Hej!
Detta gäller en toalett, ej bad- och duschutrymme.
Vi planerade egentligen en budgetrenovering genom omtapetsering ovanför kakel men inser att vi vill ta bort hela den blå delen av kaklet.
Kan man knacka ner bara detta kakel och få en snygg övre linje med kantlist? Några tips?
Isf hur? Jag tänkte man behöver separera delarna i fogen, med nån typ av skarpt verktyg för det och sen ”knacka uppåt”
Detta gäller en toalett, ej bad- och duschutrymme.
Vi planerade egentligen en budgetrenovering genom omtapetsering ovanför kakel men inser att vi vill ta bort hela den blå delen av kaklet.
Kan man knacka ner bara detta kakel och få en snygg övre linje med kantlist? Några tips?
Isf hur? Jag tänkte man behöver separera delarna i fogen, med nån typ av skarpt verktyg för det och sen ”knacka uppåt”
Bästa svaret
Vad sitter bakom?
Jag skulle nog använt lämpligt blad på ett multiverktyg (multimaster, kärt barn har många namn) och skurit igenom både fog och fix. Sedan försiktigt knackat bort en platta i taget.
Du kommer inte få någon snygg övre kant, så var beredd på att sätta någon schysst trälist som täcker övre 5-10 mm av kaklet. Och lite beroende på underlaget så kan du få ganska stora urrivningar när kaklet släpper, så det blir mycket att spackla.
Jag skulle nog använt lämpligt blad på ett multiverktyg (multimaster, kärt barn har många namn) och skurit igenom både fog och fix. Sedan försiktigt knackat bort en platta i taget.
Du kommer inte få någon snygg övre kant, så var beredd på att sätta någon schysst trälist som täcker övre 5-10 mm av kaklet. Och lite beroende på underlaget så kan du få ganska stora urrivningar när kaklet släpper, så det blir mycket att spackla.
Tycker ni verkligen det är så motbjudande att det måste knackas ner? Mycket skrik för lite ull... Risk också att förstöra det kakel man vill ha kvar = det slutar med helrenovering av hela wc.
Men det finns ju möjlighet att måla de blå plattorna vita om man prompt vill ha bort det blåa. Skall nog finnas trådar som tipsar om kakelfärg här på forumet.
Eller sätta en bred bräda/skiva som täcker över kakelbården. Gör den lite högre än kaklet som skall täckas och lägg en distans bakom så slipper man borra i kaklet. Toppa med en list. Kanske en tavellist så kan den användas som en smal hylla för toalettartiklar (eller Mona Lisa förstås).
Men det finns ju möjlighet att måla de blå plattorna vita om man prompt vill ha bort det blåa. Skall nog finnas trådar som tipsar om kakelfärg här på forumet.
Eller sätta en bred bräda/skiva som täcker över kakelbården. Gör den lite högre än kaklet som skall täckas och lägg en distans bakom så slipper man borra i kaklet. Toppa med en list. Kanske en tavellist så kan den användas som en smal hylla för toalettartiklar (eller Mona Lisa förstås).
Snyggt, tack!P PatrikJo skrev:Vad sitter bakom?
Jag skulle nog använt lämpligt blad på ett multiverktyg (multimaster, kärt barn har många namn) och skurit igenom både fog och fix. Sedan försiktigt knackat bort en platta i taget.
Du kommer inte få någon snygg övre kant, så var beredd på att sätta någon schysst trälist som täcker övre 5-10 mm av kaklet. Och lite beroende på underlaget så kan du få ganska stora urrivningar när kaklet släpper, så det blir mycket att spackla.
Väldigt rent snitt med karbamidbladet!
Väldigt rent snitt med karbidbladet!P PatrikJo skrev:Vad sitter bakom?
Jag skulle nog använt lämpligt blad på ett multiverktyg (multimaster, kärt barn har många namn) och skurit igenom både fog och fix. Sedan försiktigt knackat bort en platta i taget.
Du kommer inte få någon snygg övre kant, så var beredd på att sätta någon schysst trälist som täcker övre 5-10 mm av kaklet. Och lite beroende på underlaget så kan du få ganska stora urrivningar när kaklet släpper, så det blir mycket att spackla.
Klicka här för att svara



