123 005 läst ·
427 svar
123k läst
427 svar
Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?
Staffan2000 skrev:Hmmm.
grattis till en delseger i alla fall.
Men du får kontanter för att göra om badrummet, samtidigt som klåparna gör färdigt badrummet du inte längre kommer att kunna använda?
När badrummet väl är klart, ringer du nästa firma som river ut alltsammans igen och börjar om på ny kula?
La storia infinita
Staffan
Klåparna gör det som är kvar förutom golvet dvs monterar skåp, handfat, bänkar och belysning. Utan kostnad. När vi godkänt detta betalar Folksam ut det överenskomma beloppet.
Vi har då ett helt nytt badrum som inte kostat oss en krona, och närmare 200 tkr att vidta åtgärder på våra villkor. Vi kommer givetvis inte att riva och göra om utan jag installerar en elektriskt utfällbar ramp som redan håller på att tillverkas, till en betydligt lägre kostnad.
Bättre deal hade varit svårt att få till i det här läget.
Som jag genomskådade för 20 sidor sedan när jag pausade kommenterandet...politby skrev:
Tydligen viktigare att bråka, än att få bra nivå på själva badrumsgolvet.
Synd att du inte fortsatte pausa dina kommentarer för det där var bland det dummaste jag läst i hela tråden. Menar du att ett beslut att ta en ekonomisk ersättning, i stället för att låta samma firma ta ytterligare ett år på sig att riva och KANSKE göra rätt, efter att ha noga övervägt möjliga lösningar, är resultatet av BRÅK?MagHam skrev:
Med den inställningen pekar allt på att du är ett exempel på den värsta sortens hantverkare som menar att kunder som ställer krav är bråkmakare. Om det stämmer hoppas jag att dina tidigare offer kommer tillbaka och stämmer s****n ur dig.
Jag skulle inte heller ha velat ha samma firma springande i x antal månader framöver. De har redan fått pröva och se hur det blev. Lika bra att byta och få en fräsch nystart. Antagligen kan en firma känna likadant, de är kanske inte supertaggade att fortsätta när det blivit så fel.
Jag uttrycker mig så när jag råkar ut för sådana som påstår saker om mig som saknar grund.MagHam skrev:
Med vilken grund påstår du att jag inte var intresserad av golvet?
Alternativet att låta samma firma riva och göra om var helt uteslutet. Att då ta en skälig ersättning för att därefter kunna välja mellan riv-och-gör-om och en mera begränsad men fungerande lösning är en no-brainer.
Där valde vi det senare. Vi är faktiskt en familj. Att leva i en byggplats i ytterligare X månader utan garanti för annat än ett lägre golv var inte accceptabelt för de andra 3, varken praktiskt eller psykiskt.
Det vi har nu är i alla fall en känd kvantitet - det är snyggt, plattsättninngen är i toppklass och garantier gäller. Den ersättning vi får är en droppa i havet jämfört med värdet av den tid vi har förlorat och all frustration, tråkig stämning och kundförakt ska vi bara inte tala om.
Att jag skulle ha iscensatt detta för att bråka eller få pengar är ett befängt påstående. Däremot erkänner jag gärna att jag finner en viss tillfredsställelse i att en firma som behandlat oss på det här sättet numera är satt på "villkorligt" hos Folksam.
MagHam: Det har tagit dem uppemot året att fixa ett badrum som ska kunna fixas på mindre än två månader. Och gjort det utan att följa tillgänglighetsreglerna när de vet att den som bor där använder rullstol. Klart man är arg och vill ha problemet löst! Inte lite ynkligt säga "men tack ändå, jag får väl asa mig in i badrummet....
H hul skrev:Antar att du har rätt att komfortvärme i rummet nu och påspackling krävt denna höjdskillnaden för att klara fallet.
Och precis som jag sagt innan så är de just detta entreprenör och besiktningsman kommer säga.
När två olika krav går emot varandra så ska alltid fuktsäkerheten gå före tillgänglighet.
alltså i ditt fall är höjden sekundärt i jämförelse med att få korrekt fall i badrummet.
I TS fall är det primärt. gammal tråd, jag vet men kunde inte låta det här passera. Allt handlar om tillgänglighet, speciellt när TS sitter i rullstol. har väldigt svårt att se att entreprenören kommer fri från det uppenbara fel som gjorts här. har inte läst igenom hela tråden, så facit kommer kanske längre ned.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden