Badrum
Anders i Rångedala: Hej jag håller på att renovera en toalett i ett hus byggt 1956. Det har från början varit ett badrum med ett badkar och toalett, men ska nu bara bli en toalett då den är väldigt liten 1,6 *1,6. Till saken! Först rev jag ut en plastmatta å badkar mm. Den bilade jag bort klinkers å sen en ca 5 cm tjock cementkaka för att sedan bila bort ytterligare en lika tjock kaka cement som låg på
Arne999: Håller på att kakla badrummet och har nu kommit till dushväggarna där hörnan ska få eget kakel. Jag har beställt noro 80 vägg och 80dörr länk. Kikar i manualen som visas i bilden nedan. Jag gissar ju hur jag ska göra men detta får inte bli fel... . Frågan är alltså hur långt ut från färdig vägg kaklet ska gå så att skenorna man skruvar fast på väggen täcker kakelmötet.
Abdul malik: [QUOTE = "nikasp, post: 2142162, member: 2295"] Stupid question, how do you mount it against the wall? Small cover on the top and a screw that rotates freely on the back. Stands in local traffic and is curious. Edit: Now I think I understand. [/ QUOTE] Hi ..is there any thing else other then top screw that is holding mixer against wall
Qnuba: [citat] Det blev lite hastigt med rubriken, så kontroll läste inte den.
Mazen: [citat] Beror iofs hur hård vägg du har, är det träregel kan man förborra ... men med 2 muttrar borde du kunna dra in stiftet o väggen..
KnockOnWood: Här finns användarhandboken: https://www.nibe.eu/assets/documents/24608/611940-16.pdf På sidan 6 hittar du ventilkopplet: [bild] Tror i alla fall att det är rätt beredare. Har själv en likadan.
nino: Sen brukar det bli ränder efter limmet efter några år som syns genom spegeln, säkert fel lim men det brukar bli så... Går ju att ta en spegel med slipad kant istället för ram om man kan få upp den på nåt bra sätt
AskeHolst: Sargblandare måste väl i sin helhet vara innanför tätskiktet. Så då måste den ju byggas i en låda med tätskiktet innanför, lite som vid vägghängd toalett. Det känns som en potentiell riskkonstruktion att ha det intill ett badkar. Jag vill gärna ha en lösning som sitter utanpå.
KnockOnWood: [citat] Bra fråga! Det får du nog klura ut själv. Kanske ett duschdraperi blir enklare (och billigare) då :D
Stalvik: [citat] lycka till. Vi har haft vårt nu i 4 år och det har hållt bra.
ama123: Någon som upplevt flammigt kakel efter kakeldekor eller behandlat flammigt kakel? Vi har haft kakeldekor på vår toalett som jag nu tar bort och kakelplattorna under ser flammiga ut? Varför? Vad gör jag åt det?
Mad_Man: Hej, Jag har en äldre modell av Ifö Aqua som läcker vatten genom stolen, så jag misstänker att det är ventilringen som är utsliten och tänkte byta ut den. Sprängskissen för min modell hittade jag på nätet och sagda ventilring verkar finnas på Hornbach. Så lång allt enkelt. Men hur gör jag själva bytet? Eftersom allt är gammalt och av plast så är jag rädd för att jag gör
Andreas Hansson: [citat] Vet tyvärr inte vad det är för tätskikt bakom då jag inte får tag på tidigare ägare. badrummet är snart 10 år men håller väldigt hög standard i övrigt. Denna väggen är mot yttervägg och är gamla garagedelen man gjorde ett stort badrum av då. Det jag är mest orolig över är tätskiktet bakom. Är det möjligt att sätta dit ny folie över den ytan som skulle gå
tank77: [citat] Ja, det är ju klart att det inte kostar 150K att flytta dessa rör, tar max en dag att åtgärda!
Alfredo: [citat] Monteringsanvisningarna till vissa bastudörrar har "gigantiska" avstånd under dörrbladet. Nedan från en harviadörr: [bild] Sen fattar jag inte riktigt hur man ska få en kontrollerad tilluft med ett sådant jättehål. Den dörr jag monterade tror jag hade 150 mm i instruktionerna. Jag satte den snarare 15 mm upp då jag ville ha in luften i därför avsedd ventil bakom aggregatet.
Alex Holmén: [citat] Det du beskriver är ytterligare en sak till som oroar mig, förutom ökad risk för fuktskador.
membrane: Här har stått ett badkar, utkastat nu. Vattenanslutning och blandare är demonterade. I rummet finns golvbrunn, handfat och toastol. Dusch finns i separat smatt med ca 5 cm hög (och bred) tröskel till "badrummet". Kan man ta bort resterna rören och göra detta våtrumssäkrat? Hur?
Lindurin: Hej igen! Nu är rrenoveringen i full gång men jag har några funderingar angående våtrumsfärgen. Vi har målat med beckers våtrumstäck. Det står att man måste vänta minst en vecka innan man spolar färgen med vatten. Men nu är min fundering, vi som har badkar, ungefär hur länge måste man vänta innan färgen kan utsättas för fukt? Då vi har badkar tänkte jag om det går att bada
oobum: KAN 3001 Exclusive borde väl passa? Lossas med knapptryck. https://www.kandre.se/upl/files/140721.pdf
RH_Garanti: [citat] [citat] Du får enkelt bort det med Grovrengöring spray KLORIN Power Mousse 500ml. Spraya och låt verka.
Arcweld80: Tänkte nästan det!! Då förstår jag ännu mer varför det är så viktigt att hålla sig till kanten med limmet...... tack för svaret så här mitt i natten mvh/fredrik
Matti_75: Ja det är så länge du inte påverkar brandskyddet. Du måste ta reda på hur väggen är uppbyggd och se till att den klarar samma skyddsklass och ljudklassen när du är färdig.
Ovation: Det stämmer nog att det ej finns bockstöd till 22mm... Det är till 20mm som LK har dosa.