M
Mudde56: [citat] Ja det är vitt kakel .
5 svar · 1,6k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ta bort duschen och fyll hålen i väggen med silikon
1 svar · 654 läst
M
milimani: [citat] Obekvämt värre. Jag tyckte själv nischfrågan som jag hörde lät underlig, därför jag frågar här.
2 svar · 1,5k läst
D
Derbyboy: Såhär, fast här blev blindtröskeln 3-4 mm för hög.
7 svar · 7,4k läst
·
VidarH
VidarH: Jag är mest orolig över att det blir svårt att få det så stumt att det inte spricker. Med glasfiberarmering kan man ju bygga upp lite tjocklek med då ökar ju priset igen. Sedan undrar jag hur försäkringsbolagen tänker?
13 svar · 7,8k läst
K
KjellTimell: Låter precis som mitt projekt. Jag körde duk i duschen samt precis utanför, men limmade med 7+8 för att vanligt lim är organiskt. Golvet i resten av TS körde jag med enbart 7+8. https://www.byggahus.se/forum/threads/kjell-ordnar-i-tvaettstugan-kaellarprojekt.389584/page-3#post-4003887
6 svar · 2,0k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Absolut inte lättare att se ett läckage i väggen. Just därför får du inte ha några kopplingar i väggen utan heldragna rör. Inga inbyggda dolda kopplingar någonstans rättare sagt. Så min tanke var att om dina rör kommer underifrån i krypgrunden så sätter du kopplingen där. Inte helt optimalt men troligen har du redan fullt med kopplingar där om alla rör är dragna i
8 svar · 12,5k läst
·
5
50talskåk: [citat] Tyckte någon skrev 16 mm rör, okej yes det har väl bara med vattenflödet att göra? Och eftersom det bara är vatten och rören är nya och inte Igenrostade som dom gamla säkert är så borde 12 mm funka bra Fanns både "hårda" som var mer mässingfärgade och vanliga koppar ( alltså mer silvriga) på bauhaus, dom "hårda" skulle passa in bättre, antar att dom är lite svårare
5 svar · 3,3k läst
·
J
JonasSv: Hej! Håller på och drar rör till badkaret och funderar på hur man ska göra detta korrekt? Enligt säkert vatten så ska rören komma ut på minst 2000mm över färdigt golv. Detta gör det ju rätt svårt om man vill göra en snygg installation av ett hörnbadkar... Det står att man får göra genomföringar för direkt installation av badkar. Vad menas med det? Är det godkänt med en
0 svar · 1,1k läst
·
S
Stego1: [citat] Ja det tvivlar jag inte på, men även sådan luktar ju.
33 svar · 17,9k läst
·
nino
nino: [citat] Har bara gjort det badrummet med så stora plattor och med den brunnen, har som tur är inte hört nåt från kunden så jag hoppas och tror att det blev bra
35 svar · 7,0k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Ska inte ett badrums uppreglade väggar stå på det golv som det ska flytspacklas på? Dvs på spånet? Eller hur säkerställer man annars att vägg och golv INTE rör sig i förhållande till varandra?
13 svar · 5,6k läst
·
B
Busan123: Har köpt ett vackert handmålat handfat i keramik där öppningen för bottenventilen endast är 36 mm i diameter. Är det någon som har idé om hur man kan lösa avloppet då? Har ej hittat någon bottenventil mindre än 40 mm.
0 svar · 650 läst
Z
zana kader: Hej hur gjorde du till slut? I samma sits.
1 svar · 5,3k läst
J
J.Wentzel: [citat] Tack! Jag hade firma Cmentdesign Helsingborg som gjorde det åt mig. Blev dock förvånad hur mycket jobb och antal lager som las på.
9 svar · 9,8k läst
·
A
andersal: Då det blivit lite olika hantverkare inblandade över tid så sitter det nu en WC-stos med 110/90 gummimanschett ett par cm över färdigkaklat golv trots att det ska monteras en Ifö inbyggnadstoalett vilket har ett 110 rör och passar en normal 110 röranslutning. Då Cisternens 110 rör inte går in i gummimanschettens 90 så behövs någon form av långlivad adapter. Har letat efter en
0 svar · 2,1k läst
M
Mr B: Nej, det är ett plaströr, eventuellt teleskopiskt? Kommer inte riktigt ihåg. Jag har inte golvbrunnen rakt under avloppet i karet, men det var inga problem att justera längden och få ner änden i brunnen. Karet är inte så tungt, så det gick bra att flytta runt på det lite, justera benen och prova några gånger. De rekommenderade att limma fast det med silikon, men det har jag inte
17 svar · 10,1k läst
·
5
50talskåk: [citat] Det ska finnas en speciell avstängning hit, har vridit på den men den verkar ha missuppfattat sitt syfte :/ men då försöker jag stänga av allt vatten och sen sätter jag en stoppbult bakom handfatet :)
3 svar · 3,8k läst
·
D
Davids_Taktips: [citat] Tack för hjälpen!
8 svar · 3,8k läst
R
Revoman: [citat] [citat] Tror plasten får sitta kvar. Det är järnvitrol kopparvitrol och herdinssilverbets. Kanonnöjd [bild]
10 svar · 1,7k läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Testat en gammal hederlig vaskrensare/"sugpropp"? Det kanske kan få en ev propp i rörelse.
7 svar · 2,0k läst
5
50talskåk: [citat] Jag vågar inte titta säkert skelett å miljoner spindlar, nä men är ju någon rensningscentral, men ska undersöka den sen
18 svar · 5,8k läst
·
T
tonyex: Tack för hjälpen! Den i servicehandboken verkar vara några modeller (decennier) nyare . Detta är en bra start iaf. //A
2 svar · 1,1k läst
·
B
Berrka: [citat] Hade precis detta problem och trodde det läckte, men icke. Rensade så gott det gick men renspluggen i godset satt fast. Brunnen i gjutjärn från 70 talet. Beslöt att bila upp den i samband med renovering av duschrummet. Döm om min förvåning när en jätte tuss med långt hår hängde ut från rörstosen. Tussen fungerade som veken i en oljelampa och sög ur vattenlåset på två
7 svar · 3,5k läst
TheJesper
TheJesper: Nu har det dykt upp en tråd om exploderande duschväggar iaf, så det känns iaf lite extra tryggt med en plastlist där : ) https://www.byggahus.se/forum/threads/duschvaegg-exploderade.402259/
13 svar · 4,5k läst
·
S
Stefan1972: Låt allting vara tills ni har medel och bättre möjlighet. Att riva bort en vägg och få nån öppen skarv i mattan och sen på det måla allt ser nog i förlängningen ännu sämre ut än en sliten matta idag. Det "går" att måla med färg men oftast slits det fort och ser sunkigt ut .
2 svar · 1,6k läst
J
J-O: Det går att limma upp, det finns montagebrickor som limmas upp som man sen fäster profilen i tex typen som derbyboy länkade. Cabinex, Hafa och Tesa har liknande. Går även att limma profilerna rakt av mot väggen med rätt typ av lim.
3 svar · 8,9k läst
H
HEM2121: [citat] Det gäller givetvis at det både är en välrenommerat och ett företag som har varit aktivt i ett antal år och är Certifierad. Chansen är då åtminstone större att få ersättning från försäkringsbolaget. Är företaget stabilt så är det ju först och främst dit man vänder sig om något har blivit fel pga deras arbete är felaktigt utfört inom 10 år. Gör du arbetet själv
23 svar · 8,5k läst
S
SimonAM: [citat] Snabbt och korrekt. Stort tack Andreas! Chattade precis med Bauhaus och frågade om dom hade nya insatser till denna men det verkade dom inte ha utan skulle "kolla med tillverkaren". Om någon har tips på vart man kan få tag på dessa insatser annars så tas dessa gärna emot!
2 svar · 2,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Taket går bra om vi pratar om en separat hålighet. Förr var det vanligt att placera dem ovan en downlight, dvs i samma potta som downlighten, men det rekommenderar jag inte då det ställer en rad krav på installationen. Ett separat utrymme av rätt klass där man kan hålla isär primär- och sekundärsida är det bästa.
3 svar · 885 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.