Halloj!

Läser säker vatten för montage av ny dusch. Vad jag kan se så är det genomskruvning av plyfa som gäller (med väl tätt hål innan såklart).

Men jag har för log att jag har läst här på forumet att man ska måtta och inte låta skruven trängs genom plyfan?

Är det nån som vet vad som gäller i våtzon 1 / dusch?

Tekniker Tekniker skrev:
Halloj!

Läser säker vatten för montage av ny dusch. Vad jag kan se så är det genomskruvning av plyfa som gäller (med väl tätt hål innan såklart).

Men jag har för log att jag har läst här på forumet att man ska måtta och inte låta skruven trängs genom plyfan?

Är det nån som vet vad som gäller i våtzon 1 / dusch?
Det du menar är att man inte ska borra genom plyfan. Med en träskruv räcker det att borra genom kakel och fix.

F falkn skrev:
Det du menar är att man inte ska borra genom plyfan. Med en träskruv räcker det att borra genom kakel och fix.

Ja jag måste förborra genom kakel och tätskikt (även gips?). Sen när det är klar och jag tar fram våtrumsskruven, fyller hållet med tät massa. Ska / får skruven då tränga genom hela plyfan? Eller är det förbjudet?

Måste jag måtta så skruven ej tränger genom plyfan?

Du behöver inte borra genom gipsen och det är okej att använda en lite längre skruv, annars får du inte grepp i plyfan ordentligt.

F falkn skrev:
Du behöver inte borra genom gipsen och det är okej att använda en lite längre skruv, annars får du inte grepp i plyfan ordentligt.

Okej, tack! Det är också min tanke - att den annars ej får bra grepp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.