Byggahus.se

Tankar kring badrumslayout

1. D
    Medlem · 16 inlägg

Domusnovus

Medlem
  2. Mathildatiger
    Husägare · Uppsala · 128 inlägg

Mathildatiger

Husägare
    Varför är det två dörrar i badrummet? Behövs det verkligen?

3. B
    Medlem · Stockholms län · 20 039 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man bör undvika att ha en golvbrunn (dusch) nära en dörr för det är svårt att få fallet så att tätskiktet vid golvbrunnen är 2 cm under tätskiktet vid tröskeln.
    Tänk på hur fallet ska lösas när du har två golvbrunnar, det blir lätt ett golv med en ås på.
    Tänk på att man ska kunna ha strömbrytare vid dörrens handtagssida utan att strömbrytaren riskerar att utsättas för vatten.
    Det bör vara kort avstånd mellan dusch och handdukar.

Vilken dörr är huvuddörr?
    Det är bra om toalett och kommod är nära den dörren så att man för det mesta får kort väg att gå och inte riskerar att få blöta strumpor därför att det är blött utanför dusch och badkar.

4. D
    Medlem · 16 inlägg

Domusnovus

Medlem
    Dörren på korta väggen är dörr in till bastu, dörren på långa väggen är alltså dörren in till badrummet.

Tack för bra synpunkter!

Om jag byter plats på toalett och badkar känns det som att blött golv och ås problemet är löst?

5. B
    Medlem · Stockholms län · 20 039 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om du menar jämfört med de bilder du bifogade så verkar det bli bättre.
    Två golvbrunnar och så stora klinkerplattor kan vara besvärligt att få till med korrekt fall.

Man brukar inte kakla snedtak. Som en i forumet skrev, det känns som att de ska ramla ner på en. Antagligen bättre att måla i samma färg som taket (finns godkända målade system).

6. A
    Husägare · 29 inlägg

Annaet

Husägare
    Men om du har en bastu, så är väl en dusch nödvändig? Åt vilket håll öppnas bastudörren? På första skissen ser det ut som den går ut ur badrummet.

7. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 753 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Jag tänker att det hade varit bra att ha toalett och handfat i samma del av rummet, så man kan gå in och använda det lite som en separat enhet. Kan vara bra om det är blött på golvet e bad/dusch eller om ngn annan bastar?

Kanske förvaring i samma del för att minska risken att kommod/förvaring får vatten på sig och skadas/sväller....

8. U
    Medlem · 154 inlägg
    ”Fin” skiss på mitt post-it förslag.
    Som ditt senaste egna förslag fast att jag bytte plats på kommod och dusch.
    Fast hänga dörren åt andra hållet än vad jag ritade

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Skåne · 31 inlägg

Cpunk

Medlem
    Vilket ritprogram använder du?

10. D
    Medlem · 16 inlägg

Domusnovus

Medlem
    Tack för input!

jag har använt Svedbergs program.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.