Efter konstant grubblande och problem med att känna mig nöjd med Byggmax folie (i tron om att det typ är samma skit oavsett leverantör) klämde jag lite på Probau, Bostik och Lip idag. Helt annat material, mycket följsammare, mer som filt, luddig känsla på båda sidor och tjockare i mitten.
Byggmax är mycket tunnare, blankare och mer som papp, vilket gör att det inte gärna vill följa med runt hörn och även hörnbitarna inte vill följa underlaget riktigt och därmed upplever jag inte bra vidhäftning, även om det är tjockt med gucka
Manschetterna är dock riktigt bra.
Guckan yttorkar på ungefär en minut (trots primer och tjocka lager), så man måste vara sjukt snabb också.

Rätt övertygad om att Byggmax är identiskt med Finja, bara annan färg och ommärkt.

Någon som provat flera system och kan jämföra?

• Gilla
mattias987
  • Laddar…
Har använt Byggmax och satt det i membran (gummi-gucka). Själva folien är väldigt stel, så det får inte vara dubbelkrökta ytor.
Primade gipset. Satt en våd med membranet (lite i taget, det torkar fort). Var noga med att det blev luftfritt. Såg bra ut. Men dagen efter kunde man känna fläckar som inte var klistrade.
Hmr. Kanske suger gipset fortfarande. Primade en gång till. Nästa våd kletade jag både på golvet och på folien. Kladdigt som f-n. Nästa dag. Nä, mest likadant. Lösa fläckar.

Tur det var en toa, så det bara gällde golvet.
På en vägg hade väl kaklet trillat ner.

Har jag gjort fel, eller är det produkter/metoder att undvika?

• Gilla
mattias987
  • Laddar…
Hej, Har ej provat byggmax men vet att den inte klarade länsförsäkringars omfattande långtidstest 2019 av tätskikt på marknaden , tyvärr framgick det ej vad exakt problemet var mer än at de blev fukt bakom tätskiktet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.