Badrum
Wasim mia: [citat] Tack för svaret
ttooove: Vi har ett badkar som är inbyggt. På ”framsidan” sitter någon form av cellplast eller frigolit som man lagt mosaik på och runtom en fog. En del av dessa mosaikfyrkanter har lossnat eller spruckit och jag undrar nu om det är ok att bända loss dessa och sätta nya utan att förstöra tätskikt? Är det tätskikt endast i golv och väggar eller sitter det tätskikt även runtom badkaret i
Fredrichc: [citat] Det svaret gillade jag! :) Man blir ju lite nojjig bara, det står tydligt i Säkert Vatten att det ska vara mindre än 2mm
soderberg85: [citat] Tack! Får kolla om det är fall mot brunnen. Tänker att alternativet är någon form av kombination badkar/dusch med slang från avlopp till brunn om det ej är något fall.
Krassegrand: [citat] Jag har vaxat mitt handfat med bilvax och det ser riktigt bra ut men så börjar man fundera lite för mycket. Hur ofta ska man vaxa om man använder bilvax? Bilen kan man ju klara sig med att vaxa en gång om året men med tanke på hur mycket man "kladdar" på handfatet skulle man ju kunna tänka sig att man vaxar en gång i veckan. Har Ni någon erfarenhet som hjälper i detta fall?
lnilsson: Det ska finnas avstängning till tvättmaskinen, magnetventilen i den är inte gjord för ständigt tryck.
Thomas i Tollarp: [citat] Klammern skulle nog setat där, men kopplingen kom i vägen, skarp kille......
ColonelKurtz: Tänker också samma gällande ledlisten, den kan ju behöva bytas. Så för att sammanfatta: Täta med mjukfog runt själva röret innan kakling. Därefter göra hål i kaklet föra att kunna föra genom listen och slutligen kakla. Låter rätt?
JLyck: Eller så struntar man i symmetrin och sätter spottarna där det passar :cool: Vi har satt 4st i vårt badrum (symmetriskt) men förberett för 2 till inne i duschen. Dessa är inte symmetriska med de andra i badrummet, just pga takduscharna. Vi valde dessutom sätta en ledlist uppe i taket intill väggen inne i duschen. Nästa badrum vi ska renovera funderar vi på att sätta ledlist runt
janwide: Blir nog att prima och spraymåla ett standardplast. Håller så länge det håller. Får ha en sprayburk i badrumsskåpet ;-) Eller så blir det en rostfri brunn.
Anonymiserad 282191: [citat] Ingetdera(allt är relativt!) men jag håller med,bara en gammal ovana som sitter i:geek:
Paul-Staffanstorp: Det tyder på att just där blir det ståendes lite vatten kvar efter duschning och då fastnar kalken där. Baksidan av Antrazit/svarta fogar...
Paul-Staffanstorp: [citat] Kommer troligen inte att bli ett problem för dig. Tänk så här... Badrumströskeln är 20mm hög så viker du upp folien mot dess insida upp till falsen så har du ju 20mm nivåskillnad redan där och brunnen ligger ju garanterat lägre än den nivån du har på golvet vid tröskeln. Plattorna täcker drygt 10mm av detta uppviket och sen lägger du en silikon över dessa som döljer
Paul-Staffanstorp: [citat] Snälla du... Jag blandar mig inte i det elektriska för det är elektrikerns sak...:giggle: Du överdriver ju å det vildaste och lever i en fantasivärld med dina uttalande. Sluta skräm upp Svenssons härinne med löjliga påståenden är du gullig. ;) "Blaskas" bakom ett handfat som sitter dikt an mot vägg... jisses "Rinner" in i hålet... jo men säkert likt värsta forsen kan det
SkaffaKivra: Hej, I min nyinflyttade lägenhet har förra ägaren satt stuckaturer i frigolit längs med taket. Det har lämnat fula spår av torkat lim som jag helst vill få bort utan att skada väggen (en vägg är dessutom tapetserad). Väggarna består av både gips och betong. Vad är det enklaste och skonsammaste sättet att få bort limmet? Tack på förhand!
Lentzen: Hej, Är det någon som känner igen dessa beslag och vart jag kan hitta en beskrivning på dem. Jag kommer inte åt att titta bakom. Tack på förhand.
Allmänobildad: Inte kemist men... kan diväteoxidet i röret reagerat med kolet i gjutjärnet och bildat en alkohol som du känt lukten av?
Bobo23: Det finns en fläkt som startar automatiskt när fuktnivån når viss nivå så rummet är utmärkt ventilerad. Vet inte hur zonerna i våtrummen klassas tyvärr
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja, om du läser monteringsanvisningen som jag länkar till i inlägg #4, så ser du ju att det inte är ok. Utloppsröret (110-röret) får ju max sticka upp 10mm som jag skriver ovanför färdigt golv.
Låset: Mhm. Så det man borde gjort (om jag förstått rätt av det jag läst på sidan du länkade) är att målaren först skulle gått med sitt tätskikt från tak och ner, och "överlappat" under där kaklet ska sluta med 70 mm. Sen skulle mattläggaren dragit upp sin matta som kaklet ska fästas på. Men nu är det matta överallt. Huruvida det går att skära loss från gipsskiva eller inte vet
manjana: Vet att svaret är sent, men kanske hjälper det någon. Misstänker att din kabin är från Bauhaus av märket Camargue. Riktigt dålig kvalitet.
Rob1n: Nu fick jag en lösning på problemet. Det visade sig att det satt en frigolitbit i botten på maskinen. Nu funkar den som den skall :)