Tekniker
Tekniker: [citat] Stenarna jag har är väl målade/brända. Dvs keramik. Så borde funka bra. (y)
4 svar · 3,9k läst
·
Magnus72Bj
Magnus72Bj: [citat] 13*13cm är måtten på silen
6 svar · 1,7k läst
·
M
Mikael Höjstedt: [citat] Stort tack för hjälpen
2 svar · 2,1k läst
·
M
Manfreds: [citat] vi har ftx och frånluftsdonet är placerat över duschen. Duschen är placerad i andra hörnet från badkaret, bara vid innerväggar. Vi har vattenburen golvvärme, ganska säker på att den inte ligger tätare vid fönstrena. Har inte märkt några problem med varken kallras eller kondens.
14 svar · 2,9k läst
·
E
emmaärhemma: Hur får jag bort envisa fläckar i mitt handfat? De har etsat sig in riktigt ordentligt. Speciellt en grön fläck och små små små prickar bredvid. Handfatet har dessutom fått små sprickor och är repigt här och där. Jag tror att materialet är komposit! Det känns hårt, men inte porslinigt. /Emma
0 svar · 4,9k läst
·
K
KjellTimell: Nope, köpte från Bricmate.
6 svar · 7,5k läst
·
1
16386: Även vi korta (är själv bara 160 cm "lång") kan uppskatta ett handfat som sitter högre än svensk standard. Fundera på hur handfat du använder idag "känns" vid handtvätt, ansiktstvätt, etc. samt vilka som kommer använda det (barn, vuxna, etc.).
5 svar · 15,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag hade limmat dit någon profil som skyddar kanten, pvc eller aluminium. Känns inte bra att ha den oskyddad. https://www.hornbach.se/shop/KAISERTHAL-Vinkelprofil-PVC-svart-10x10x1-mm-2-m/737939/artikel-detaljer.html
6 svar · 9,0k läst
·
N
Nova07: Tack alla för svar. det verkar finnas en variant från Macro design som kan justeras 85,5-89.0. Idag finns den genom att komplettera med en 3 cm väggprofil. Från februari kommer den med samma justeringsmöjlighet, men utan att väggprofil behöver monteras. jag ska titta in i den lösningen. Alla andra lösninger ger måttfel på mellan 5-10 mm.
8 svar · 2,9k läst
·
KJD
KJD: Rubriken blev helt knasig och går inte redigera - skapade ny tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/yttervaegg-med-4m-foenster-i-badrum.400993/
1 svar · 981 läst
·
T
Tompafix: [citat] Mina brukar också fastna. Ibland har bankat funkat, ibland har jag lyckats gänga av locket trots att den är nedtryckt. En gång sprayade jag kalklösare via hålet som ska förhindra att vattnet rinner över. Brukar ofta vara kalk som kilat fast mina.
9 svar · 7,3k läst
·
Andned
Andned: [citat] Aha, ja det gör det, kanske får bli ett alternativ
15 svar · 6,4k läst
·
F
FDT: Svarar själv: Efter att ha konsulterat nätet och rörkrökare framkom att gängan mot blandaren var MYCKET ovanlig. En kille såg jag på forumet med samma problem - fick vända sig till en mekanisk verkstad för att tillverka specialgrejer med rätt gänga. Min lösning blev alltså vinkelkap och ny utanpåliggande rördragning :-)
1 svar · 914 läst
·
G
Gabsson: Ok tack. Då behåller jag 45×45 med CC 450mm samt lägger in en kortling mellan varje. Dessutom fäster jag reglarna med plugg&skruv mot bakomliggande vägg. OBS: det blir ingen våtrumsskiva eftersom byggkraven förändrats så på reglarna blir det istället konstruktionsplyfa 15mm + vanlig gipsskiva typ 13 mm. Min kompetenta plattläggare tycker det är onödigt med våtrumsskiva för 5000
5 svar · 3,4k läst
·
A
Andreas75: [citat] Denna får det bli... Tack för alla svar! Hälsn Andreas
17 svar · 6,3k läst
·
A
Alex Holmén: [citat] Kommer nog ändra till vanliga dörrar. Tack än en gång
9 svar · 5,5k läst
·
T
Tjureda: [citat] Ahha ska kolla upp detta. Tack så mycket för snabbt svar:)
2 svar · 1,3k läst
Z
zillio: Okej ett självklart svar märker jag nu när jag läser. :crysmile: Men stort tack för svaret iaf
2 svar · 3,3k läst
S
Sara00K: [citat] Ja, det är nog så att styrelsen har missförstått vad som är rimligt att säga nej till. Ett rimligt krav hade ju varit att man måste ansöka till styrelsen om tillåtelse, för att uppvisa att man kommer använda sig av en seriös vvs:are med säkert vatten- intyg, eller vad det heter. Inte bara att säga kategoriskt nej till alla. Men dom är så rädda för att det ska bli skador
6 svar · 4,6k läst
·
N
nibor30: hej gruppen. Jag håller på att göra ett badrum i källaren . och har dragit nya avlopp mm , nu ska jag bygga upp väggar där nere och vill ha installations utrymme bakom väggarna. hur hade ni byggt upp på bästa sätt? min tanke är stålregel med luftspalt mot ytterväggarna. men vilket material mer hade ni använt er av. vill inge putsa väggarna pga att jag vill ha installationsutrymmet.
0 svar · 1,2k läst
B
Byggvm2022: Hej! Ska installera en Tece wc fixtur inbyggd med inbyggt tätskikt ”safetybag.” tänkte intstallera den nu på det färdiga flytspacklet och sedan tätskikta hela badrummet. Fixturen blir alltså i väggen. Enligt Tece behövs inget läckut förutom det som är inbyggt. Vad säger ni? spelar det roll att golvet blir lägre i toalettutrymmet? På en sådan fixtur. Alltså eftersom det kommer
0 svar · 2,4k läst
O
Ovation: Om du vill att det ska flytta på golvbrunnen för detta så är de lite magstarkt. Du kommer måsta göra om hela badrummet. Detta är något som ni bör ha påtalat tidigare. Dock tror jag att om ni vill ta det till en tvist så får ni ta in en besiktningsman som kommer säga att det är oskäligt att riva allt för bekvämligheten av rensningen. Försök istället kompensera detta med någon
7 svar · 3,0k läst
·
En apelsin
En apelsin: [citat] Tack! Då är det i vart fall ett alternativ för mig att välja den formen. Det är en jungel, svårt att hitta rätt platta till rimligt pris. Märker att de flesta butiker online har ständiga reor, påstår att plattorna måste köpas inom en viss tid för att ett visst pris ska gälla.. Sen när jag kollar veckor senare, samma pris, ny "rea" osv. Verkar lagom seriösa på
4 svar · 3,2k läst
P-plats
P-plats: [citat] Håller med om att det är ett bra tips! Själv mailade jag FM Mattson och där fick man inte mycket till hjälp så en butik med lite service är nog att föredra. Kan vara värt några extra kronor.
4 svar · 3,3k läst
·
mrcap
mrcap: Den karmen ser ut att vara från första badrumsbygget. Kan ju vara dags att byta till en ny fräsch karm och dörr ;) Jag hade bytt karm/dörr/foder/tröskel men de är ju jag. Vad har du hemma att tillgå? Finns ju flera tillfälliga lösningar som säkert kan hålla länge. Laga den delen som är trasig med nytt fräsch trä och sen spackla/måla lär ju funka. Men då undrar jag om inte du
1 svar · 2,5k läst
·
J
Jvern: Go'kväll! Nu har hållit extra koll på toaletten men verkar funka som den ska... Precis nu upptäckte vi en ny pöl på toaletten som bildats på cirka 2 timmar. Den fanns alltså inte senast någon var på toa. Nu verkar vi dock kunna se vart ifrån vattnet kommer... och den verkar vara bakom handfat och skåp. Vad gör vi just nu? Varför kommer det enbart kvällstid? Har det med
10 svar · 2,5k läst
M
matnor80: Hej, VI har ett gammalt bubbelbadkar Cadazzo Cleo 1400 och igår när vi tog ett julbad så gick ett slängfäste sönder, se bifogade bilder. Har googlat runt lite men kan inte hitta något som ser ut som nedan. Jag skulle uppskatta mycket om någon kunde tipsa var jag hittar denna typ av skruvkoppling.
0 svar · 1,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du är inte ensam. Är inte detta samma golvbrunn? (IDO Secur) https://www.byggahus.se/forum/threads/koepes-sil-och-rensplugg-renspropp-till-ido-secur.370696/ och https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-klaemringsmontering.79911/
10 svar · 5,5k läst
·
OlssoniVallby
OlssoniVallby: Alltid svårt att säga utan bilder eller att ha sett det själv. Om vi antar att 107’ är det som skall betalas inkl moms och efter ev ROT, då känns det inte orimligt. Som prismedveten (ibland snål) hemmapulare tycker jag att alla offerter från hantverkare är dyra, men det är ganska mycket jobb du specat upp. OM det blir BRA är det rimligt. Men allt är ju relativt och priset upplevs
3 svar · 1,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det ska fyllas ut och även springor runt rörgenomföringar och liknande får inte vara större än 2mm när det ska fuktskyddas, men där fungerar latexfog bra som fyllnad.
9 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.