12 236 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
För högt spacklat golv efter renovering
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Boverket skriver:O olof63 skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/dorrar/
Men det gäller när man bygger nytt, inte renoverar på ett sätt som inte kräver bygglov.
Intressant ! BIfogar lite bilder på hur det såg ut innan och när allting var avskalat. Innan renovering var det både fint fall till bägge golvbrunnarna, låg tröskel i både ytterdörr och mot hallen (som var helt plan, ingen tvåstegsraket), och klinkerplattor samt gjuten golvvärme så jag fattar fortfarande inte varför det skall vara nödvändigt att höja golvet ? Lägger med en bild på brunnen igen nu när metallgrejen är monterad.
Som det ser ut på bilden så ligger hallgolvet på spånskiva som är i samma höjd som i badrummet.
Badrumsgolvet vid dörr ska vara minst 20mm över brunnen enligt dagens regler vill jag minnas. Lägg på några mm för golvarmering, värmeslinga, sen specificerad tjocklek över slingan av tillverkarna, fixtjocklek och sist klinkern.
En grov gissning från spånskivan räknat:
3mm armering
4mm slinga
10mm spackel över
8mm fix
10mm klinker
Då ligger du 35mm över spånskivan vid brunnen. lägg på 20mm fall innan du kommer till dörren så är du 55mm över. Dra bort 14mm som parketten bygger över spånskivan så har du ca 40mm skillnad mellan golven.
Alternativet är att hyvla bort 40 mm från golvbjälkarna innan man lägger ny spånskiva i badrummet. Detta är ganska vanligt vid nybygge idag att ovanvåningen har 220mm bjälklag men 195 i badrum just för att kunna ha samma nivåer. Dock är det kanske en dålig idé att hyvla ner i efterhand, speciellt när man vill ha badrummet så stabilt och orörligt som möjligt.
Badrumsgolvet vid dörr ska vara minst 20mm över brunnen enligt dagens regler vill jag minnas. Lägg på några mm för golvarmering, värmeslinga, sen specificerad tjocklek över slingan av tillverkarna, fixtjocklek och sist klinkern.
En grov gissning från spånskivan räknat:
3mm armering
4mm slinga
10mm spackel över
8mm fix
10mm klinker
Då ligger du 35mm över spånskivan vid brunnen. lägg på 20mm fall innan du kommer till dörren så är du 55mm över. Dra bort 14mm som parketten bygger över spånskivan så har du ca 40mm skillnad mellan golven.
Alternativet är att hyvla bort 40 mm från golvbjälkarna innan man lägger ny spånskiva i badrummet. Detta är ganska vanligt vid nybygge idag att ovanvåningen har 220mm bjälklag men 195 i badrum just för att kunna ha samma nivåer. Dock är det kanske en dålig idé att hyvla ner i efterhand, speciellt när man vill ha badrummet så stabilt och orörligt som möjligt.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tack TomTom och andra, det är jag som laddat upp fel bild (det är köket och inte badrummet), nedan är bilden på ur det såg ut innan renovering samt när golvet vad borttaget ned till bjälklaget. Det låg både värmeslingor, flytspackel, nät och klinker tidigare så det borde inte finnas någon anledning till att höja, men vad vet en okunnig ? Varför skall allting höjas ca 15-20 mm när det är en ren återställning ? Det kan i alla fall inte byggaren förklara för mig. Gamla golvet/klinkern låg i samma höjd som hallen, syns på sista bilden th om tvättmaskinen.
Lade även upp en bild på brunnen tidigare - ser den normal ut ?
Lade även upp en bild på brunnen tidigare - ser den normal ut ?
Redigerat:
Nu blir det lite förvirrande med olika bilder hit o dit, men det man kan utgå ifrån är ju nya brunnen som ligger.
Höjd på spacklet precis vid brunnen bör vara 13 mm, men på en annan bild, där man ser färdigt golv vid brunnen så är det betydligt högre.
Precis vid brunnen bör det inte ligga mer material än13mm spackel som ligger i samma höjd som ök brunn.
Sen ca 5 mm brunnsmanchett och folie, sen ca 4-5mm fix plus klinker 8-10mm = 33mm + - ngn mm.
Kan vara så att det låg en gammal brunn sen tidigare som låg i samma höjd som spångolvet, bara det kan gör en hel del.
Plus att dom har troligen lagt på lite för mkt spackel vid brunnen.
Höjd på spacklet precis vid brunnen bör vara 13 mm, men på en annan bild, där man ser färdigt golv vid brunnen så är det betydligt högre.
Precis vid brunnen bör det inte ligga mer material än13mm spackel som ligger i samma höjd som ök brunn.
Sen ca 5 mm brunnsmanchett och folie, sen ca 4-5mm fix plus klinker 8-10mm = 33mm + - ngn mm.
Kan vara så att det låg en gammal brunn sen tidigare som låg i samma höjd som spångolvet, bara det kan gör en hel del.
Plus att dom har troligen lagt på lite för mkt spackel vid brunnen.
Hade nytt besök av FB besiktningsman och byggaren idag. Eniga om att golvet höjts med 15 mm efter återställande filket gör att trösklar mm blir knas. Men nu fick jag information om att det hade gått att sänka golvet med lite planering och hyvling av bjälklaget innan åtwruppbyggnad. Byggaren blev skogstokig och krävde att en konstruktör skulle gatantera bärigheten i komstruktionen vid en sådan åtgärd. Kan ingenting om detta men jag har ställt denna fråga i ett annat forum här på sveriges bästa byggforum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden









