Hejsan.

Jag har genom åren byggt det mesta, men aldrig ett badrum, och det står jag nu i startgroparna att göra, och skulle då gärna vilja ha lite input i val av tätskikt, mest för att jag vill hålla i pengarna så mycket det går utan att vara dumsnål. förutsättningar enligt nedan.

Jag har byggt ett garage med ett loft ovanpå. loften är tänkt att bli en "lya" för grabben, så jag kommer bygga den som en lägenhet i princip med kök, toa, dusch osv.
Idag är loftet endast en enda stor öppen yta. isolerad och plastad. på golvet ligger det 22mm golvspån på ett mellanbjälklag 45x220 med cc 60cm. spännvidden är ca 4,2m (från stålbalk i mitten av garaget under ut till ytterväggen)

jag har inte bestämt storlek eller position på badrummet än så jag är rätt så flexibel. men badrummet kommer inte bli gigantiskt, utan vi pratar om 4-6kvm.
Badrummet skall inrymma toa, handfat, dusch. ev.plats för liten tvättmaskin i framtiden.

på golvet ska jag ha plastmatta

Duschen kommer att vara en duschkabin så egentligen skulle jag kunna skita i GVK-reglerna och hoppas på det bästa, då jag inte är så orolig över vattensprut på väggar, men jag har kommit fram till att det är lika bra att jag gör det på "riktigt" by the book.

min största fundering är egentligen om jag ska satsa på tapet med våtrumsfärg, eller om jag ska sätta plastmatta på väggarna. våtrumsfärgen kan jag ju fixa själv, medans jag måste ta in någon för mattan. jag har svårt att hitta en övergripande bild på vad de olika metoderna har för pris per kvadratmeter? kräver den ena metoden noggrannare förberedelser gällande underlag (tätare reglar, andra byggskivor, noggrannare spackling eller annat?) jag har tolkat att båda metoderna faller under GVK och därmed gäller samma byggregler ? (enligt säkra våtrum så står det om "vätskebaserade tätskikt" men är osäker på om det är våtrumsfärg som syftas på???)

ett våtrumsfärg kräver ju en hel del olika steg gällande utförande medans en matta "bara är att kasta upp" :).
är såklart mer jobb än så med matta, men känns ändå som att en duktig mattläggare monterar en matta på väggen relativt fort? jag vill ju inte stå och lägga hur mycket tid som helst på våtrumsfärg för att spara några 1000-lappar.

en annan oro/tanke är mellanbjälklaget. spännvidden är ganska lång, men plastmatta ska ju klara av dessa rörelser. jag funderar dock på hur det blir om man ska flytspackla ett fall på detta golvet. kan spacklet spricka av den nedböjningen som sker på ett mellanbjälklag?

all input in i projektet är värdefull, tack på förhand!

mvh Henke

jag har inte full koll på vare sig våtrumsfärg eller mattsättning.

Men där du pratar om vätskebaserat tätskikt. Så handlar det om tätskikt att ha under kakel/klinker. Förut använde man rollade tätskikt. Dessa är idag bara godkända i speciella fall (ex. på betongbjälklag). Numera använder man foliebaserade tätskikt under kakel.

Målat tätskikt är något annat, de följer att annat regelverk. jag har för mig att alla målade system innehåller en glasfiberduk av speciell kvalitet. Det är viktigt att man använder just den kvalitet som anges. Även den speciella grundfärgen är oerhört viktig, det är den som är ångtät, och skall hindra fukt från att tränga igenom. Färgen och fiberduken är mer ett mekaniskt skydd för den täta grundfärgen.

Om du kör med plastmatta, så är nästan det viktigaste hur du tänker fästa golvbrunnen. Det är viktigt att man följer monteringsanvisningarna bokstavstroget. I princip innebär det att den måste sitta fast i en ram av reglar som ör fästa i bjälklaget. Spånskivan måset ha stöd av reglar runt hela brunnen. Förr var det vanligt att man fuskade och bara skruvade fast brunnen i spånskivan, detta har gett upphov till många vattenskador. Du kan behöva demontera en del spånskiva för att komma åt att montera brunnen korrekt.

Frågan om styvheten i bjälklaget är intressant, men jag tror att det är OK att flytspackla med det bjälklag du beskriver.

OM du hade tänkt lägga klinkers, så hade det gällt att du antingen har cc30 mellan reglarna, eller cc60, och flytspacklar ca 15mm ovanpå spånskivan. Exakta tjockleken varierar lite mellan tillverkarna av flytspackel. Men till plastmatta borde det räcka att du flytspacklar minst så mycket som anges som minimum tjocklek för spacklet. Varierar från 0 - 5 mm beroende på spackeltyp.

Vid målat tätskikt skall man följa anvisningarna från färgleverantören "bokstavstroget". Det som kan vara lite struligt är hur övergången mellan målat och mattan på golvet skall utföras.´Jag har inte koll på det. Det bör finnas anvisningar från färgtillverkaren.

Oavsett om man väljer kakel, plastmatta eller målat. Så handlar det om att hela tiden följa monteringsanvisningar slaviskt. Och leta fram monteringsanvisningar för varenda del som skall användas. Det finns monteringsanvisningar även för skruvar, och den skall följas om resultatet skall bli godkänt. Och det kan också lätt missas att kontrollera förutsättningarna för om en viss produkt får användas. Ex. är det inte jättetydligt för vissa rollade system att de bara får användas på betong.

• Gilla
lindstrand
  • Laddar…
Tjena och tack för svar!

har studerat just golvbrunnar lite förut och inser, precis som du säger, att jag behöver kapa upp golvspånet mellan 2 reglar för att bygga en låda, för att sedan återmontera golvspånet. jag kommer ju då att tappa mycket av golvspånets styrka, men jag får förstärka upp med kortlingar helt enkelt.
jag kommer sedan gå rakt ner med rören för att sedan dra dem synliga i taket nere i garaget via en 90graders vinkel vidare till där jag har avloppet i garaget.

just målade tätskick är ju godkända via MVK, och där hänvisas till de aktuella systemen som är godkända, beckers m.fl. det verkar dock inte framgå i systemens anvisningar vad det ställs för krav på själva väggarna, det står bara om utförandet av själva tätskiktet. frågan är om man går på GVK där, vilket egentligen är AMA om jag fattat det rätt??

men frågan är ju om det verkligen finns några större summor att spara på våtrumsfärg kontra matta.
det är på loftet över garaget och tror inte duschen kommer bli använd mycket. jag har inga värderingar i att det ena är snyggare än det andra, utan värderar isf mer att det håller länge eftersom det kommer användas väldigt blygsamt.

mvh Henke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.