisningar som gäller oavsett men kan faktiskt inte se att Purus föreskriver någon grovlek. https://www.purus.se/produkter/produkt/purusplattan-2014/Rickard.ag skrev:
Samma med Jafo, så jag antar att jag fått detta från Säker Vatten.
Är det utfört enligt BBV då, var det avtalat om detta?
Hittade också det statementet från säker vatten avseende samma dimension på kortlingar som resten av bjälklag. Å andra sidan kan man ju tolka (typiskt obra att lämna öppet för tolkning) i Purusinstruktionen att kortlingarna är av samma dimension som resten.E El-Löken66 skrev:
Har inte uttryckligen avtalat att det ska utföras enligt BBV, men onekligen lessons learned att allt måste pedagogiskt, likt för barn, förklaras att de ska göra som man ska och att det ska bli bra.
Men likväl, som BKR säger också i kapitel 1.3.1, avseende om avsteg behövs från monteringsanvisning etc, ska detta avtalas med beställare och materialleverantör, lämnas som bilaga till kvalitetsdokumentet, och förklarat hur den nya anpassade lösningen säkerställer alla teman. Detta är givetvis inte gjort. Likväl, det finns ju inga omständigheter i detta fall som kräver att man skruvar brunnen i glespanel...
Edit: Och oaktat dimension säger ju Purusinstruktionen att den ska sitta i kortlingar, 300x300 vilket den över huvud taget inte gör (även om den på ena sidan faktiskt hänger i en gles, 300mm från den andra sidans 45x45a. Men i framkant ser den inte ut att sitta i ett j-vla skit), så oaktat dimensioner har man ju inte gjort det man ska.
Redigerat:
Exakt så tolkar jag deras försök till flykt från ansvar. Likaså, kupan är 7 meter lång, sannolikheten att ett regnvattenläck, enbart hade kommit in under klinkergolv, och inget på övriga väggar och/eller mellanbjälklag kan ju förefalla sig TÄMLIGEN orimligt. Men visst, det är snart jul, så tron på tomten är nog lika stor som osannolika sammanträffanden.H hjalle74 skrev:
Jag kan bara skämta om det nu typ. Efter dagens samtal med utförare är det enda jag orkar med. Hoppas hen läser här, btw.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden