• Gilla
J.Hoffa och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Det jag funderar på är hur jag ska veta att de gör sitt bästa för att inte bila igenom golvet. Om nu all merkostnad för att de gör det täcks av mig.

Jag hade hellre sätt ett upplägg där vi delar på risken. Typ kraftigt rabatterad arbetskostnad för ev reparation. Jag hade nog kunnat sträcka mig till att det hade räckt att de inte hade några marginaler på reparationen, men att jag fortfarande betalar dem för den faktiska kostnaden. Då har de tillräckligt incitament för att försöka undvika skador och samtidigt blir deras risk liten. (De får göra arbete dom inte ger vinst istället för att gå vidare och göra arbete hos någon annan.)

Men som sagt jag ville mest veta om detta var ett vanligt upplägg. Entreprenören sa att det var ovanligt att de kommer igenom, möjligen kunde det bli små sprickor som de får spackla och måla hos grannen. Och det låter ju bra. Men vad händer om hela golvet rasar in och krossar grannens badrummsinredning? Jag tänker att någonstans borde ju en försäkring bli tillämplig.
Ingen seriös och professionell hantverkare är ute efter att lura kunder och göra ett slarvigt jobb. Många hantverkare är väldigt yrkesstolta, noggranna och kompetenta, precis som andra professioner. Är det skäligt att misstänka att just denna hantverkaren inte kommer göra ett bra jobb, anlita någon annan som du känner förtroende för.

L Leif i Skåne skrev:
Man bilar aldrig upp en gammal gjutjärnsbrunn om man inte vill trillan ner till grannen!!
Man går på ledningen strax innan brunnen och flyttar en ny brunn så den passar i duschhörnan.
De gamla brunnen gjuter man över.
Kolla på inlägg #48

[länk]
Det är ju att föredra, men det går nog inte alltid att göra så. Men även om man skulle gå ihenom så kan det inte handla om så hög extra kostnad. Det blir lväl en halvdags jobb för en målare att fixa till. Småpengar i en badrumsrenovering.

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Hänvisa, peka, delegera.

Du är bara en människa och vill bo.

Är hantverkaren med i någon reklamfilm för Gevalia ska det inte vara eller kunna bli ditt problem.

Ställ ordföranden mot väggen.
Nu hann "Hempularen" före och förklarade för dig, det jag tänkte förklarat ifall jag fått ihop ditt "resonemang". Istället fick jag gå efter "Peonies" tolkning. Det enda som var begripligt:rolleyes: i ditt inlägg, var att du rekommenderade TS eller "Hempularen" att peka med hela handen för att denne skulle få sin vilja igenom. Dylik Gestapotaktik fungerar nästan aldrig.

E El-Löken66 skrev:
Varför skulle en BRF-medlem ta på dig ansvaret för BRF prylar. Förklara dig @Staffan2000, vems är ansvaret och vem har de ekonomiska förutsättningarna?
Det har som sagt vad , redan förklarats.
Vem som har de ekonomiska förutsättningarna, har jag ingen aning om, då jag varken har kännedom om TS, eller föreningens ekonomi! Så, varför ställer du så besynnerliga frågor till mig, som du vet att jag inte kan svara på?

Staffan

Det är inte många centimeter mellan grannens innertak och botten på gjutjärnsbrunn och bilar man då för att få bort den då är det vibbrationerna som spräcker under. Det är nästan omöjligt att inte bila så det inte skjuter mot underdelen. Hela brunnen ska bort och antingen ligger den i som en balja batong och inte fastnat eller så sitter den riktigt fast. Risken är uppenbar att taket ger sig under med släpp av mindre betongflak.

Staffans2000
J jonaserik skrev:
Risken är uppenbar att taket ger sig under med släpp av mindre betongflak.
Läge att lägga ut lite Masonit eller dylikt nere hos grannen innan bilandet startar.

J jonaserik skrev:
Hela brunnen ska bort
Varför inte låta den vara, som föreslagits. Själv, tycker jag det är en utmärkt lösning.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför inte låta den vara, som föreslagits. Själv, tycker jag det är en utmärkt lösning
Skrev inte att den skulle bort, bara om den ska tas bort, i övrigt så är det som jag skrev.

E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu hann "Hempularen" före och förklarade för dig, det jag tänkte förklarat ifall jag fått ihop ditt "resonemang". Istället fick jag gå efter "Peonies" tolkning. Det enda som var begripligt:rolleyes: i ditt inlägg, var att du rekommenderade TS eller "Hempularen" att peka med hela handen för att denne skulle få sin vilja igenom. Dylik Gestapotaktik fungerar nästan aldrig.

Det har som sagt vad , redan förklarats.
Vem som har de ekonomiska förutsättningarna, har jag ingen aning om, då jag varken har kännedom om TS, eller föreningens ekonomi! Så, varför ställer du så besynnerliga frågor till mig, som du vet att jag inte kan svara på?

Staffan
Tror nog alla förstod utom du, det är givetvis viktigt att reda ut ansvarsbitarna i denna delade entreprenad, det går en tydlig gräns mellan innehavarens och föreningens områden och det är klokt av TS att ställa frågan och inte bara glatt nicka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.