D
Derbyboy: Det gröna strecket är tänkt placering för givare [bild]
5 svar · 1,2k läst
·
H
Herr Klocka: [citat] Saxat från comfort.se: Ett annat naturligt sätt att undvika fläckar är att spola duschdörrarna med kallt vatten efter duschen. Varmt vatten avdunstar nämligen fortare och lämnar kalken efter sig, medan kallt vatten hinner rinna av till största delen och tar den lösta kalken med sig.
14 svar · 7,0k läst
H
Herr Klocka: [citat] Jag undrar samma sak! :D
27 svar · 34,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vad vill ni uppnå? Om det bara gäller oro för tätskikt så är det nog inte värt att göra så mycket, mattan ligger ju där. Kolla att den är tät och laga uppenbara sprickor där vatten kan sippra ned. Tanken med standarden för toalett är alltså inte att kunna hantera sprutande rör utan istället en liten droppläcka från t ex handfatet eller WC. Dessa droppläckor skapar en
12 svar · 6,3k läst
J
J-O: [citat] Vanligtvis tar man upp hål i profilen för rören, lossar rören på de närmsta kopplingspunkterna, fäster profilen i väggen och monterar upp rören igen. Enkelt ingrepp om det sitter klämringskopplingar och man kan stänga av vattnet på ett enkelt sätt. Men man kan troligtvis jacka ur profilen också.
5 svar · 7,0k läst
·
Mazen
Mazen: Du kan alltid prova som föreslagits ovan att dra en mjukfog mot taket och se hur resultatet blir, kan alltid lista över. Vad har du för taklister i angränsande rum?
11 svar · 7,6k läst
·
Thimmiy
Thimmiy: Anar också att det kanske behövs läggas lite energi. Det är i källaren, så det är taket till bottenvåningen.
2 svar · 1,6k läst
·
Å
Åbyfor: [citat] Kört målat i snedtak! 4år sen cirka och ser som nytt ut, rekommenderas
10 svar · 5,1k läst
En apelsin
En apelsin: Hej, Jag ska precis regla upp väggar för ett badrum i en nybyggd sommarstuga (platta på mark, trämodulhus med 60 cc i vägg. Jag ska måla väggarna i badrummet, och följer MVKs branchregler. Standard säkervattenvägg är ju 45cc regelavstånd + 15 mm konstruktionsplywood + våtrumsgips. Anledningen till 45 cc är ju att få en styv yta för att kakelfogar inte ska spricka osv. Fungerar 60
0 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: Du ska nog mer tänka diagonaler än rakt ned och åt sidan i ritningen. Som någon skrev i någon annan tråd, tänk dig att golvet vore helt vågrätt och sen håller en nere hörnet vid golvbrunnen medan en annan lyfter i motsatt hörn av rummet. Då får du en plan yta som lutar konstant mot golvbrunnen. Det är något mer åt det hållet du behöver spackla antagligen men sen får du anpassa
9 svar · 3,4k läst
·
M
mako22: [citat] Tack för svar!
6 svar · 924 läst
·
J
JF.: [citat] Tack för svar igen. Kan jag slappna av iaf och njuta av helgen :) Är krypgrund så inte någon kontakt med marken.
12 svar · 3,7k läst
·
H
halj: [citat] Missade visst att svara här. Passar godtyckligt kan man säga har en bauhaus dörr. Det var bättre än en hög duschsarg men inget jag skulle vilja sätta dit om jag hade något bättre alternativ
5 svar · 4,2k läst
·
P
Picea: Med en sk gumminippel kan du få till en bra skarv 50->40mm. Håll utkik efter fler ”lösningar”.
1 svar · 1,7k läst
·
C
Anonymiserad 282191: Man måste ju byta plats på gångjärnen då,de högra flyttas till vänster sida osv,är hålen symmetriska i gångjärnen passar dom kanske i de gamla skruvhålen,om höjden stämmer när man vänt på allt dvs. Man vet inte om dom är limmade eller bara siliconade på kaklet heller mm:thinking: men visst går det!
8 svar · 2,8k läst
·
D
DrNashville: Lycka till och skriv gärna hur det går. Skippa gärna att använda duschen om möjligt. Allt för att inte vilseleda resultat.
21 svar · 31,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Nu vet jag inte var du har hittat bilden men många bilder på nätet är ju photoshoppade och inte som det ser ut i verkligheten. Men Kilto har en kakelfog som de kallar för blågrå så den skulle du ju kunna kolla upp. Mapei har Rymdblå och en rätt mörk turkos: https://kakellagret.se/app/uploads/2801-ultracolorplus-se.pdf
1 svar · 1,8k läst
·
D
Dolof: Hej, jag försöker åtgärda dåligt tryck/flöde på denna duschblandare men kan inte identifiera märke eller modell. Jag gissar att det är något välkänt märke då det i vårt nyinköpta hus sitter blandare från leverantörer såsom Grohe, Mora och Svedbergs. Någon som kan hjälpa mig så jag efter det kan leta sprängskiss?
0 svar · 1,0k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Han är nog rätt anlitad med tanke på att han kör gucci-keps på jobbet. En sån kostar ju i alla fall 3000 kr. :p
7 svar · 1,1k läst
W
Wikman8: Nischen kommer göras som en vanlig men som tidigare nämnt från vägg till vägg men kaklet ovan kommer byggas med ett överhäng på ca 30mm för att skapa en sorts indirekt belysning. Där vid överhänget komme belysningen sitta. Kabeln är 1,5x3mm så behöver ett minimalt hål.
4 svar · 1,6k läst
F
filipstorm: Tack! Fixade detta och blev bra!
2 svar · 1,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det är ju ett jobb som spänner från ganska enkelt till väldigt dyrt beroende på vilka förutsättningar som finns. Ta in ett par offerter så ser du snart vad det kan ligga på.
1 svar · 5,6k läst
Tobzter
Tobzter: Ja vill du va helt säker på att de ska bli rätt utfört . Så riva och göra om helt enkelt. Eftersom brunnen är kvar så är de inte rätt gjort..Finnes inget att hämta från tidigare ägare tyvärr. Eller Ställ in en duschkabin å va glad :)
1 svar · 2,0k läst
E
EaR.: [citat] Vi gjorde som så att vi satte en fiberväv (ej Våtrumsväv pga att vi vill ha slät struktur) men ovanpå det målade vi x2 med en vårtrumsfärg (från Caparol i vårt fall: https://villalivet.se/produkt/caparol-vatrumsfarg/ ) Så det blev ett slags mellanting men det skulle vara fullt tillräckligt enligt färghandeln. Vi har också en dushvägg som förvisso inte går hela vägen upp
2 svar · 5,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kanske enklare att putsa om väggarna hyfsat släta/raka och sedan köra med rollat tätskikt om det inte blir helt slätt? Prata med hantverkaren som ska sätta tätskiktet först. Alternativt sätter ni nya gipsskivor direkt på vägg med skruv och lim.
4 svar · 1,4k läst
·
T
Takfönster: Nu i efterhand. Hur löste du det?
10 svar · 2,5k läst
·
T
Takfönster: Har själv funderat på Fibo. Men hört att de inte är godkända enligt vissa försäkringsbolag. Men för vår del så är det gästtoa och tvättstuga där vi har våtrumsmatta 10cm upp vi klurar på och inte badrum. Snedtak på gästtoa ochså. Har för mig att jag sett något YouTube klipp om Fibo och snedtak. Kanske något du kan kolla upp?
1 svar · 3,4k läst
M
mlutfi: Hej, det blev köp av vanligt badkar
5 svar · 2,8k läst
M
Manfreds: Jag har lagt kolmårdsmarmor i hela badrummet inklusive duschen. Hade aldrig lagt något annat i duschutrymmen, då jag vill ha det enhetligt. Det största problemet är definitivt kalk, och att marmorn är känslig för sånt som tar bort kalk. Vi är noggranna med att skrapa av golv duschvägg och kakel efter dusch och det gör verkligen mycket. Marmorn ska även behandlas med såpa. Köpte
14 svar · 5,9k läst
B
Byggdjuret: [citat] Trevligt med en uppdatering! Det uppskattar jag och de flesta om inte alla andra här på forumet! :) Alla konflikter är inte värda att ta!;) Tack ännu en gång går uppdatering!
103 svar · 29,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.