Hej,
Jag har ett väl fungerande badrum/duschrum med vattenburen golvvärme med klinker på golvet. I ett relativt nytt hus. Jag skulle vilja byta till ny klinkers på golvet. I och med att det inte är något fel på nuvarande klinkers, sprickor etc undrar jag om man inte kan lägga ny klinkers på denna gamla och slippa ta bort de gamla?

Och om man kan göra det blir det sämre golvvärme? Alltså isolerar det ny klinkersplattorna golvvärmen?
 
T
Ja, nej det nya lagret isolerar inte i så fall skulle ju det första lagret av klinkers också isolerat;)
 
  • Gilla
Ducceper
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, nej det nya lagret isolerar inte i så fall skulle ju det första lagret av klinkers också isolerat;)
Tack, är det att rekommendera eller skall man ta bort all gammal klinkers etc? Det är en relativt litet rum och jag vill inte göra om bland toalett, duschdörr!, avlopp etc!
 

Bästa svaret

T
D Ducceper skrev:
Tack, är det att rekommendera eller skall man ta bort all gammal klinkers etc? Det är en relativt litet rum och jag vill inte göra om bland toalett, duschdörr!, avlopp etc!
Nej, går hur bra som helst att lägga nytt ovanpå den gamla klinkersen se bara till att rengöra noga med rödsprit och sedan prima plattorna. Finns speciella primers för detta ändamål som säljs på välsorterade kakelbutiker.
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nej, går hur bra som helst att lägga nytt ovanpå den gamla klinkersen se bara till att rengöra noga med rödsprit och sedan prima plattorna. Finns speciella primers för detta ändamål som säljs på välsorterade kakelbutiker.
Supertack
 
T tank77 skrev:
Nej, går hur bra som helst att lägga nytt ovanpå den gamla klinkersen se bara till att rengöra noga med rödsprit och sedan prima plattorna. Finns speciella primers för detta ändamål som säljs på välsorterade kakelbutiker.
När min bekant fick sitt badrum renoverat blev det fel på fallet.. Då valdes det att lägga nya plattor ovanpå för att inte riskera förstöra tätskiktet och det har fungerat bra! Klinkers för över värme bra! Lycka till!
 
T
Maxizor Maxizor skrev:
När min bekant fick sitt badrum renoverat blev det fel på fallet.. Då valdes det att lägga nya plattor ovanpå för att inte riskera förstöra tätskiktet och det har fungerat bra! Klinkers för över värme bra! Lycka till!
Inte rätt att göra så eftersom vattnet undertill ändå rinner åt fel och ansamlas i en ficka. Alltså det måste vara rätt fall på tätskiktsnivå.
 
T tank77 skrev:
Inte rätt att göra så eftersom vattnet undertill ändå rinner åt fel och ansamlas i en ficka. Alltså det måste vara rätt fall på tätskiktsnivå.
Absolut fel på det sättet, men i detta fall relaterat till Golvvärmen som fungerade bra! Men bra att du säger till! Missade att skriva den detaljen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.