Badrum
Svim: Ska på platsen bygga en garderob i ett badrum. Vi ska ha en vvb inne i garderoben så vi bör ha en variant med takskena eller liknande. Har ni några tips? 120 brett o max 210 högt.
Anskar91: Kan lika gärna skriva i den här tråden också att problemet jag hade berodde på tätningen till toan, den var obefintlig! Nu när jag har satt dit en tätning så har lukten försvunnit och vi har låtit avloppsventilationen vara
Anskar91: Lukt problemet jag hade verkar ha varit tätningen till toan. Vi gav fan i att spola något i det där röret då vi var lite osäkra, nu när lukten försvann så satte vi bara på locket på röret och så silikonade vi igen luckan utanpå så nu ska vi förhoppningsvis slippa någon lukt i framtiden :) Tack för alla som hjälper till dock det här forumet är guld
Zingow: Badrummet var dock inte helt färdigt ännu men du ser iaf mattan. Kolla Tarkett aquarelle kollektionen, den tycker jag är snyggast. Forbo termalife har kommit med lite nya mönster och färger, inget jag kan uttala mig om dock
Kretikos: Bumpar denna istället för skapa ny tråd. Någon som varit med om att isoleringen på en T2-blå spruckit av smältlimmet? Hände mig nyligen. Isolationstest och motstånd fortfarande ok men hade inget att laga med så får bli en ny kabel.
Frinken92: [citat] Ok perfekt! då vet jag att det gamla kan sitta kvar. Tack för svaret (y)
SnickeNicke: Samma fråga här men dåligt ned svar... Vad blev det för WC för er?
nino: [bild] Så blev det innan städning :) Som tur var så fanns det något bakom gipsen så det gick att fylla på med silikon. Ska köpa vit silikon imorgon och lägga ytterst så det smälter in lite mer. Tyvärr var det en trasig platta bakom gamla blandaren men får fylla med silikon där med, ska ju renoveras om nåt år
bygges: Tänkte höra med expertisen här. Lagts golvvärme i badrum och när jag tittar på det blir jag lite fundersam, man har pratat om att lägga EPS över betongen för att få ett isolerande skikt. Men på bilden verkar man lagt elgolvvärmen i detta skikt och flytspacklet ovanpå. Spontant känns det ju dumt att lägga elektrisk golvvärme inne i ett isolerande material och inte ovanpå? Osäker
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Det står i alla fall att dessa fogpennor ska vara grå: https://www.bauhaus.se/putsreparationspenna-edding-8200026-1-gra https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/fornodenheter/lim-fog/fogmassa/pattex-fogpenna-7ml-gra-pattex https://bolist.se/produkt/fogpenna-pattex-t-kakelskarvar-gra-7ml/
milimani: Någon som har ett duravit paiova (https://www.duravit.se/products/all_series/paiova.com-en.html) eller liknande badkar hemma? Går de att kombinera med takdusch och badkarsskärm? Försöker hitta ett annat typ av badkar än de som är P-formade eller U-formade (och ser ut som stora bidéer ...) där duschmöjlighet går att få.
Helena5555: Hej, Är det någon som vet vad detta är för blandare? Vår blandare har gått sönder och vi behöver hitta en reservdel dock har blandaren ingen märkning så vi vet inte vilken fabrikör det är. Se bilder. Badrummet är renoverad kring 2008 av tidigare ägare. Finns det någon där ute som känner igen blandaren och vet vad det är för märke? Tack på förhand!
tank77: Skållhett vatten och ett satans gnuggande i några minuter löser skiten! Brukar ha på mig ett par vanliga diskhandskar i gummi när jag tätskiktar, kostar typ 14.90 kr på Willys:)
Byggmarodören: Vi löste det genom att sätta upp en toalett med utanpåliggande cistern tillfälligt. Krävs bara att det fortfarande blir tillräckligt med utrymme till motstående vägg. Typ samma koncept som när de kräver handtag i duschen och det sätts upp tillfälligt med dubbelhäftande tejp... (det behövde inte vi, men jag pratade med en byggare åt ett av de större husföretagen och han hade ett
Kane: Denna kan du ladda ned också, https://www.sakervatten.se/download/41-5EB13CB69B6E20DD7A42030F5936A9DC/Folder_Vatrumsvagg_2012.pdf [bild]
marcusjj: [citat] Vi kom fram till att det troligtvis var frugans ekologiska balsam som var något fett i. Jag vill minnas att hon bytte ut detta och nu är det borta. Jag har för mig att det tog ett bra tag innan de försvann.
Klaugust: Jag är också nyfiken på hur det funkar att ha badtunna inne i ett växthus. Skulle rutorna blir helt täckta med kondens och skulle det börja regna från taket när det kondenseras? Skulle trä och andra organiska material inne i växthuset (panelen på tunnan, utemöbler och sittdynor, eller om själva växthuset är av trä) mögla?
Bagarn1: Jag hade nog gjutit fast brunnen med denna https://www.cchoganas.se/additional-product/fb5000-grovavjamning/ Sen flytspackla.
Jocke Karlsson: Sök på ”Flooré” på google. En speciell skiva gjord för slang. Den lägger du ju på golvspånet.
urk: Ok, tack. Som jag också bedömer att man borde kunna göra. Jag står med risken och kan jag riskeliminera, genom att inget vatten hamnar i närheten så bör det gå bra i många år. Principen är ju också samma som vid håltagning för skruv och plugg i badrum, som ibland sitter på ställen där det är väldigt mycket vatten, t ex vi duschblandare. [citat]
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är aldrig att rekommendera då ingen kan garantera att det håller och blir bra. Samtidigt kan det påverka om du idag har ett badrum som är ok enligt försäkringsbolaget för då kan det helt plötsligt bli så att inte försäkringen gäller om du gjort "åverkan" och förändrat ett "godkänt" badrum. Vill man nu tvunget göra ett försök till estetiskt lyft så är det ju ut
Paul-Staffanstorp: Känns som något är spillt just där. Ingenting som tyder på annat än yttre påverkan.
tergo: ev kan det vara en mora blandare https://www.byggahus.se/forum/threads/hitta-raett-blandare.342125/
Tony D-B: [citat] Finns också flertalet videos på youtube kring Sigma 70. Installation, funktion etc. Har skickat PM till dig.
elmont: Och elektriker ska även under resans gång göra tre olika isolationsmätningar av värmekabeln. En före läggning, en efter läggning men före kakling (skulle det blivit nått fel på slingan är det rätt enkelt att fixa det innan man lägger kakael) och en efter det att golvet är lagt