Har ett badrum, renoverat från scratch 2017 av BKR-godkänt företag. Egenkontroll/kvalitetsdokument finns.
Har lidit av lösa golvplattor sedan ett tag, och har nu fått riva upp golvet pga de lösa plattorna. Fukt i golv konstaterad, tätskikt sprucket och extremt mycket fix upptryckt i fogar.

Efter förstörande analys genom golv, ser jag att brunnen/purusplattan är monterad enligt följande.
Har egentligen inga frågor, mer än att entreprenören är EXTREMT motgörlig och hävdar att funkten kommit utifrån kupa/tak, vilket är bekräftat inte är fallet (genom fuktmätning i väggar samt genomgående okulär besiktning av vind/tilliggande konstruktion).

Det "roliga" är ju som sagt att egenkontroll/kvalitetsdokument är signerat att allt är gjort enligt branschens regler, och så ser det ut såhär. Tröstlöst när man valt "certifierad" firma, med bra referenser, lokalt förankrat, osv.
Man känner sig hjälplös.

Diskutera uselheten av monteringen av golvbrunn i smågrupper. Jag är less på allt.
Felaktigt installerad golvbrunn under golv med synliga rörgenomföringar och spridd isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterad golvbrunn under upprivet badrumsgolv med synliga rör och isolering.
Skapa konto
Fuktigt golv med lösa plattor, sprucket tätskikt och dåligt monterad golvbrunn under renovering.
Skapa konto

Om man trillar i duschen i detta badrum så slipper man hjärnskakning då det lär dämpa fallet...

• Gilla
hållundan
  • Laddar…
Vad är felet? (en som inte är insatt i hur det borde se ut)

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Skall vara kortlingar mellan bjälklaget som brunnen skruvas i.
maxresdefault.jpg

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
En liggande 45x70 duger inte mycket till att stadga upp för golvbrunn utan då blir det trampolin

• Gilla
hållundan och 1 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Om man trillar i duschen i detta badrum så slipper man hjärnskakning då det lär dämpa fallet...
En klen tröst i ett fattigt hem. :)

Exakt, som postats. Såhär ska det vara. Man finner inte många av de lösningarna hos mig dessvärre.
Ser ut som man satt glespanel, fritt hängande. Brunnen är inte stödd av någonting under från bjälklaget. Svartvit bild på en glespanel konstruktion utan stöd för brunnen, anpassad för träbjälklag med avståndsmått specifierade.

Krilleman
Fy vad tråkigt!

P
Ett ypperligt bevis på att en massa dokument o vackra plastkort med certifieringar inte är allt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Dessutom är golvet lagt med 22mm golvspån, sedan 12mm gips (oklar sort) i fix, sedan flytspackel/värmeslinga T2 (lite här och där).

Högst oklart om detta är enligt gängse norm. Ingen armering på spån. Svårt att läsa mig till om det är rätt eller fel.

Krilleman Krilleman skrev:
Fy vad tråkigt!
Ja, det kan man lugnt säga. Fine (typ) hade väl varit om firman sa, "shit, ja, det här var inte bra, vi löser". Istället letar man andra saker som pekar på läck. Vilket är HELT ovidkommande när man ser detta. Funderar på att kontakta BKR och rådgöra om firman borde ha kvar sin behörighet.

• Gilla
Lars Bergström2 och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Ett ypperligt bevis på att en massa dokument o vackra plastkort med certifieringar inte är allt.
Inte värt ett skit, uppenbarligen. Att först göra såhär och SEN skriva på kvalitetsokumentet/egenkontrollen att det är rätt gjort är ljug.

BirgitS
H hållundan skrev:
Har ett badrum, renoverat från scratch 2017 av BKR-godkänt företag. Egenkontroll/kvalitetsdokument finns.
Har lidit av lösa golvplattor sedan ett tag, och har nu fått riva upp golvet pga de lösa plattorna. Fukt i golv konstaterad, tätskikt sprucket och extremt mycket fix upptryckt i fogar.

Efter förstörande analys genom golv, ser jag att brunnen/purusplattan är monterad enligt följande.
Har egentligen inga frågor, mer än att entreprenören är EXTREMT motgörlig och hävdar att funkten kommit utifrån kupa/tak, vilket är bekräftat inte är fallet (genom fuktmätning i väggar samt genomgående okulär besiktning av vind/tilliggande konstruktion).

Det "roliga" är ju som sagt att egenkontroll/kvalitetsdokument är signerat att allt är gjort enligt branschens regler, och så ser det ut såhär. Tröstlöst när man valt "certifierad" firma, med bra referenser, lokalt förankrat, osv.
Man känner sig hjälplös.
Kontakta BKR för de lär ha egna besiktningsmän och möjlighet att sätta press på ett företag som är med i organisationen.

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kontakta BKR för de lär ha egna besiktningsmän och möjlighet att sätta press på ett företag som är med i organisationen.
Ja, det blir det under nästa vecka om de fortsätter bråka.

E
H hållundan skrev:
Ja, det blir det under nästa vecka om de fortsätter bråka.
Det där är inte rätt, det som det är skruvat i ska ha samma dimension som bjälklaget har jag för mig. Vad har han skruvat i nu, 28x70 eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.