Hej!
Har ett 1 plans hus från 1947 med källare och gjutet valv mellan.
Jag börjar planera för att renovera badrummet och undrar lite hur konstruktionen ser ut, det är kakel på golvet förmodligen från 47.
Vad kan det finnas under är det bara uppfyllt med betong eller kan det finnas ett träbjälklag ovanpå valvet?
Rev upp golvet i ena hallen för två år sedan och då var det träreglar som låg ovanpå valvet. Bär dessa bara upp utskiktet eller är de en del av konstruktionen?
Jag vill riva ut golvet i badrummet och byta alla rör, sedan vill jag tro att man kan fylla upp med eps cement och sist flyta och klinka.
Någon som har erfarenhet eller är kunnig på den här typen av hus?
Huset har teglad stomme och puts, alla innerväggar är också teglade eller med (tror det kallas slaggplator).
Bilden är från hallen

• Renoverad hall med träreglar och spånskiveisolering på golvet samt vita skåp längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Mitt hus är ungefär likadant byggt.
Från -46 med gjutet valv och träbjälklag. Putsad blåbetongstomme och innerväggar, under 90-tal teglade man huset med en luftspalt mellan stomme och tegel.

Jag renoverade kök och rev upp golv, jag rev även upp träbjälklag eftersom att det inte va cc60 och träbjälkarna som låg på valvet (betonggolvet) inte va rakt, riktades även detta in.

Nu håller jag på att renovera badrum. Många renoveringar har gjorts där innan. Färdigt klinkers låg på matta som låg på matta som låg på klinkers som låg på klinkers.
Nu när jag bilat bort det första original klinkersgolvet, under är det ett rent betonggolv i badrummet. Mitt valv är 100mm tjockt och badrumsgolvet är ytterligare 95mm betong.

Jag ska nu bila ca 50-95mm av betongen och sedan fylla upp med eps.

/Emil

G gevsan skrev:
Från -46 med gjutet valv och träbjälklag. Putsad blåbetongstomme och innerväggar, under 90-tal teglade man huset med en luftspalt mellan stomme och tegel.

Jag renoverade kök och rev upp golv, jag rev även upp träbjälklag eftersom att det inte va cc60 och träbjälkarna som låg på valvet (betonggolvet) inte va rakt, riktades även detta in.

Nu håller jag på att renovera badrum. Många renoveringar har gjorts där innan. Färdigt klinkers låg på matta som låg på matta som låg på klinkers som låg på klinkers.
Nu när jag bilat bort det första original klinkersgolvet, under är det ett rent betonggolv i badrummet. Mitt valv är 100mm tjockt och badrumsgolvet är ytterligare 95mm betong.

/Emil
G gevsan skrev:

Hej! Kul att höra.
Jag trodde också att vårat hus var lättbetong tills vi sågade upp för ett nytt fönster, då var det dubbla väggar tegel. Inneväggarna är av något som jag har fått höra kallas slaggplator.
När du riktade träbjälkarna låg dessa bara på valvet?Var det mycket jobb med att bila upp badrummet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.