4 163 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Blir det sämre golvvärme
Hej,
Jag har ett väl fungerande badrum/duschrum med vattenburen golvvärme med klinker på golvet. I ett relativt nytt hus. Jag skulle vilja byta till ny klinkers på golvet. I och med att det inte är något fel på nuvarande klinkers, sprickor etc undrar jag om man inte kan lägga ny klinkers på denna gamla och slippa ta bort de gamla?
Och om man kan göra det blir det sämre golvvärme? Alltså isolerar det ny klinkersplattorna golvvärmen?
Jag har ett väl fungerande badrum/duschrum med vattenburen golvvärme med klinker på golvet. I ett relativt nytt hus. Jag skulle vilja byta till ny klinkers på golvet. I och med att det inte är något fel på nuvarande klinkers, sprickor etc undrar jag om man inte kan lägga ny klinkers på denna gamla och slippa ta bort de gamla?
Och om man kan göra det blir det sämre golvvärme? Alltså isolerar det ny klinkersplattorna golvvärmen?
Bästa svaret
Nej, går hur bra som helst att lägga nytt ovanpå den gamla klinkersen se bara till att rengöra noga med rödsprit och sedan prima plattorna. Finns speciella primers för detta ändamål som säljs på välsorterade kakelbutiker.D Ducceper skrev:
När min bekant fick sitt badrum renoverat blev det fel på fallet.. Då valdes det att lägga nya plattor ovanpå för att inte riskera förstöra tätskiktet och det har fungerat bra! Klinkers för över värme bra! Lycka till!T tank77 skrev:
Inte rätt att göra så eftersom vattnet undertill ändå rinner åt fel och ansamlas i en ficka. Alltså det måste vara rätt fall på tätskiktsnivå.Maxizor skrev:
Absolut fel på det sättet, men i detta fall relaterat till Golvvärmen som fungerade bra! Men bra att du säger till! Missade att skriva den detaljen!T tank77 skrev:
Klicka här för att svara