Hej.
Avstängningen till vattnet i badrummet har blivit trög att vrida på så måste fixa den. Antar de är bla kalk som är boven då den droppade lite förrut. Nån idé å försöka ta bort den å göra rent lr köper man en ny?
Nån som bytt en sån förr lr nån som kanske har nå tips? Är de bara å skruva av den å sen skruva på ?
lr är det trixigt att få på den rätt?
Avstängningen till vattnet i badrummet har blivit trög att vrida på så måste fixa den. Antar de är bla kalk som är boven då den droppade lite förrut. Nån idé å försöka ta bort den å göra rent lr köper man en ny?
Nån som bytt en sån förr lr nån som kanske har nå tips? Är de bara å skruva av den å sen skruva på ?
lr är det trixigt att få på den rätt?
Om den läcker i spindeln så funkar det att ta isär, byta o-ringen (troligen 9,3x2,4),smörja delarna med armaturfett.
Annars byta hela överstycket
https://www.moraarmatur.com/sv/vara...lla-systemet---ventiloverstycke/?t=4&id=23564
Annars byta hela överstycket
https://www.moraarmatur.com/sv/vara...lla-systemet---ventiloverstycke/?t=4&id=23564
Den går knappt att vrida på som de är nu så de är de som är problemet just nu att den är trög.....
den har slutat läcka.
Så antar den behöver bytas ut då?
Är det bara å skruva av å sen skruva på den nya? Såklart stänga av vattnet då.
Lr vet du om den är trixig/svårt att få på/byta ?
den har slutat läcka.
Så antar den behöver bytas ut då?
Är det bara å skruva av å sen skruva på den nya? Såklart stänga av vattnet då.
Lr vet du om den är trixig/svårt att få på/byta ?
Det är en enkel operation att byta överstycket.
Stäng av vattnet.
Lossa rattens centrumskruv.
Drag av Ratten.
Lossa överstycket med skiftnyckel eller likande.
Skruva dit nytt överstycket. (Se till att överstycket är fullt öppet)
Montera ratt och centrumskruv.
Släpp på vattnet.
Klart.
Om du inte får tag i nytt överstycke så kan du köpa komplett vinkelventil eller t-ventil och bara använda överstycket.
Stäng av vattnet.
Lossa rattens centrumskruv.
Drag av Ratten.
Lossa överstycket med skiftnyckel eller likande.
Skruva dit nytt överstycket. (Se till att överstycket är fullt öppet)
Montera ratt och centrumskruv.
Släpp på vattnet.
Klart.
Om du inte får tag i nytt överstycke så kan du köpa komplett vinkelventil eller t-ventil och bara använda överstycket.
Fyndvara
https://rorfokus.se/produkt/mora-vf..._0FvAE132omF_3zIgny8kAmp2FT_gNgYaAnKFEALw_wcB
Samma överstycke i denna.
https://rorfokus.se/produkt/mora-vf..._0FvAE132omF_3zIgny8kAmp2FT_gNgYaAnKFEALw_wcB
Samma överstycke i denna.
Japp.
Ser ut som här
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ystem/vaggkopplingssystem/639222ae-8504979-10
Ser ut som här
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ystem/vaggkopplingssystem/639222ae-8504979-10
Tack för den informationen! Det fungerade fint när jag gjorde ett byte. För information till andra kan nämnas att min ventil var sprucken så ett oringsbyte hade inte hjälpt. Kontaktade även Mora som rekommenderade att byta hela ventilen. Köpte en Vf-koppling enligt tips ovan och använde dess ventilen eftersom att det var billigare. Viktigt att ha ventilen helt öppen både vid utskruvning av den gamla och inskruvning av den nya.Magrand skrev:
Det är en enkel operation att byta överstycket.
Stäng av vattnet.
Lossa rattens centrumskruv.
Drag av Ratten.
Lossa överstycket med skiftnyckel eller likande.
Skruva dit nytt överstycket. (Se till att överstycket är fullt öppet)
Montera ratt och centrumskruv.
Släpp på vattnet.
Klart.
Om du inte får tag i nytt överstycke så kan du köpa komplett vinkelventil eller t-ventil och bara använda överstycket.
Gamla ventilen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


