Hej!
Bor på högsta våningen och det pågår råvindskonvertering till lägenheter. De verkar ha kommit till stadiet där de gjuter avlopp, då jag kom hem till en pöl av vad jag tror är flytspackel utgåendes ifrån mitt skvallerrör. Byggherren skickade ner två som kollade och konstaterade att "det nog varit lite för flytande" och att de skulle täppa igen hålet ovantill, men jag funderar på vad det här kan ha för konsekvenser på sikt?
Bor på högsta våningen och det pågår råvindskonvertering till lägenheter. De verkar ha kommit till stadiet där de gjuter avlopp, då jag kom hem till en pöl av vad jag tror är flytspackel utgåendes ifrån mitt skvallerrör. Byggherren skickade ner två som kollade och konstaterade att "det nog varit lite för flytande" och att de skulle täppa igen hålet ovantill, men jag funderar på vad det här kan ha för konsekvenser på sikt?
Ditt skvallerrör för vad?
Det kan få alldeles väldigt olika konsekvenser, beroende på vad skvallerröret kommer ifrån. Men det uppenbaraste är väl kanske att röret nu kanske är igentäppt och inte längre kan skvallra.
Edit: Tvåa på bollen. Men är det ett skvallerrör för husets avloppstrumma, eller för en inbyggnadsfixtur för toaletten, eller vad?
Det kan få alldeles väldigt olika konsekvenser, beroende på vad skvallerröret kommer ifrån. Men det uppenbaraste är väl kanske att röret nu kanske är igentäppt och inte längre kan skvallra.
Edit: Tvåa på bollen. Men är det ett skvallerrör för husets avloppstrumma, eller för en inbyggnadsfixtur för toaletten, eller vad?
Vet faktiskt inteB b8q skrev:Ditt skvallerrör för vad?
Edit: Är det ett skvallerrör för avloppstrumma, eller för en inbyggnadsfixtur för toaletten, eller vad?
Jaha, troligen går det väl avloppsstammar i en trumma där bakom luckan.
Se till att byggfirman tar bort flytspacklet som hamnat på villovägar (främst på ditt golv) och ser till att skvallerröret inte är igentäppt.
Se till att byggfirman tar bort flytspacklet som hamnat på villovägar (främst på ditt golv) och ser till att skvallerröret inte är igentäppt.
Jag förstår! Men jag tänker att isf ett sådant problem kommer nog upptäckas långt senare efter att entreprenaden har avetablerats..Svårt att få in något tillräckligt robust, men fick in en ca 20 cm buntband, lät som ett "lock" som öppnades. Tillräckligt långt in?B b8q skrev:
Drog ner inspektionsluckan och kunde se buntbandet komma ut
Om du ser att buntbandet går igenom, och det dessutom inte finns mycket flytspackel inne i inspektionsluckan, så bör det vara lugnt, då är det bara ditt golv som ska rensas.Q qaragonic skrev:Jag förstår! Men jag tänker att isf ett sådant problem kommer nog upptäckas långt senare efter att entreprenaden har avetablerats..Svårt att få in något tillräckligt robust, men fick in en ca 20 cm buntband, lät som ett "lock" som öppnades. Tillräckligt långt in?
Drog ner inspektionsluckan och kunde se buntbandet komma ut, konstigt nog ser jag inget spackel därinne..
Klicka här för att svara