2 519 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Åsikter om offert
Hej!
Nu har jag kommit så långt i renoveringen av vårt badrum att det endast är en fönstersmyg kvar så jag tog in en offert på att göra våtrumskyddet och sätta kakel.
Badrummet är strax under 5 kvm och skall helkaklas (total yta ca 24 kmv)
Den offert jag fick var på 60 timmar (detta är mer än jag lagt på att riva hela det gamla skiten, regla upp, isolera, skiva, gipsa och flytspackla..)
60 timmar + material för kakelsättning och våtrumsskydd = 56.000 kr
då står jag för kaklet själv.
bryter man ner offerten så har de ca 40 timmar i kakelsättning, 12 i tätskikt och 9 timmar i övriga saker
är det rimligt?
Nu har jag kommit så långt i renoveringen av vårt badrum att det endast är en fönstersmyg kvar så jag tog in en offert på att göra våtrumskyddet och sätta kakel.
Den offert jag fick var på 60 timmar (detta är mer än jag lagt på att riva hela det gamla skiten, regla upp, isolera, skiva, gipsa och flytspackla..)
bryter man ner offerten så har de ca 40 timmar i kakelsättning, 12 i tätskikt och 9 timmar i övriga saker
är det rimligt?
Man brukar säga en timma per kvadratmeter kakel/klinker. Då ingår även fogning. Så det är bara att räkna utan. Sen får man lägga till för tätskiktet, det har jag mindre koll på men det blir ju några gånger som de får komma för det också.
Betalade 25000 kr (rotavdraget nyttjades) för ett badrum på Ca: 6 m2.. där flytspacklades det, sattes kakel på väggarna (vi hade köpt kaklet själva.. så det ingick inte i priset) fogade, lade våtrumsmatta på golvet (mattan ingick i priset) inkl lim osv.T TommyNe skrev:Hej!
är det rimligt?
Hen tog extra betalt för att vi ville sätta kaklet i hm halvförband (?).. tog tydligen lite längre tid att sätta.
GLÖMDE: Hen satte ju såklart upp godkänt fuktskydd också på väggarna under kaklet.. (ingick i priset)!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu framgår det ju inte vad det är för plattor och om det är några specialsättningar typ gerade ytterhörn, nisher etc.
Storformatig granitkeramik tar ju betydligt längre tid både i sättning och med håltagningar samt så går det betydligt mycket mer fix då de måste dubbellimmas.
Vanlig kakel och inga specialsättningar borde ge typ följande:
Tätskikt: 1 dag
Inköp och sättning väggar: 2 dag
Golv & foga vägg: 1 dag
Foga golv och mjukfog: 1 dag
5 x 8 tim = 40 tim
Men ordet granitkeramik springer det med lätthet 20 tim till.
Storformatig granitkeramik tar ju betydligt längre tid både i sättning och med håltagningar samt så går det betydligt mycket mer fix då de måste dubbellimmas.
5 x 8 tim = 40 tim
Det är granitkermaik >_<Paul-Staffanstorp skrev:
Nu framgår det ju inte vad det är för plattor och om det är några specialsättningar typ gerade ytterhörn, nisher etc.
5 x 8 tim = 40 tim
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja, nu senast satte jag för ovanlighetens skull vita 20x40 på väggarna samt 20x20 på golvet med en fönsternisch. Väggarna var skeva och buliga som som skit så det fick spacklas och klickas vilket tar tid och skulle man inte göra det så skulle man få skit för det, särskilt på detta forum där det bara tas bilder i makrozoomPaul-Staffanstorp skrev:
5 x 8 tim = 40 tim
Flyta, täta, sättning och fogning på 4kvm golv och 18 kvm vägg tog 30 tim.
Förra veckan satte jag jag klinker 60x60cm på väggar/golv i fogföljd, en fönstersmyg på 8,6 kvm golv samt 26,5 kvm vägg och detta tog med flytning, tätning, sättning och fogning 44 tim.
Nu brukar jag vara snäll och köra på löpande men vet att dom flesta andra räknar ganska högt särskilt större firmor där fler led ska ha betalt till exempel arbetsledare, kalkylator, löneassistent mm. Om jag till exempel tar 30K för ett jobb så tar den större firman kanske 50K för samma jobb.
För ett normalstort badrum så brukar det ta 5 tim för flytning samt 5 timmar tätning sedan skiljer det lite på sättning beroende på plattval, nischer, ytterhörn, gerat eller lister, kuvertskärningar m.m.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hahaha.... ja precis... det är oftast så inzoomat sådan ser inte ens vad det ska föreställa.T tank77 skrev:
Ja men det är som jag skrev... typ 40 om man ska lämna pris för du använde säkert hela veckans dagar.T tank77 skrev:
Men det handlar mycket om tillgänglighet och annat också ju.
Det var snabbt jobbat...T tank77 skrev:
Ja, det är snällt men det är inget kul för är man en enmansföretagare så är det svårt att få ihop fulla dagar då.T tank77 skrev:
Som du själv skriver om tätning 5tim och flyt detsamma... två sönderhackade dagar som är svåra att fylla.
Jo, jag vet men annars om man skulle "fylla" ut dagen och berätta det här i forumet skulle lynchmobben komma och rulla en i tjära och fjädrar och skrika hantverkarjävelPaul-Staffanstorp skrev:
Hahaha.... ja precis... det är oftast så inzoomat sådan ser inte ens vad det ska föreställa.
Ja men det är som jag skrev... typ 40 om man ska lämna pris för du använde säkert hela veckans dagar.
Men det handlar mycket om tillgänglighet och annat också ju.
Det var snabbt jobbat...
Ja, det är snällt men det är inget kul för är man en enmansföretagare så är det svårt att få ihop fulla dagar då.
Som du själv skriver om tätning 5tim och flyt detsamma... två sönderhackade dagar som är svåra att fylla.
Personligen brukar jag fylla ut dessa timmar med att lägga något litet golv eller fogning eller slutföra eller förbereda något nytt jobb eller så slutar jag helt enkelt tidigare den dagen. Och skulle inte detta hända så klarar jag mig ändå, behöver faktiskt inte fylla ut varenda dag med 8h då jag ibland jobbar 12h vissa dagar eller helgdagar så det jämnar ut sig i slutändan.
Edit: Tror nog att jag aldrig har sett någon bild tagen från 1.5-2 meter håll när det ska klagas på något i detta forum utan det är bara superdupermakrozoom som gäller från 2 cm avstånd
Redigerat:
det är exakt sådant här som jag ville få fram när jag ställde frågan. det är ju skillnad för mig som gör det på fritiden och tycker att det blir bra men tar mycket kraft och tid (dessutom är det sjukt tungt)
Jag hade inte koll på att granitkeramik och kakel var så olika innan ni nämnde det. förklarar varför jag fått gå till stenkap i vissa fall där kakelskäraren gått bet..
den primära anledningen till att jag vände mig till en firma i detta fallet är för våtrumsintyget. huset är ganska gammalt och frågan är om de 50' är värda den relativt begränsade skadan som kan uppkomma om jag missar i tätskiktet. i dagsläget lutar jag mot att göra det själv, det är bara ytterligare en sak att läsa sig in på...
Jag hade inte koll på att granitkeramik och kakel var så olika innan ni nämnde det. förklarar varför jag fått gå till stenkap i vissa fall där kakelskäraren gått bet..
den primära anledningen till att jag vände mig till en firma i detta fallet är för våtrumsintyget. huset är ganska gammalt och frågan är om de 50' är värda den relativt begränsade skadan som kan uppkomma om jag missar i tätskiktet. i dagsläget lutar jag mot att göra det själv, det är bara ytterligare en sak att läsa sig in på...
Klicka här för att svara